Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület

Cavalloni Híradó 2002. április

Előző cikk TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Következő cikk

Günther Reichle - fordította Sosztarich András:

 Lassan repülő modell áttételes meghajtása - saját készítésben.

 Ha Ön az FMT folyóiratának 3/02 számához mellékelt 320.1236 jelű tervrajzon szereplő “Cola-Brummer” típusú modell építését határozza el, bizonyára egy alkalmas meghajtást fog hozzá keresni. Az alábbiakat ajánljuk . . .

A pénztárcánk kímélése érdekében lehetőség van egy professzionális és nagyteljesítményű lassú-repülő egyfokozatú, golyóscsapágyas, carbon - tengelyes meghajtó-műnek könnyű sajátkezű elkészítésére.

ch20022_10a.gif (64781 bytes)Ehhez a megfelelő motor egy MK 471-es, az 50-es Mabuchi sorozatból. Az áttételnél kisebb próbálkozás, kísérletezés történhet. A motor fogaskerekén (0,5 modulos) 8-12 fog, a meghajtókeréken 40-60 fog legyen. Irányelvként egy 23x12 cm-es légcsavarhoz 5:1-es áttételt javasolok. A WES - technikánál pontosan ilyen fogaskerekek kaphatók. Ott lehet esetleg beszerezni egy rövid darabot 2 mm-es szénszálas tengelyt is mintául.

Aki a fogaskerék összeállítást a Conrad cégnél szerzi be, annak kisebb utómunkát kell végeznie. A motorra kerülő fogaskerék zsugorcsővel erősíthető fel a motortengelyre, a nagy fogaskerék pedig egy külső bowden csővel rögzíthető a meghajtó tengelyen. Erre dugjuk rá a két golyóscsapágyat. A távolságtartók (g, h)

1 mm. vastag alumíniumból, műanyagból vagy modellező réteges lemezből készíthetők el. A távolságot pontosan be kell jelölni, és a motor furatok részére 6 mm-es, a golyóscsapágyak részére 5 mm-es furatokat kell készíteni.

ch20022_10b.gif (75134 bytes)A tengelytávolságot meghatározó képlet:

A mi esetünkben a következő értékek érvényesek:

A kiszámított tengelytávolsághoz én néhány tized mm-t hozzáadok hogy a fogaskerekek ne kapcsolódjanak feszesen egymásba, hanem legyen egy kis játékuk. A két M2-es csavart (i) egy régi asztalos fogással szereljük be: egy kis csepp fehér ragasztót teszünk a menetes furatba a motor burkolat oldalán és a (g) jelű részt feltűzzük. Ha ezután újra lehúzzuk, látható rajta a ragasztó lenyomata és ezáltal azok a helyek, amelyeknél a lyukakat el kell készíteni.

ch20022_11a.gif (68678 bytes)Ha az összes alkatrész elkészült, összeszereljük őket és meghúzzuk a csavarokat. A hátsó távolságtartót (h) tompa illesztéssel egyszerűen a motorra ragasztjuk. A fogaskerekeket és a golyóscsapágyakat pillanatragasztó - géllel biztosítjuk. (A hígan folyó ragasztó könnyen bejut a csapágyakba és tönkre teheti őket. Végül minden mozgó rész egy csepp olajat kapjon.

A meghajtómű rögzítése csatolózár-szerűen történik: a motorburkolatot alul a tervnek megfelelően ki kell vágni. Az (R6) jelű balsa-éket alul a motorra kell ragasztani (CA). A (g) jelű távolságtartóra felfűzzük az (R5) jelű horony-lemezkét. Ezen felül 5 perces epoxi gyantával - melyet besűrítünk tömítőporral - bekenjük. A meghajtóművet ezután belülről a motorburkolatba nyomjuk bele, addig, amíg a balsa-ék a kivágásba beszorul. Az egészet motor-lehuzatás és oldalra-tartás szempontjából be kell állítani. Miután a ragasztó megkeményedett, a motort egyszerűen ki,- és be lehet billenteni. A légcsavar agy egy rögzítő gyűrű - belső átmérője 2 mm. A menetes furatát a túlsó oldalig átfúrjuk. Akinek nincsen M2,5 mm-es menetvágója, az a lyukakat nagyobbra is fúrhatja és a (j) jelű csavart beragaszthatja. (E). A meghajtó tengelyt elől kissé le kell kerekíteni, az állítógyűrűt 2 mm. távolságra felhúzzuk és megszorítjuk.

 Darabjegyzék: 

Jelzés

Megnevezés

a

motor MK 471

b

meghajtó tengely, A 2 mmx 50 mm.(CFK) szénszálas

c

kis fogaskerék (8-12 fogú)

d

nagy fogaskerék (40-60 fogú)

e

légcsavaragy rögzítőgyűrű

f

golyóscsapágy A 5 mm. 2 db

g

távtartó, első 28x16 mm.

h

távtartó, hátsó, 16x10 mm.

i

M 2 csavar, 2 db.

j

M 2,5 csavar, 2 db.

ch20022_11b.gif (17835 bytes)

Előző cikkTartalomjegyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő cikk