|
|
Guti József - Kerner
Ferenc:
Szabadonrepülő modellek ifjúsági világbajnoksága,
Losonc, 2002 aug. 11 - 18, Szlovákia
Az idei ifjúsági VB-re nagy várakozásokkal készültünk. Egyrészt
azért, mert pontosan 10 éve, ugyanezen a helyen a magyar csapat (Apáti L., Nótáros
A., Katona M.) aranyérmes lett, egyéniben pedig Nótáros Attila szerzett bronzérmet,
másrészt pedig elég jó, reményteljes csapat állt össze.
A Mihály Balázs, Nagy Csaba, (mindketten gyulaiak) és Szentpéteri
István (herendi) összeállítású csapatot elkísérte Guti József és Szentpéteri
László, mint sofőr és nem hivatalos segítő, valamint Kerner Ferenc, mint hivatalos
segítő (és nem hivatalos csapatkapitány). A “hivatalos” szó csupán azért
érdekes, mivel a hivatalosan bejelentett személy után fizetni kell, aki pedig nem
hivatalos személy, az sem a startvonal, sem a versenyzők közelében nem tartózkodhat.
Ez az ifiknél különösen fontos, mivel a versenyző modelljét is
csak ifi segítő adhatja fel. (A szlovén Cigut Andrej első startja azért lett nulla,
mert a csapatkapitány adta fel a modelljét! Második helyezett lett volna, ha ez nem
történik meg!) Ezért nekünk is figyelnünk kellett, hogy amíg mindhárom
versenyzőnek nincs meg az érvényes startja, addig csak az egyik csapattag lehet távol
a starthelytől.
Augusztus 12-én, hétfőn délután érkeztünk meg Losoncra.
Pápától végig esett az eső. A regisztrációnál kellett leadni a certifikációs
lapokat (a modellek ellenőrzése nélkül) és itt kaptuk meg a részletes programot is
(addig azt sem tudtuk, mikor lesz startkezdés, a kiírásokban ugyanis nem szerepelt).
Ezután megkerestük a szálláshelyünket. Ez egy éppen tetőcsere alatt lévő
kollégium volt, ahol csak mi, magyarok laktunk. Többen is foglaltak helyet, de nem
jöttek. Mivel kedvező áron volt napi 3-szori étkezés, így arra is befizettünk.
Sajnos ehhez mindig a reptérre kellett kimenni (~5 km) és sosem laktunk jól tőle.
Kedden szerencsére nem volt eső, a kissé megélénkülő szélben
zavartalan volt az edzés. Murphy persze dolgozott, mindenféle műszaki problémák
jöttek elő, és nem volt túl megnyugtató a helyzet, mikor elpakoltak a fiúk.
3-kor egy rövid, egyszerű megnyitó volt a reptéren, ami után egy
RC műrepülővel bemutatóztak. De talán ennél nagyobb sikere volt a magyar csapat
nemzeti színűre festett hajának.
Fél hatkor a város házasságkötő termében volt a csapatkapitányi
összejövetel, ahol furcsa módon a város történelméről beszéltek sokáig.
Néhány apróság tisztázása után nagy vitát váltott ki, hogy nem
ellenőrizték és nem jelölték meg a benevezett modelleket. Ezt a FAI kódex előírja,
a zsűri is ragaszkodott hozzá, csak éppen valahogy elfelejtették időben elvégezni.
Először a startkezdés előtti reptéri ellenőrzést javasolták, persze ezen szinte
mindenki felháborodott. Óriási káosz lett volna. Majd még este, a hotelben kellett
volna megoldani. Végül sikerült megegyezni, és reggel minden csapat kapott a
benevezett modellek számának megfelelő, lepecsételt bolti árcédulát, amit
mindenkinek magának kellett felragasztania. Sok értelme nem volt, de ebbe mindenki
belenyugodott.
Augusztus 14. szerda, F1A versenynap. Sorsolásunk szerint István,
Csaba, Balázs volt a startsorrend. István a kellemes időben elég jó starttal kezdett,
de a rossz terepen modellje eltűnt a völgyben és 3 perc 43 mp-et írtak be a bírók.
Csaba 3 p 7 mp-cel kezdett, majd elkezdett esni az eső, ami hol jobban, hol kevésbé
esett de a nap végéig kitartott. Balázsnak sajnos már csak 85 mp sikerült. A versenyt
nem szakították félbe, hamarosan mindenki és minden modell elázott.
A két órás ebédszünet után, az utolsó két startban ráadásul
még a szél is megerősödött. A szörnyű idő mindenkit megviselt. Nem kis feladat
volt a felázott szántóföldön a modellek visszahozatala sem, amit gyakran még
fáramászás is színesített. Ez nálunk többnyire Guti Józsi és Szentpéteri Laci
feladata volt. Elég kevés totál volt a nap folyamán, csak aki nagyon jó helyre tette
a modelljét, annak repülte ki a 3 percet, egyébként meg a legtöbb földetérést nem
lehetett látni a völgyben. Kevesen kerestek önállóan termiket és nehéz volt a
másikra rádobni is, bár legtöbben ezt a technikát igyekeztek folytatni.
