Dr. Benedek György
CO2 hírek
Novum
kupa CO2-es modellverseny.
Ez a rendezvény szept. 29-30.-án a tapolcai
repülőtéren zsúfolt eseménysorozattal zajlott le. Mint Híradónk arról már
beszámolt, az osztrák rendezésű Balaton-kupa versenyt a 3.-ik start után eső
szakította félbe és ezt most úgy fejezték be hogy az elvégzett 3 indításban
maximális repülési időt elért versenyzők 29.-én reggel végezhették el a döntő
startokat. Itt megmaradt az osztrák előírás szerinti, repítés előtti
“motor-előjáratás” és 4 ilyen forduló után Hársfalvi István győzött, 5
perces motor-előjáratás után elért 2 perces idővel. Ezzel megelőzte az 5 legjobb
osztrák modellezőt.
Ezután következtek a NOVUM verseny
indításai, amelyeket bejelentkezés szerint 2 kategóriában jegyeztek be. Az
“Európa-kupa” értékelésbe beszámító kategória az új magyar szabályzat
szerint volt, ahol a döntőben már nincs a motor kézben történő
“előjáratása”, hanem itt csak 1 cm3-es tartály használható
Mellékesen külön értékelték az
osztrákok által favorizált előjáratásos értékelés is. E kétféle kiértékelés
abban egyezik hogy az első lépésben mindkét csoportban 5 indítást kell végezni, 2
cm3-es tankkal, és az osztrák szabályzat szerint startonként 2 percet kell
repülni. Magyar előírás az első start max. idejét 3 percre növeli és csak a
további 4 startban kell 2 percet repülni.
Ez az “iker-rendszer” lehetővé tette
hogy valaki mindkét csoportba benevezett, akkor az elvégzett 5 startja mindkét
értékelésbe beszámít, de a “magyar” kategóriában csak a 3+4x2 perc=11perc
repült idő esetén lehet a döntőben részt venni, míg az osztrák előírás szerint
ez 5x2 perc.
A döntőben a kiértékelés már különválik, mert az
osztrákok 2 cm3-es tankkal, előjáratással, a magyarnál 1 cm3-es tankkal,
előjáratás nélkül kell startolni. Néhány agresszív osztrák versenyző
kierőszakolta a magyar kategória bojkottját, ők ezért csak a saját szabályzat és
lebonyolítás is segítette. E versenynapon szerepelt még egy kézzel dobott
siklómodell-kategória is (HLG = Hand launched gilders) de itt a mindössze 2 résztvevő
szereplése ennek jelentőségét erősen lecsökkentette. Itt 10 repítésből az 5
legjobb idő összege számított, amelynek alapján az osztrák Hach 40 mp. körüli
időkkel győzött, de a leghosszabb repülést a magyar Szonda Gyuri érte el egy 60
mp-es idővel.
Részletes eredmények:
|