|
|
CIAM
KÖZGYŰLÉS 2002
|
A CIAM ez évi
közgyűlésén (március 21-22-ig) 29 ország képviseletében kb. 75 fő vett részt, az
országok száma ismét csökkent. A kisebb érdeklődés oka valószínűleg ezúttal is
az volt, hogy a sportkódexre vonatkozó érdemi változtatások száma kisebb volt a
szokásosnál. Ezt részben az okozta, hogy több javaslat későn érkezett. A
rendezvényre ezúttal is a FAI székhelyén, Lausanne-ban, az Olimpiai Múzeumban került
sor.
A közgyűlés előtti napon a CIAM
elnökség ülésén vettem részt, ahol a szokásos napirendeken kívül az alábbi
kiemelt témák szerepeltek:
· A CIAM munkájában mára már teljessé
vált elektronikus kommunikáció még meglévő problémái.
· Továbbra is téma a jövőben már csak
elektronikus formában létező CIAM Flyer. Emil Giezendanner tavaly elfogadott
szinopszisa alapján elkészült a webhely programozása és telepítése a FAI
szerverén. Az eddigieknél lényegesen nagyobb feladat a webhely megtöltése
tartalommal.
· Az sportkódex 2002-es változatának
egyes fejezetei késve jelentek meg a hálózaton, az F2 kötet pedig az ülésig nem
jelent meg. Ez indokolttá teszi az új kódex változatok előkészítési folyamatának
felülvizsgálatát.
· Az “Artistic Aerobatics” szabályai
(zenére végrehajtandó feladatok F3A műrepülő és F3C helikopter szabályzat szerint
épült modellek számára) szerinti versenyek szervezése annak érdekében, hogy a
repülőmodellezés is megjelenhessen a 2005-ben esedékes harmadik Légi
Világjátékokon.
· Az F1C és J szabadonrepülő motoros
kategóriák jövője.
· A FAI szabályok szerint rendezett, de a
FAI naptárban nem szereplő nemzetközi versenyekkel kapcsolatban Tomas Bartovky
eredményesen tárgyalt a szervezőkkel. Ezek a – főleg F3B kategóriájú –
versenyek a jövőben új versenycsoport keretében bekerülnek a FAI naptárba.
Másnap, 21-én a közgyűlés megnyitása
után először a tíz technikai bizottság ülésezett. Legtöbben az RC műrepülő
(20), a szabadonrepülő (14) és a körrepülő bizottság ülésén vettek részt,
továbbra is a pylon racing (4) iránt érdeklődtek a legkevesebben.
Albizottsági tagként a szabadonrepülő
bizottság ülésén vettem részt. A fő téma az F1C és az F1J motoros kategóriák
jövője volt. F1C-ben a bizottság elvetette az áttételes motorok betiltását. Az
alkalmas repítési területek hiánya, és az évek óta csökkenő létszám ellenére
az élmezőny merev ellenállása miatt nem látszik esély érdemi változtatásra.
Lehetséges, hogy a kategóriának előbb meg kell szűnnie a mai formájában ahhoz, hogy
egyszer majd újjászülethessen. Az F1J kategória ifjúsági versenyszámként megbukott
a “piaci” helyzet kialakulása, és az ezzel együtt létrejött modellek
bonyolultsága miatt. A bizottság kialakított egy egyszerűsített kategóriát F1P
jelzéssel, ez 2004-től szerepel ifjúsági VB kategóriaként.
Az F1K kategóriában a bizottság
többsége más javaslat híján ugyan nem ellenezte a kisebb tanktérfogatra vonatkozó
osztrák javaslatot, de kifejezte azt a véleményét, hogy a döntők során a talajon
történő motorjáratást nem tekinti “repülőmodell versenynek”.
Miután az F1E kategóriában kísérletek
történtek a GPS műholdas navigációs rendszer alkalmazására, a bizottság
kialakította az erre vonatkozó álláspontját, amely szerint nem tekinti kívánatosnak
a GPS rendszer alkalmazását, mert érdemi előnyök nélkül jelentősen és
indokolatlanul növelné egy jelenleg nem drága kategória költségeit.