Érdekes volt a dél-koreaiak stílusa. Valószínűleg termikjelző
műszert használva, általában önállóan startoltak, úgy tűnt, nagyon jól tudták,
hogy mikor kell indulni. Korszerű, jó modelljeik voltak, azonban a versenyzők messze
nem álltak a helyzet magaslatán. Sosem köröztettek, csak olyan húzok-akasztok
típusú, nagyerejű katapultot próbáltak csinálni rányomással, de a tökéletlen
beállítások és a még tökéletlenebb felhúzással borzalmas startjaik születtek.
Nagy Csaba végig szépen hozta a maximumokat, bár néha izgulni
kellett, hogy meglesz-e. Fokozatosan került egyre előbbre az eredménylistán. Végül
az utolsó startban lemaradt egy termikről és csak 152 mp-et repült. Viszont az utolsó
két startot sokan elrontották, akik addig jók voltak. Így nagy örömünkre, döntő
nélkül Csaba bizonyult a legjobbnak. Balázsnak 3 totállal 1026 mp-t sikerült
összehozni, ami a 47 fős mezőnyben a 26. helyre volt elegendő. Istvánnak viszont
semmi sem sikerült. Egyik modellje a lábára tekeredett startzsinór miatt sérült meg,
egy másik pedig fára szállás miatt. Talán legnagyobb ellenfele az idegesség volt,
amit nem sikerült legyőznie, 717 mp-cel 43. lett és ez a jó csapateredményhez nagyon
kevés volt.
A 17 ország közül csak tizedikek lettünk. 1. Franciaország, 2.
USA, 3. a Cseh Köztársaság lett. Egyéniben második 2 mp különbséggel Lennart
Bajorat (Németország), harmadik pedig 1210 mp-cel Tomas Sedlacek (Szlovákia) lett.
A dobogósok műszaki vizsgájára a reptér épületében került sor.
Mindent lemértek, ez hamar megvolt, de a felületek kiszámítására sokat kellett
várni. A németek és a szlovákok is elmentek a mérés után, csak mi maradtunk ott,
mintha sejtenénk valamit. Hosszas várakozás után kijöttek és minket kerestek, van
egy kis probléma… Túl nagy volt a felület, 34,66. Mérjük meg még egyszer.
Pontosítás, finomítás, lekerekítés, még mindig sok. 34,12. Már szinte nem tudtam
mit kitalálni, külön mértük a szárnyfeleket is, nem voltak teljesen egyformák. A
zsűri türelmes volt és jóindulatú, előttünk meg már többször lepörgött az
életünk is, végül sokadszori próbálkozásra 33,86 jött ki. Ez volt a nap legnagyobb
megpróbáltatása, órákig tartott mire kihevertük. De a győzelem megvolt!!! Remélem
mindenki levonja a tanulságot.
A gumis napon gyönyörű napsütéses idő volt. F1B-ben csak 10
ország 30 versenyzője vett részt, köztük sajnos nem voltak magyarok. A gumis modellek
nagy része a felnőttekével azonos fejlettségű, így a rontott eredmények a
termikfogás sikertelenségéből és a rossz eldobásból adódtak. A jó idő ellenére
a verseny végeredménye döntő start nélkül, az első startban teljesített plusz
másodpercek alapján alakult ki. A csapat herendi része dél körül hazautazott, így a
hátralévő napokra csak hárman maradtunk.
A harmadik napon is gyönyörű napsütéses idő volt. F1J-ben pedig 6
ország 15 versenyzője állt rajthoz. A maximum 1 cm3 motorokkal hajtott
modellek hihetetlen magasra emelkedtek, így sem az első start 120+180 mp, sem a további
négy startban a 120 mp teljesítése nem okozott problémát. A rontott startokat szinte
minden esetben a motorjárat alatt bekövetkezett probléma okozta. Ezek elég gyakoriak
voltak, úgyhogy mindig feszült figyelemmel vetődésre készen kellett állni. Az
utolsó (5.) start ebédidőre véget ért, a döntő startokat este 6-ra tűzték ki. A
szétdobás alatt szél 180 fokot fordult, így a modellek a falu és a mellette levő
bokros területre sodródtak. A verseny először orosz-amerikai párharccá vált, majd
másnap reggelre amerikai házidöntővé, ami 10 perces starttal ért véget.
Az eredményhirdetést Losoncon egy szálloda előtt tartották meg.
Felemelő érzés volt az elsőként szólított Nagy Csabát a dobogón látni, miközben
szólt a magyar Himnusz, és a magyar zászló a legmagasabbra emelkedett. A díjul kapott
kristályváza és aranyérem kimondottan szép, az eszmei értéke pedig
felbecsülhetetlen – csak az tudja, aki már több évet küzdött azért, hogy ilyen
eredményeket érjen el.
Eredményhirdetés után hazaindultunk, hogy itthon maradt társainkat
minden részletről tájékoztassuk. |
|