Dr. Benedek György F1K (CO2) Országos
Bajnokság és Csepel-kupa modellverseny
Kunszentmiklós, 2001.09. 08.
E verseny időpontjára az időjárás
kedvezőtlenül alakult, a nyári kánikula után beköszöntött az ősz és az
előrejelzés változékony, esős-szeles időt ígért. Ennek ellenére a Kunszentmiklós
határában lévő gyülekező helyen, a csatornahídnál szép számú versenyző és
kísérő jelent meg, köztük volt 16 felnőtt és 10 ifjúsági versenyző. “Lógott
ugyan az eső lába” de a rendezőség a verseny megtartása mellett döntött és
gépkocsi oszlopban megindult az erősen göröngyös-buckás földúton a csatornapart
mellett kb. 4 km-re lévő második vashídig. A starthelyet innen kb. 200 méterre
állították fel úgy, hogy a szélirányban még további 5 km-es sík és fűvel
gyengén benőtt terület állt rendelkezésre. Ez az intézkedés nagyon jól bevált,
bár kezdetben “csak” 3 -4 m-es szél volt, de az rövidesen 10 m/s fölé
erősödött - és ennek ellenére egyetlen modell sem veszett el. Ha egy gép
kedvezőtlen esetben akár 5 percig maradt volna a levegőben, akkor a percenkénti 600
méteres elsodródás esetén is a modell kb. 3 km-re száll le, tehát még a sík,
füves területen marad és különösebb nehézség nélkül megkereshető.
Ilyenkor már csak a távolság jelent
gondot, mert az oda-vissza kb. 6 km-es út lefutása vagy gyaloglása nehezen fér bele az
adott 45 perces startolási időbe.
Minderre való tekintettel a rendezőség
az első, eredetileg 3 perces max. repülési időt 2,5 percre, azaz 150 mp-re
csökkentette, majd a szél további erősödésekor a 4-ik és 5-ik start repülési
idejét 90 mp-re. Így az eredeti 180+4x120” helyett 150+2x120+2x90=570 mp-re csökkent.
Nyugodt időben ez a feltétel könnyen
lett volna teljesíthető, jelen esetben azonban két komoly nehézség merült fel.
Először az a tény, hogy szeles időben a talaj menti levegőréteg erősen örvényes,
“dobálós”, ami zavarja a modell biztos repülését, sőt szerencsétlen esetben
földre kényszeríti. Ilyen körülmények között a modell repüléséhez nagyobb
motorteljesítmény kell, mert az a fontos hogy az indítás után a modell minél
gyorsabban áthaladva a talaj-közeli örvényes zónán legalább 20 -30 m-es magasságot
érjen el.
A második problémát a levegő váratlan
lehűlése okozza. Az utolsó versenyen, a Mátra kupán 30 -35 fokos volt a
hőmérséklet és a motorok ehhez voltak beállítva, most pedig ezzel szemben mindössze
12 15 fokos volt a levegő hőmérséklete és ez csökkent motorteljesítményt okozott,
mert a CO2-es motor teljesítménye erősen függ a tartályban lévő
széndioxid nyomásától.
Amíg 30 foknál a nyomás 70 bar, addig ez
15 foknál már 50 bar-ra csökken, és a fordulatszám a teljesítménnyel együtt
jelentősen esik. Ilyenkor a fordulatszámot több “gáz” adagolásával kell
növelni, de ehhez változtatni kell a motor beállítását, a henger becsavarását, és
ez a verseny izgalmában nem egyszerű feladat.
Így fordulhatott elő hogy a különben
könnyen teljesíthető első max. 150”-es időt csak 12 modell tudta kirepülni.
Ezután már sikerült a motor átállítását megoldani, és a további startokban már
több maximális repülési időt lehetett elérni. A 2. fordulóban 15, a harmadikban 16,
a negyedikben 15, az utolsóban már 20-an tudták teljesíteni.