Késő délután a CIAM tisztségviselők
jelölésére és megválasztására került sor. Bár megjelent néhány új név is a
jelöltek között, másokat pedig ismételten jelöltek, végül nem történt változás
egy tisztségben sem. Alelnöki funkciómban nagy többséggel újraválasztottak. |
|
|
A nap záró
eseményeként Karl Schimmel, az Amerikai Repülőmodellező Akadémia (AMA) nevelési
bizottságának vezetője tartott előadást a folyamatban lévő utánpótlás nevelő
programjaikról. Ennek részeként minden delegátus megkapta az Informatikai és
nevelési albizottság korábbi vezetője, Mike Colling által összegyűjtött
dokumentációt az AMA által finanszírozott CD kiadásban.
22-én reggel először Max Bishop, a FAI
főtitkára adott tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról, ahol a FAI legfelső
vezetési szintjét érintő alapvető szervezeti változtatásokat követő első évet
értékelték. A FAI minden szakmai bizottsága (így a CIAM is) ezentúl 3 szavazattal
rendelkezik a konferencián, ahol eddig csak az országok képviselői szavaztak.
Tárgyalták a tagdíjfizetési rendszer átalakítását, és átszervezik a Légi
Világjátékokat is.
A 2001. évi VB és EB rendezvények zsűri
elnökeinek beszámolóit az albizottsági jelentések, illetve a titkár és a technikai
titkár jelentése követte. Az utóbbi kiemelte, hogy számos vándorkupa nem került
továbbadásra, néhánynak pedig nyoma veszett. A beszámolókat és jelentéseket a
2002-2003-as bírói és szakember listák jóváhagyása követte.
A CIAM diplomákra és érmekre érkezett
javaslatok alapján az aranyérmet a jugoszláv Sdrjan Pelagic, a Penaud diplomát
a japán Sensui Kazayuki, a Tupolev érmet a szlovák Michal Zitnan, a
Tupolev diplomát az amerikai Robert White, az Antonov diplomát a jugoszláv Miodrag
Cipcic, az Ehling diplomát pedig a jugoszláv Alexandar Stojanovic
kapta.
Ezt követően Graham Lynn számolt be a
repülőmodellek irányítására használható rádiófrekvenciákat is érintő, évek
óta folytatott európai tárgyalásokról, ahol végre lényeges haladás történt. A 22
CEPT tagországból 18 már ratifikálta azt a megállapodást, amely a 35,000-tól 35,220
MHz-ig terjedő 23 csatornát kizárólag repülőmodellek irányítására tartja fenn,
költségmentesen.
A Világkupa sorozatok
(szabadonrepülő, körrepülő, elektromotoros, rakéta, valamint az F3B és J rádiós
vitorlázó kategóriákban) keretében másodszor született magyar győzelem. Az
egyetlen személyesen jelenlévő győztes (Daniel Petcu) kivételével az oklevelet és
érmet az érintett országok delegátusai vették át a holland Pieter de Boer
(F1A), a német Bernd LSilz (F1B), az angol John Cuthbert (F1C), a román Daniel
Petcu (F1E), a magyar Kalmár Sándor (F2A), a német Christophe Holtermann
(F2B), a francia Ougen-Suruge páros (F2C), az ismételten győztes holland
hölgyversenyző Monique Wakkermann (F2D), a svájci Kübler Thomas (F3B), a
cseh Jan Kohout (F3J), a német Wolf Fickensher (F5B), a szintén német Jens
Bartels (F5D) és öt rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik
helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A, 11.),
Nótáros Attila (F1A, 12.), Krasznai József (F1B, 20.), Zsengellér Gábor
(F1C, 7.), Maczkó Oszkár (F1C, 20.), Elekes Imre (F2A, 2.), és
az Orvos-Nagy páros (F2C, 9.) szerepelt az első húszban.
