Dr. Benedek György:
Az F1K (CO2) kategória
helyzete
Bár a motortípus modellezésre alkalmas
formáját az USA-beli technikus, Bill BROWN már 1942-ben kialakította, tömeges
elterjedése csak 1970 körül Angliában és az akkori Csehszlovákiában indult meg.
Hazánkban ezen új modellezési ágazat kezdetét a Pinkert György által 1986-ban
rendezett első CO2 verseny jelentette és ez nálunk erősen növekvő lendülettel
folytatódott, ugyancsak általa 1988-ban rendezett nemzetközi tapasztalatcsere-verseny
résztvevőinek száma már 36 volt. Ugyanezen időkben a Csehszlovákiában megtartott
CO2-es versenyeken már 100 modellező is indult.
Más közép-Európai országokban, mint
Ausztria, Lengyelország vagy Jugoszlávia, a szénsavmotoros modellezés csak ezután
indult meg, jórészt magyar segítséggel.
E lendületes elterjedés során az első
nehézségek 1990-ben kezdődtek, amelyeknek oka az volt hogy a motortípus szerkezeti
kivitele és kezelési módja az eltelt közel 50 év alatt alig változott, jóllehet a
hajtómű konstrukciójában és üzemeltetésénél a széndioxid-gőz fizikai
lehetőségei nem voltak kihasználva.
Nem túl tapintatos fogalmazásban az volt
a helyzet hogy a szükséges termodinamikai alapelveket maguk a motor tervezői sem
ismerték kellőképpen, mindössze egyetlen kivételt lehetett találni, a svájci
fizikust, dr. Peter NEUKOMM-t. De az általa kifejlesztett, technikailag kiváló motort
csak modellautókban lehetett alkalmazni.
A közel fél évszázados “alvó”
állapot utáni fellendülés során derült ki hogy még rendkívüli fejlesztési
lehetőségek vannak. Ezek alkalmazását és felhasználását a kategória gyors
elterjedése hozta a felszínre és mindez gyorsan túlhaladta az erre kialakított
szabályzat alkalmazhatóságát. Mivel a műszaki előírás folyamatos lemaradásban
volt a fejlődés mögött és azzal nem tudott lépést tartani, így lehetővé vált
hogy néhány találékony modellező olyan technikai fogásokat alakítson ki amelyekkel
a maguk részére úgy tudtak különleges versenyelőnyöket biztosítani hogy ezek nem
ütköztek a műszaki előírásokba. E fogások azonban egyre bonyolultabbak lettek,
begyakorlásuk sok türelmet és tapasztalatot igényelt, 1990-95 között olyan miniatűr
méretű motorokkal nyerték a versenyeket, amelyek lökettérfogata 0,021 cm3
= 21 mm3 volt, (A 3x3 mm-es henger) és ezek ára magasabb volt, mint a
súlyuknak megfelelő tömegű szín arany. Érthető hogy ezen körülmények sok CO2-es
modellezőt elkedvetlenítettek és a versenyek résztvevőinek száma csökkenni kezdett.
Világos volt hogy ha a kategóriát ezen elsorvadástól meg kívánjuk menteni, akkor a
műszaki előírásokat kell sürgősen megreformálni.
Jómagam 1995-től kezdve megkíséreltem
az érvényes ideiglenes FAI szabályzaton belül megoldást találni. Ez lett volna a
tank korlátozott hűtési előírása, ahol a start előtt a tartály csak a normális
üzemi hőmérsékletig hűthető, ugyanis a motor járási idejét erős hűtés (- 40.-
45 fok) segítségével lehetett abnormálisan hosszúra megnyújtani.
Sajnos minden ilyen kísérlet néhány
agresszív osztrák modellező (Hach-Hőbinger-Schaupp) gúnyos, rágalmazó-sértegető
elutasításával találkozott, akik a nekik nem tetsző rendezvényeket bojkottálták.
Ők azért ragaszkodtak foggal-körömmel a már túlhaladott F1K szabályzathoz, mert ez
részükre bizonyos verseny-előnyöket biztosított. E törekvésükben önkényes
“népszavazást” is rendeztek, ahol csak az általuk alkalmasnak tartott modellezők
részére adtak szavazási lehetőséget, elsősorban tapasztalatlan fiataloknak, ezzel
valóságos nemzetközi “szabályháborút” provokáltak ki.
Ezen áldatlan helyzetet az MMSZ elnöke,
dr. Reé András oldotta meg azzal hogy kellő műszaki és tárgyalásos előkészítés
után ideiglenes magyar CO2 szabályzatot alakított ki, amely hazánkban 2001
márciustól érvényes. Az eddig lebonyolított ilyen versenyeink igazolták hogy a
szabályzat valóban jobban beválik, mint az eddigi, amelynek legkifogásolhatóbb része
az, amikor a modell indítása előtt a motort bizonyos ideig kézben “elő kellett
járatni”
A mostani országos bajnokság is igazolta
hogy új előírásunkat már az eddig ingadozó modellezőink is elfogadták és a
versenyzői létszám már enyhe emelkedést mutat. Mivel a CO2 modellezők létszáma
nemzetközi viszonylatban is hazánkban a legnagyobb, így sejthető hogy a jelen magyar
szabályzattól eltérő, általános nemzetközi érvényű szabályzat már nem
erőszakolható ki, így az FAI-nál az F1K jelölést kapott modellező kategória most
már a helyes irányba terelődött. Ezzel az osztrákok minden további esetleges
akadékoskodása értelmét vesztette, így csak arra marad lehetőségük hogy vagy
elfogadják a jelen helyzetet és abbahagyják az eddigi értelmetlen bojkottjaikat, vagy
idejétmúlt szabályzatukkal országukon belül maradnak, esetleg sértődöttségükben
teljesen felhagynak a kategóriával, ami ugyanannyira ésszerűtlen lenne, mint eddigi
akadékoskodásuk, de kb. féltucatnyi élversenyzőjük elmaradása már nem jelentene
pótolhatatlan veszteséget a kategória számára. |