Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület

Cavalloni Híradó 2001. július

Előző cikk TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Következő cikk

  Dr. Benedek György

F1K (CO2) Országos Bajnokság és Csepel-kupa modellverseny

Kunszentmiklós, 2001.09. 08.

E verseny időpontjára az időjárás kedvezőtlenül alakult, a nyári kánikula után beköszöntött az ősz és az előrejelzés változékony, esős-szeles időt ígért. Ennek ellenére a Kunszentmiklós határában lévő gyülekező helyen, a csatornahídnál szép számú versenyző és kísérő jelent meg, köztük volt 16 felnőtt és 10 ifjúsági versenyző. “Lógott ugyan az eső lába” de a rendezőség a verseny megtartása mellett döntött és gépkocsi oszlopban megindult az erősen göröngyös-buckás földúton a csatornapart mellett kb. 4 km-re lévő második vashídig. A starthelyet innen kb. 200 méterre állították fel úgy, hogy a szélirányban még további 5 km-es sík és fűvel gyengén benőtt terület állt rendelkezésre. Ez az intézkedés nagyon jól bevált, bár kezdetben “csak” 3 -4 m-es szél volt, de az rövidesen 10 m/s fölé erősödött - és ennek ellenére egyetlen modell sem veszett el. Ha egy gép kedvezőtlen esetben akár 5 percig maradt volna a levegőben, akkor a percenkénti 600 méteres elsodródás esetén is a modell kb. 3 km-re száll le, tehát még a sík, füves területen marad és különösebb nehézség nélkül megkereshető.

Ilyenkor már csak a távolság jelent gondot, mert az oda-vissza kb. 6 km-es út lefutása vagy gyaloglása nehezen fér bele az adott 45 perces startolási időbe.

Minderre való tekintettel a rendezőség az első, eredetileg 3 perces max. repülési időt 2,5 percre, azaz 150 mp-re csökkentette, majd a szél további erősödésekor a 4-ik és 5-ik start repülési idejét 90 mp-re. Így az eredeti 180+4x120” helyett 150+2x120+2x90=570 mp-re csökkent.

Nyugodt időben ez a feltétel könnyen lett volna teljesíthető, jelen esetben azonban két komoly nehézség merült fel. Először az a tény, hogy szeles időben a talaj menti levegőréteg erősen örvényes, “dobálós”, ami zavarja a modell biztos repülését, sőt szerencsétlen esetben földre kényszeríti. Ilyen körülmények között a modell repüléséhez nagyobb motorteljesítmény kell, mert az a fontos hogy az indítás után a modell minél gyorsabban áthaladva a talaj-közeli örvényes zónán legalább 20 -30 m-es magasságot érjen el.

A második problémát a levegő váratlan lehűlése okozza. Az utolsó versenyen, a Mátra kupán 30 -35 fokos volt a hőmérséklet és a motorok ehhez voltak beállítva, most pedig ezzel szemben mindössze 12 15 fokos volt a levegő hőmérséklete és ez csökkent motorteljesítményt okozott, mert a CO2-es motor teljesítménye erősen függ a tartályban lévő széndioxid nyomásától.

Amíg 30 foknál a nyomás 70 bar, addig ez 15 foknál már 50 bar-ra csökken, és a fordulatszám a teljesítménnyel együtt jelentősen esik. Ilyenkor a fordulatszámot több “gáz” adagolásával kell növelni, de ehhez változtatni kell a motor beállítását, a henger becsavarását, és ez a verseny izgalmában nem egyszerű feladat.

Így fordulhatott elő hogy a különben könnyen teljesíthető első max. 150”-es időt csak 12 modell tudta kirepülni. Ezután már sikerült a motor átállítását megoldani, és a további startokban már több maximális repülési időt lehetett elérni. A 2. fordulóban 15, a harmadikban 16, a negyedikben 15, az utolsóban már 20-an tudták teljesíteni.

Végül a teljes 570 mp-et 4 felnőtt és 1 ifjúsági versenyző teljesítette, ez utóbbi kategóriájának bajnoka lett, amíg a senioroknak további döntő repítéseket kellett végezni.

Ezúttal az új szabályzatnak megfelelően már nem volt motor-előjáratás, hanem kötelező volt az 1 cm3-es tartály használata. A max rep. idő maradt 90 mp. A 10 m/s fölé erősödött szélben és enyhén szitáló esőben az első döntőben a maximumot csak Jász József és dr. Németh László érték el, nekik tovább kellett repíteni. Ebben a startban Jász József gépét az indítás pillanatában erős széllökés érte, a szárny középen kettétört, a törzs a földbe fúródott. Ezzel a motor is sérült, és a versenyző kénytelen volt tartalék szerelvényekkel újra indítani. Ilyen állapotban a modell már nem tudott teljes értékű repítést végezni és 56 mp. után ért földet.

Dr. Németh gépe némi bizonytalan talaj-közeli “vergődés” után megnyugodva, szépen emelkedve biztosan repülte a 90 mp-et, amellyel országos bajnok lett, megelőzve valamennyi élversenyzőt. Ha a versenyszabályzat olyan hogy egy elsőgépes modellező is győzhet, akkor az ilyen előírás alkalmas a kategória megkedveltetésére. Ettől lehet remélni hogy az ilyen szabályzat nem kedvetleníti el a gyengébb lehetőségekkel rendelkező modellezőket sem. Hasonló eset elég régen, - 1942-ben - fordult elő, amikor Mező György - a későbbi neves vitorlázó repülő legelső modelljével országos bajnok lett a Rákosmezőn.