Az Emil Gizendanner által előkészített,
majd egy profi cég által a CIAM Flyer elektronikus változatára elkészített
web-helyet végül a helyszínen nem tudtuk ellenőrizni a FAI szerveren folyó
karbantartási és egyéb technikai munkálatok miatt. Mindenesetre megkezdődhet az egyes
szakágakra vonatkozó információk és egyéb anyagok gyűjtése és koordinálása az
illetékes albizottság vezetők irányításával.
A FAI repülőmodellező pénzalapját
képező regisztrációs díjak nem változtak. A 2003-as költségvetés szerint a
pénzalap az CIAM Flyer elektronikus kiadására, a világkupa diplomák költségeire, a
CIAM elnök és további vezetők hivatalos utazási költségeinek egy részére,
valamint a CIAM működési költségeire jelent fedezetet. |
|
|
A tavalyi közgyűlésen
két baleset kapcsán elfogadott, az F3J és B vitorlázó, illetve az F3D és F5D pylon
racing kategóriákra vonatkozó. Akkor azonnal érvénybe lépett szabályváltozások
módosításra szorultak.
A FAI szabályok szerint rendezett, de a
FAI naptárban korábban nem szereplő RC vitorlázó nemzetközi versenyekkel
kapcsolatban eredményre vezettek a CIAM erőfeszítései, a továbbiakban egy új
versenycsoport keretében ezek is bekerülnek a naptárba. Az új csoportba tartoznak a
tagországok nemzetközi bajnokságai, illetve a sorozat versenyek. Ezek regisztrációs
díja 50 CHF.
A 2005-ben esedékes harmadik Légi
Világjátékok sorsa még nem dőlt el, ezzel együtt az sem, hogy azon lesz-e modellező
esemény. A FAI vezetése új koncepció szerint, az eddigieknél szűkebb programmal,
rövidebb idő alatt és kisebb költségekkel kívánja kiírni a pályázatot.
Ezt követően a Sportkódexre vonatkozó
változtatási javaslatok vitájára került sor, a szavazások eredményeként a
következő fontosabb döntések születtek. A hatálybalépés időpontját minden
esetben jelzem. (A változások teljes szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után
közreadjuk):
· A CIAM albizottságok elnökeinek minden
év május 1-ig nyilvánosságra kell hozniuk bizottságuk névsorát a FAI honlapján.
· Csoport által felállított rekordok
esetében megszűnik a három fős felső létszám korlát. (2003)
· Az F1A és E vitorlázó kategóriákban
a Világkupában külön junior értékelésre kerül sor. (2003)
· F1A-ban a startzsinórra egy
négyszögletes zászlót kell erősíteni, melynek rövidebb oldala legalább 5 cm
hosszú kell legyen. (2003, de helyi szabályként már alkalmazzuk az ez évi Európa
bajnokságon.)
· F1K-ban a CO2 tank térfogata
2 cm3-re csökkent, a fly-off fordulók időtartama 15 percre nőtt. (2003)
· F1P jelzéssel új, ideiglenes
ifjúsági motoros kategória kerül bevezetésre, a szabályzat lényege a következő:
Szárnyfelület max. 26 dm2
Szárnyfesztáv max. 1,5 m
Teljes súly min. 250 g
Motorjárat max. 10 mp
Lökettérfogat max. 1 cm3
A repülés alatt a szárny vagy a
csillapító állásszöge vagy íveltsége összesen csak egyszer változhat az
időzítést megelőzően. A motor kipufogó nyílásához nem megengedett semmiféle
toldás. A motor direktben kell hajtsa a légcsavart, nem alkalmazható mechanikus fék.
Az üzemanyag összetétele nincs
megkötve. 4 modell használható, a startok száma hét, a maximum 3 perc. (2003, az
ifjúsági világbajnokságon 2004-től.)
