Tartalomjegyzék |
A modellrepülés elmélete (9)
Repülőmodell szárnyszelvények Modellezőink tervező munkáját könnyítik meg a szárnyszelvény-gyűjtemények. A szelvények részben kísérleti intézetek, részben kutató-fejlesztő modellezők által, adott modell-típus követelményeinek legjobban megfelelő szárnyszelvények. A szárnyszelvény gyűjteményekben találhatók olyanok, amelyeket eredetileg nagy gépekhez terveztek, vagy kifejezetten repülőmodellek szárnyszelvényei. A modellek részére tervezett szárnyszelvények jelölése nem egységes. A szelvény előtt álló betű rendszerint tervezője nevének kezdőbetűje - vagy betűi. Az ezután következő szám néha csak sorszám, pl. az MVA és a Göttingeni szelvényeknél, de újabban olyan szám, amelyik a szelvény legfontosabb jellemzőire utal. Például a Benedek, NACA szelvények. A szelvény legfontosabb adatai - általában:
Ezeket az adatokat általában a szelvény hosszának százalékában adják meg. A tervezők legtöbb esetben egy jól bevált szimmetrikus szelvényből indulnak ki , majd ennek középvonalát különféle ívekre görbítik. Például a NACA szelvények számainak jelentése: Első az íveltség, (6%), azután következik ennek helye (40%), utoljára maradt a szelvény vastagsága (9%). Ezzel teljesen megegyezik az SI (Sigurd Isacson) szelvények számozással történő jelölése. Benedek György két szárnyszelvény-sorozat szerkesztését tervezte. Az első sorozatnál a szelvény középvonala “körív” volt, ezek “a” jelzéssel szerepeltek. Ennek a sorozatnak csak egyes példányai készültek el. A második sorozatnál a szelvények középvonala parabola-ívekből van összeállítva, e sorozatban szerepel s szám után a “b” betű. Ez a sorozat teljes. Az első szám jelenti a vastagságot (8%), a második-harmadik szám a legnagyobb íveltség helyét (40%) az utolsó számjegy a legnagyobb íveltség mértékét (6%) - valamennyi a szelvény hosszának százalékában. Egy tervezendő modellhez a megfelelő szelvény kiválasztását gyakorlati tapasztalatok alapján kezdhetjük. Támpontul a következőket mondhatjuk: Minél kisebb Reynolds-számmal repül a modell, annál vékonyabb és íveltebb szelvényt kell választanunk. Nagyobb méretű modelleknél (2 m. fesztávolság felett) nyugodtan alkalmazhatunk vastagabb (7-8%) vastag szelvényeket annak érdekében hogy kellő szilárdságúra tudjuk megépíteni. A szárnyszelvények szerkesztése. A szárnyszelvények formájának megadása ma már kétféle módon megszokott. Az első, a hagyományos kézi szerkesztésre alkalmas táblázat. Ennél a szelvény koordinátáit a hosszúságuk százalékában adták meg, így az adatok alapján és a koordináták szerinti szerkesztéssel 100 mm hosszú szárnyszelvényt kapunk. Az “X” koordinátákat a vízszintes tengelyre kell felmérni, mm-ben, és ezekben a pontokban merőlegeseket kell állítani az “X” tengelyre Ezekre a vonalakra (Y tengellyel párhuzamos vonalakra) kell az alattuk lévő táblázatban szereplő értékeket felmérni az Y tengelytől felfelé. (Ha lefelé kell mérni, az a táblázatban lévő számok elé tett negatív előjellel jelzik.) Az “Yf” a szelvény felső ívének vonalát, az “Ya” a szelvény alsó ívének vonalát adja. A kijelölt pontokat folyamatos görbe vonallal kötjük össze - lehetőleg görbe vonalzó-készlet segítségével. Ha nem 100 mm hosszú szárnyszelvényre van szükségünk, a legcélszerűbb a szerkesztéshez használt vonal-hálózatot nagyítani. A vonal-hálózat nagyítását az általános iskolákban “szakasz felosztása egyenlő arányos részekre” címen tanítják. A felosztás menete - röviden: (hátha valaki mégsem emlékezik rá.)
Ugyanez a szárnyszelvény számítógépes rajzolásra alkalmas adataival: A Dr. Benedek György által szerkesztett szárnyszelvények:
|
1165 Budapest Veres Péter u. 157. Tel/fax: +36 1 211-4071 |