Végül a teljes 570 mp-et 4 felnőtt és 1
ifjúsági versenyző teljesítette, ez utóbbi kategóriájának bajnoka lett, amíg a
senioroknak további döntő repítéseket kellett végezni.
Ezúttal az új szabályzatnak megfelelően
már nem volt motor-előjáratás, hanem kötelező volt az 1 cm3-es tartály
használata. A max rep. idő maradt 90 mp. A 10 m/s fölé erősödött szélben és
enyhén szitáló esőben az első döntőben a maximumot csak Jász József és dr.
Németh László érték el, nekik tovább kellett repíteni. Ebben a startban Jász
József gépét az indítás pillanatában erős széllökés érte, a szárny középen
kettétört, a törzs a földbe fúródott. Ezzel a motor is sérült, és a versenyző
kénytelen volt tartalék szerelvényekkel újra indítani. Ilyen állapotban a modell
már nem tudott teljes értékű repítést végezni és 56 mp. után ért földet.
Dr. Németh gépe némi bizonytalan
talaj-közeli “vergődés” után megnyugodva, szépen emelkedve biztosan repülte a 90
mp-et, amellyel országos bajnok lett, megelőzve valamennyi élversenyzőt. Ha a
versenyszabályzat olyan hogy egy elsőgépes modellező is győzhet, akkor az ilyen
előírás alkalmas a kategória megkedveltetésére. Ettől lehet remélni hogy az ilyen
szabályzat nem kedvetleníti el a gyengébb lehetőségekkel rendelkező modellezőket
sem. Hasonló eset elég régen, - 1942-ben - fordult elő, amikor Mező György - a
későbbi neves vitorlázó repülő legelső modelljével országos bajnok lett a
Rákosmezőn.
A mostani, kedvezőtlen időben elért jó
átlageredmények is igazolják hogy a hazai, megreformált CO2 szabályzat jó
irányba terelte a kategóriát, ezt igazolja még az enyhén növekedő résztvevői
létszám is és így remélni lehet az évek nóta zajló, időnként kulturálatlanul
goromba hangú szabály-vita lezárását.
A felnőtt csapatversenyt a Bp. MSE 3 fős
gárdája nyerte, a 2. és 3. helyet a Zalaegerszeg csapatai szerezték meg. Az
utánpótlást a lelkes zalaegerszegi fiatalok jelentették 10 fővel, így nem csak az
egyéni bajnokságot, de mindhárom csapatdíjat is megszerezték.
Eredmények:
1 |
dr. Németh
László |
Szombathely |
150 |
120 |
120 |
90 |
90 |
570+90+90 |
750 |
2 |
Jász József |
Cavalloni SE |
150 |
120 |
120 |
90 |
90 |
570+90+56 |
716 |
3 |
Bádovszki
László |
Bp. MSE |
150 |
120 |
120 |
90 |
90 |
570+69 |
639 |
4 |
Vörös
Kálmán |
Zalaegerszeg |
150 |
120 |
120 |
90 |
90 |
570+68 |
638 |
5 |
Erdei Sándor |
Zalalövő |
130 |
120 |
120 |
86 |
90 |
|
546 |
6 |
Kanyik József |
Mende SK. |
131 |
120 |
92 |
90 |
90 |
|
523 |
7 |
Németh Ferenc |
Zalaegerszeg |
150 |
120 |
72 |
90 |
90 |
|
522 |
8 |
Hársfalvi
István |
Zalaegerszeg |
150 |
120 |
69 |
90 |
90 |
|
519 |
9 |
Vasas Zoltán |
Berva-Eger |
150 |
117 |
120 |
90 |
34 |
|
511 |
10 |
Szilágyi
György |
Mende SK |
