Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület

Cavalloni Híradó 2002. április

Előző cikk TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Következő cikk

Dr. Benedek György

A CO2 modellkategória jelenlegi helyzete.

Dr. Reé András, a Magyar Modellező Szövetség elnöke f. év III. 12- án személyes beszélgetésben adott tájékoztatást az eddig sok vitát eredményezett szabályzat mai állásáról és az MMSZ ezzel kapcsolatos állásfoglalásáról. Ismeretes hogy a mostani FAI-F1K (CO2) kategória szabályzata a technikai fejlődés mögött már messze elmaradt és ez az ideiglenes nemzetközi előírás a repülőmodellezés alapelveinek már nem felel meg, ezért e kategória hazai művelői joggal igényelhetik a részletes tájékoztatást, annál is inkább, mert az idei versenyszezon már elkezdődött.

Mivel központi sportszervünk jelenleg sokrétű és fontos feladatokkal túl van terhelve, - mint pl. az Európa bajnokság - és bővebb ismertetésre jelenleg nem adódik lehetőség, ezért CO2-es modellezőink részére a fenti hivatalos tájékoztatót Híradónk most ismerteti.

A rövidesen sorra kerülő CIAM értekezletre CO2 tárgyban egyetlen javaslat érkezett, ez az osztrákok által trükkösen kierőszakolt "népszavazás" eredményein alapul, ahol az egyetlen technikai változtatás a tanktérfogat 3-ról 2 cm3- re való csökkentése. Minden további előírás - mint pl. a technikai szabálytalanságnak minősített "motor-előjáratás" megmaradna. (Lásd CH 2001.1-2. számai.)

A nemzetközi bizottságban eddig kialakult ügyrendnek megfelelően csak a beterjesztett javaslatokról lehet szavazni, amit elvileg el is lehetne vetni, de elnökünk véleménye szerint ennek kicsi a valószínűsége. Ugyanis a kb. 20 tagú modellező albizottság tagjainak túlnyomó része a témában tájékozatlan és nem érdekelt, mert CO2 versenyek ezidőszerint csak Olasz-, Francia- és Lengyelországban, továbbá Ausztriában és nálunk vannak, amint ezt a legutóbbi CO2-es Európa kupa eredményei mutatták és a nem érintett delegátusok kellő indok nélkül nem fognak elutasításra szavazni. Kellő tájékoztatásuk pedig akadályba ütközik, mert a nagyhangú német képviselő, G. Wöbbeking eddig erősen magyarellenes magatartást tanúsított és a múltban előfordult hasonló esetben a szakmai tárgyalás során durván agresszív és minősíthetetlenül arrogáns módon viselkedett. Ezek után elnökünk hasonló vitában nem kíván részt venni. Ő e javaslat esetleges elfogadását nem tartja jelentősnek, eltekintve attól hogy ez kismértékű előrehaladást jelent, mert az MMSZ által 2001-ben kialakított magyar CO2 előírás egyik pontja szerint a kötelező startokban is 2 cm3-es tank használandó, igaz ugyan hogy nálunk az első start max. repülési ideje 3 perc és csak a továbbiakban marad a 2 perc.

A helyzet tehát a maihoz képest nem változik, mert a jelenlegi, ideiglenes FAI-F1K - val szemben nálunk tavaly óta a saját előírásunk érvényes és ez az idén is fennmarad. Dr. Reé András elnökünk ezért a szavazásnál tartózkodni fog. Mivel ő tisztában van azzal hogy e javaslat a kategória fejlődését nem segíti elő, ezért a szavazás előtt, a tájékoztató megbeszéléseken, ahol durva vita és arrogáns fellépés nem fenyeget, az érdekelteknek ismertetni fogja a tényleges technikai helyzetet.

A mai motorok a 2 cm3-es tankkal 4-5 percig tudják levegőben tartani a modelleket, amikor csak 2 percet kell repülni és ez ellentétes a hasonló szabadon repülő modellekkel szemben, pl. egy gumimotor 40-50 mp - ig jár, egy robbanómotor pedig csak 5 mp - ig és ezek repülési ideje 3 perc vagy több, tehát nem fordulhat elő hogy a motor a leszállásig működjék, így könnyű legyen az előírt repülési idő teljesítése.

Ugyancsak szóba hozza a javaslat döntő negatívumát, hogy a döntőben a motor "kézben való előjáratása" azt jelenti hogy a verseny a földön dől el a hosszabb ideig járni képes motor javára.

Gyakori eset hogy 5 - 7 perces előjáratást csak egy 30 - 40 mp-es repülés követ, a motor előjáratási ideje tehát sokkal hosszabb mint a tényleges repülés Ha a döntőben több forduló alakul ki, akkor lehetséges olyan trükk is, amikor a motort repülésre alkalmatlanul alacsony fordulatszámra állítják be és a start alkalmával magasra dobják, mint egy dobós kis siklómodellt (chuck-gilder, Wurfgleiter). A kellő magasra sikerült dobás után a modell merülő siklásban is tud még 20 - 30 mp-et levegőben maradni, de az sem kizárt hogy kellő időben végzett start esetén a modell termikbe kerül és lényeges motorjárat nélkül is hosszabb ideig repülhet.

A nemzetközi repülő szövetség, az FAI alapelve szerint feladata a repülő szerkezetek levegőben mutatott teljesítményének szabályozása, nem a talajon végzett motorjáratási tulajdonsága. Ezzel pedig a jelenlegi FAI-F1K szabályzat és a mostani módosítási javaslata ellentétes. A megnyugtató megoldást az MMSZ említett reform-előírása jelenti, ahol a döntőben már csak 1 cm3-es tartály használható, mert ezzel a rendelkezésre álló széndioxid-energia egyértelműen és fizikailag korrekt módon, egységesen csökkenthető.

Ha az osztrák javaslatot elfogadják, az csak 2003 január 1-től vezethető be, de a CIAM hivatalos állásfoglalása szerint nem feltétlenül kötelező, így a hazai versenyeinket és szabályzatunkat nem befolyásolja. Elnökünk tájékoztatása szerint a budapesti és országos vagy egyéb bajnokságokon és versenyeinken a hazai szabályzat kötelező marad.

Előző cikkTartalomjegyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő cikk