A mostani, kedvezőtlen időben elért jó átlageredmények is igazolják hogy a hazai, megreformált CO2 szabályzat jó irányba terelte a kategóriát, ezt igazolja még az enyhén növekedő résztvevői létszám is és így remélni lehet az évek nóta zajló, időnként kulturálatlanul goromba hangú szabály-vita lezárását.

A felnőtt csapatversenyt a Bp. MSE 3 fős gárdája nyerte, a 2. és 3. helyet a Zalaegerszeg csapatai szerezték meg. Az utánpótlást a lelkes zalaegerszegi fiatalok jelentették 10 fővel, így nem csak az egyéni bajnokságot, de mindhárom csapatdíjat is megszerezték.

Eredmények:

1

dr. Németh László

Szombathely

150

120

120

90

90

570+90+90

750

2

Jász József

Cavalloni SE

150

120

120

90

90

570+90+56

716

3

Bádovszki László

Bp. MSE

150

120

120

90

90

570+69

639

4

Vörös Kálmán

Zalaegerszeg

150

120

120

90

90

570+68

638

5

Erdei Sándor

Zalalövő

130

120

120

86

90

 

546

6

Kanyik József

Mende SK.

131

120

92

90

90

 

523

7

Németh Ferenc

Zalaegerszeg

150

120

72

90

90

 

522

8

Hársfalvi István

Zalaegerszeg

150

120

69

90

90

 

519

9

Vasas Zoltán

Berva-Eger

150

117

120

90

34

 

511

10

Szilágyi György

Mende SK

140

120

38

90

90

 

478

11

dr. Benedek György

Bp. MSE

28

120

120

90

90

 

448

12

Markovics Tamás

Bp. MSE

145

96

99

02

90

 

432

13

Marton Szabolcs

Zalaegerszeg

110

120

02

32

90

 

354

14

Krakóczki Ferencné

Bp. MSE

150

55

120

04

0

 

329

15

Krakóczki Ferenc jr.

Bp. MSE

83

82

103

02

44

 

314

16

Krakóczki Ferenc

Bp. MSE

30

16

120

0

0

 

166

Csapatverseny

1. Budapest (Bádovszki - Jász - Benedek) 1803”
2. Zala megye II. (Hársfalvi - Németh F. - Vörös K. ) 1679”
3. Zala megye III.(Erdei - Marton - dr. Németh) 1650”

Junior kategória:

1

Pete Balázs

Zalaegerszeg

150

120

120

90

90

570+87

657

2

Vörös Andrea

Zalaegerszeg

150

93

120

90

90

 

543

3

Tóth Tamás

Zalaegerszeg

124

93

120

90

90

 

517

4

Horváth Attila

Zalaegerszeg

150

92

120

62

81

 

505

5

Lenk László

Zalaegerszeg

110

76

120

90

90

 

486

6

Szander Zsolt

Zalaegerszeg

98

120

98

73

85

 

474

7

Pete Gábor

Zalaegerszeg

150

120

06

76

90

 

442

8

Sümegi Szabolcs

Zalaegerszeg

34

97

120

90

90

 

431

9

Komlósi Péter

Zalaegerszeg

11

120

120

85

90

 

426

10

Domján Dániel

Zalaegerszeg

27

10

24

48

90

 

199

Csapatverseny:

1. Zala megye I. (Tóth Tamás - Horváth Attila - Pete Gábor) 1464”
2. Zala megye II.(Sümegi - Vörös - Szander) 1448”
3. Zala megye III.(Pete Balázs - Domján - Lenk) 1255

A Csepel kupa kiértékelésben a senior és junior versenyzők nem voltak különválasztva, hanem az elért időeredmények sorrendjében együtt szerepelnek. Itt az első öt versenyző közé csak egy junior versenyző jutott be, Pete Balázs Zalaegerszegről, aki a döntő első fordulójában elért 87”-es eredményével az összesítésben 3. helyezett lett, így az első öt helyezett a következő:

1. Dr. Németh László Szombathely 750”
2. Jász József Cavalloni SE 716”
3. Pete Balázs (jr) Zalaegerszeg 657”
4. Bádovszki László Bp. MSE 639”
5. Vörös Kálmán Zalaegerszeg 638”

A további sorrend az előző két listából összeállítható.

A Csepel kupában résztvevő csapatok számára előírás volt hogy a tagok között 2 senior és 1 junior modellezőnek kell lennie, az itt szereplő csapatok személyi összeállítása ezért eltért az országos bajnokságon résztvevő csapatokétól.

Eredmények:

1. Zala megye I. (Vörös Kálmán - Erdei S. - Vörös Andrea) 1659”
2. Zala megye II. (Németh Ferenc - Hársfalvi I. - Sümegi Szabolcs) 1472”
3. Bp. MSE (Krakóczki F. - Krakóczki F-né - Krakóczki F. jr.) 809”

Előző cikkTartalomjegyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő cikk