Tartalomjegyzék |
Günther
Reichle - fordította Sosztarich András: Lassan repülő modell áttételes meghajtása - saját készítésben. Ha Ön az FMT folyóiratának 3/02 számához mellékelt 320.1236 jelű tervrajzon szereplő “Cola-Brummer” típusú modell építését határozza el, bizonyára egy alkalmas meghajtást fog hozzá keresni. Az alábbiakat ajánljuk . . . A pénztárcánk kímélése érdekében lehetőség van egy professzionális és nagyteljesítményű lassú-repülő egyfokozatú, golyóscsapágyas, carbon - tengelyes meghajtó-műnek könnyű sajátkezű elkészítésére. Ehhez a megfelelő motor egy MK 471-es, az 50-es Mabuchi sorozatból. Az áttételnél kisebb próbálkozás, kísérletezés történhet. A motor fogaskerekén (0,5 modulos) 8-12 fog, a meghajtókeréken 40-60 fog legyen. Irányelvként egy 23x12 cm-es légcsavarhoz 5:1-es áttételt javasolok. A WES - technikánál pontosan ilyen fogaskerekek kaphatók. Ott lehet esetleg beszerezni egy rövid darabot 2 mm-es szénszálas tengelyt is mintául. Aki a fogaskerék összeállítást a Conrad cégnél szerzi be, annak kisebb utómunkát kell végeznie. A motorra kerülő fogaskerék zsugorcsővel erősíthető fel a motortengelyre, a nagy fogaskerék pedig egy külső bowden csővel rögzíthető a meghajtó tengelyen. Erre dugjuk rá a két golyóscsapágyat. A távolságtartók (g, h) 1 mm. vastag alumíniumból, műanyagból vagy modellező réteges lemezből készíthetők el. A távolságot pontosan be kell jelölni, és a motor furatok részére 6 mm-es, a golyóscsapágyak részére 5 mm-es furatokat kell készíteni. A tengelytávolságot meghatározó képlet: A mi esetünkben a következő értékek érvényesek: A kiszámított tengelytávolsághoz én néhány tized mm-t hozzáadok hogy a fogaskerekek ne kapcsolódjanak feszesen egymásba, hanem legyen egy kis játékuk. A két M2-es csavart (i) egy régi asztalos fogással szereljük be: egy kis csepp fehér ragasztót teszünk a menetes furatba a motor burkolat oldalán és a (g) jelű részt feltűzzük. Ha ezután újra lehúzzuk, látható rajta a ragasztó lenyomata és ezáltal azok a helyek, amelyeknél a lyukakat el kell készíteni. Ha az összes alkatrész elkészült, összeszereljük őket és meghúzzuk a csavarokat. A hátsó távolságtartót (h) tompa illesztéssel egyszerűen a motorra ragasztjuk. A fogaskerekeket és a golyóscsapágyakat pillanatragasztó - géllel biztosítjuk. (A hígan folyó ragasztó könnyen bejut a csapágyakba és tönkre teheti őket. Végül minden mozgó rész egy csepp olajat kapjon. A meghajtómű rögzítése csatolózár-szerűen történik: a motorburkolatot alul a tervnek megfelelően ki kell vágni. Az (R6) jelű balsa-éket alul a motorra kell ragasztani (CA). A (g) jelű távolságtartóra felfűzzük az (R5) jelű horony-lemezkét. Ezen felül 5 perces epoxi gyantával - melyet besűrítünk tömítőporral - bekenjük. A meghajtóművet ezután belülről a motorburkolatba nyomjuk bele, addig, amíg a balsa-ék a kivágásba beszorul. Az egészet motor-lehuzatás és oldalra-tartás szempontjából be kell állítani. Miután a ragasztó megkeményedett, a motort egyszerűen ki,- és be lehet billenteni. A légcsavar agy egy rögzítő gyűrű - belső átmérője 2 mm. A menetes furatát a túlsó oldalig átfúrjuk. Akinek nincsen M2,5 mm-es menetvágója, az a lyukakat nagyobbra is fúrhatja és a (j) jelű csavart beragaszthatja. (E). A meghajtó tengelyt elől kissé le kell kerekíteni, az állítógyűrűt 2 mm. távolságra felhúzzuk és megszorítjuk. Darabjegyzék:
|
1165 Budapest Veres Péter u. 157. Tel/fax: +36 1 211-4071 |