Hársfalvi István3.
TROFEO AGO Nemzetközi F1K verseny
Torino - Crivette, 2002 március 10.
Harmadik alkalommal vágtunk neki az ezer km-es útnak, kellemes tavaszias időben,
bízva abban hogy másnap, vasárnap is jó idő vár bennünket Torinóban
Este, a szokásos közös vacsoránál tudtuk meg, 24-en neveztek négy országból,
valamint azt is hogy kihasználva a rendkívül jó időt, az olaszok, osztrákok
szombaton egész nap tréningeztek. Sajnos mi ebben az évben még nem repítettünk, nem
volt erre alkalmas idő.
Vasárnap reggel párás, ködös időre ébredtünk. 10 órára felszállt a köd,
sütött a nap, viszont mindössze 11 C fok volt a hőmérséklet és 1,5 - 2 m/s szél
lengedezett, amikor elkezdődtek a startok. Az lát-szott, hogy az osztrákok és olaszok
kihasználták a téli időszakot, szinte mindenki új modellt épített és Rainer Gaggl
megjelent egy új motorral, amit kis szériában gyárt is.
Az olasz és osztrák versenyzők nagy része már ezzel a motorral versenyzett. A
motor fantasztikus, 3 mm. a lökete, 6 mm. a furata. Hajtókar nincs, a hosszú dugattyú
közvetlen fekszik fel a forgattyú-csapon. Így nem csoda hogy a jó motor, a jó
modellek és az egész napos tréning meghozta gyümölcsét, sorra repülték a max.
időket. Ebből azért mi sem maradtunk ki.
Dél körül változott a helyzet. Leállt a szél, a hőmérő 22 C fokig emel-kedett,
így nem csoda hogy a verseny végére 12 fő ért el max. időt és készülődött a
fél háromkor kezdődő döntő startra.
A döntő kezdetére a szél befújt és a hőmérő gyorsan alacsonyabb
hőmérsékletet mutatott. Ráadásul a 2-3 m-es szél változó irányú lett. Az egyre
hűvösödő időben többen motor-beállítási gondokkal küz-döttek.( az olaszok, F.
Heinz, W. Hach, de Pete Balázs modellje pl. a megfordult szélben a repülőteret
szegélyező fákon kötött ki 60 mp. múlva.
Így a 4 perces előjáratásra már csak öten maradtunk. A hőmérséklet tovább
csökkent, 14-15 C fok lett, így a jó motorok ellenére egyedül Rainer Gaggl repített
2 percet és győzött.
Én egy új köteg gyújtózsinórt vettem elő, ami úgy látszik gyorsabban égett
és a modell 10 m. magasan repülve 111"- nél időzített és 119"- nél ért
földet. Bosszantó hiba.
Újdonságok. Rainer Gaggl motorjáról már írtam. A sok új modell jellemzője hogy
nőtt a fesztáv 120 - 126 cm.- re.
Rainer Gaggl és Stadler Ulrich egy rohacell fantázianevű műanyag-ból készített
tömör szárnyat carbon főtartóval, carbon belépővel. Könnyű és szilárd. A
légcsavarok átmérője is nőtt 240-250 mm-re, kétágúak esetén, úgy szintén az
emelkedés is 240-250 mm. lett. (Rainer Gaggl, Stadler Ulrich, De Ambrosi Gianpiero)
szóval sok érdekesség, újdonság amit láttunk és hasznos volt hogy részt vet-tünk
ezen az évnyitó versenyen, mert az év hátralévő versenyein ezekből az
újdonságokból még mi is hasznosíthatunk.
Az eredmények ismertetése előtt egy kis statisztika az 1-10 helyezett modelljeiről:
Hely
|
Név
|
Modell
|
Motor
|
1.
|
Rainer Gaggl
|
egyéni
|
új raini
|
2.
|
Hársfalvi István
|
KELE X/C
|
H-080/2001
|
3.
|
Fenz Hilda
|
Wagabund
|
új raini
|
4.
|
Renate Hach
|
KELE X mód.
|
GMW-73
|
5.
|
Ulrich Stadler
|
egyéni
|
új raini
|
6.
|
Walter Hach
|
KELE X mód.
|
GMW-73
|
7.
|
Heinz Fenz
|
Wagabund
|
új raini
|
8.
|
Pete Balázs
|
KELE VIII/C
|
H-073/2000
|
9.
|
De Ambrosi Gianpiero
|
egyéni
|
új raini
|
10.
|
Sandro Schirru
|
KELE X
|
új raini
|
|