140 |
120 |
38 |
90 |
90 |
|
478 |
11 |
dr. Benedek
György |
Bp. MSE |
28 |
120 |
120 |
90 |
90 |
|
448 |
12 |
Markovics
Tamás |
Bp. MSE |
145 |
96 |
99 |
02 |
90 |
|
432 |
13 |
Marton
Szabolcs |
Zalaegerszeg |
110 |
120 |
02 |
32 |
90 |
|
354 |
14 |
Krakóczki
Ferencné |
Bp. MSE |
150 |
55 |
120 |
04 |
0 |
|
329 |
15 |
Krakóczki
Ferenc jr. |
Bp. MSE |
83 |
82 |
103 |
02 |
44 |
|
314 |
16 |
Krakóczki
Ferenc |
Bp. MSE |
30 |
16 |
120 |
0 |
0 |
|
166 |
Csapatverseny
1. |
Budapest (Bádovszki - Jász - Benedek) |
1803” |
2. |
Zala megye II. (Hársfalvi - Németh F. - Vörös K. ) |
1679” |
3. |
Zala megye III.(Erdei - Marton - dr. Németh) |
1650” |
Junior kategória:
1 |
Pete Balázs |
Zalaegerszeg |
150 |
120 |
120 |
90 |
90 |
570+87 |
657 |
2 |
Vörös Andrea |
Zalaegerszeg |
150 |
93 |
120 |
90 |
90 |
|
543 |
3 |
Tóth Tamás |
Zalaegerszeg |
124 |
93 |
120 |
90 |
90 |
|
517 |
4 |
Horváth Attila |
Zalaegerszeg |
150 |
92 |
120 |
62 |
81 |
|
505 |
5 |
Lenk László |
Zalaegerszeg |
110 |
76 |
120 |
90 |
90 |
|
486 |
6 |
Szander Zsolt |
Zalaegerszeg |
98 |
120 |
98 |
73 |
85 |
|
474 |
7 |
Pete Gábor |
Zalaegerszeg |
150 |
120 |
06 |
76 |
90 |
|
442 |
8 |
Sümegi Szabolcs |
Zalaegerszeg |
34 |
97 |
120 |
90 |
90 |
|
431 |
9 |
Komlósi Péter |
Zalaegerszeg |
11 |
120 |
120 |
85 |
90 |
|
426 |
10 |
Domján Dániel |
Zalaegerszeg |
27 |
10 |
24 |
48 |
90 |
|
199 |
Csapatverseny:
1. |
Zala megye I. (Tóth Tamás - Horváth Attila - Pete
Gábor) |
1464” |
2. |
Zala megye II.(Sümegi - Vörös - Szander) |
1448” |
3. |
Zala megye III.(Pete Balázs - Domján - Lenk) |
1255 |
A Csepel kupa kiértékelésben a senior
és junior versenyzők nem voltak különválasztva, hanem az elért időeredmények
sorrendjében együtt szerepelnek. Itt az első öt versenyző közé csak egy junior
versenyző jutott be, Pete Balázs Zalaegerszegről, aki a döntő első fordulójában
elért 87”-es eredményével az összesítésben 3. helyezett lett, így az első öt
helyezett a következő:
1. |
Dr. Németh László |
Szombathely |
750” |
2. |
Jász József |
Cavalloni SE |
716” |
3. |
Pete Balázs (jr) |
Zalaegerszeg |
657” |
4. |
Bádovszki László |
Bp. MSE |
639” |
5. |
Vörös Kálmán |
Zalaegerszeg |
638” |
A további sorrend az előző két
listából összeállítható.
A Csepel kupában résztvevő csapatok
számára előírás volt hogy a tagok között 2 senior és 1 junior modellezőnek kell
lennie, az itt szereplő csapatok személyi összeállítása ezért eltért az országos
bajnokságon résztvevő csapatokétól.
Eredmények:
1. |
Zala megye I. |
(Vörös Kálmán - Erdei S. - Vörös Andrea) |
1659” |
2. |
Zala megye II. |
(Németh Ferenc - Hársfalvi I. - Sümegi Szabolcs) |
1472” |
3. |
Bp. MSE |
(Krakóczki F. - Krakóczki F-né - Krakóczki F. jr.) |
809” |
|