· F2B-ben teljesen átfogalmazott, új
manőver ábrákat és modell specifikációkat tartalmazó szabályzat tervezet került
beterjesztésre, de szavazásra csak két év múlva kerül, így van lehetőség annak
módosítására.
A húzópróba lebonyolítása kissé
megváltozott. (2003)
· F2C-ben új bírói útmutató került
elfogadásra. (2003, de helyi szabályzat az ez évi világbajnokságon.)
· F2F jelzéssel új, ideiglenes team
racing kategória kerül bevezetésre egyszerűsített szabályzat szerint. (2003)
· F3A-ban elfogadásra kerültek a
2004-2007-ig érvényes manővertáblázatok, valamint az ezekhez kapcsoló új bírói
útmutató.
· F3B-ben a csörlőkre tavaly elfogadott
új leírásba visszakerült a tévesen kimaradt, a motor tengelyének gördülő
csapágyazását megengedő mondat. (2003) |
|
|
· F3J-ben elfogadásra
kerültek a csigás felhúzáshoz az elmúlt év során kifejlesztett biztonsági
megoldások a felhúzást végző személyek védelmére, illetve a felhúzózsinór
végének a talajhoz való rögzítésére. (2003, de helyi szabályzat már 2002-ben.)
· F3K-ban a modell építője szabályt
nem alkalmazzák. Bármely ballasztot a modell belsejében kell biztonságos módon
rögzíteni.
· F3D-ben hivatalos FAI sorozattá vált a
már évek óta futó Európa Kupa a most elfogadott szabályzattal.
Nem kell fémből lenni az orrkúpnak, és
megszűnt a kerék minimális vastagságára vonatkozó előírás. (2003)
· F4B-ben a sugárhajtású motor
tolóereje legfeljebb 10 kg lehet. (2003)
· F4C-ben módosult a bírói útmutató.
(2003)
· F5A-ban új manőverlista lép
érvénybe, és új térbeli ábra adja meg azt a képzeletbeli “repítési dobozt”,
amelyben a manővereket repülni kell.
· F5F-ben megszűnik a 10 cella maximális
tömegére vonatkozó 600 g-os korlátozás. (2003)
· Hőlégballon modellekre vonatkozó
szabálytervezet első variációját nyújtották be a franciák, de azon még tovább
kell dolgozni, hogy elfogadható legyen.
Az EB-VB rendezvények odaítélésére
vonatkozó szavazások alapján Németország rendezi a 2003-as F3B VB-t. 2004-ben
Franciaország rendezi az ifjúsági szabadonrepülő, Románia a zárttéri, az USA a
körrepülő, Kanada az F3J és Lengyelország a rakéta VB-t. Nincs vállalkozó a
2004-es elektromotoros VB-re. Szintén rendező hiánya miatt idén elmarad az F3B és F3D
EB. 2004-re Románia kapta a szabadonrepülő, Portugália pedig az F3A EB-t.
A CIAM következő üléseinek időpontja:
Elnökség 2002. november 28-29.
Közgyűlés 2003. március 19-21.
Dr. Reé András
A következő évek odaítélt VB és EB
rendezvényei:
2003 |
F1A, B, C VB Magyarország
F1A, B, J ifj. EB Lengyelország
F1D (ifj. is) EB Németország
F1E (ifj. is) VB Románia
F2A, B, C, D EB Franciaország
F3A VB Lengyelország
F3B VB Németország
F3C VB Japán
F3D VB Csehország
F3J EB Románia
F4B, C EB Ausztria
F5B, D EB Románia
Rakéta EB Jugoszlávia |
2004 |
F1A, B, C EB Románia
F1A, B, J ifj. VB Franciaország
F1D (ifj. is) VB Románia
F1E (ifj. is) EB
F2A, B, C, D VB USA
F3A EB Portugália
F3B EB
F3C EB Görögország
F3J (ifj. is) VB Kanada
F4B, C VB Lengyelország
F5B, D VB
Rakéta VB Lengyelország |
|
|
|
|