Ismét gyászolunk. A
fájdalmas veszteség ezúttal nem csak modellező sportunkat sújtotta, hanem az egész
repülő mozgalmat is. 2001 szeptember 11.-én reggel, 75 éves korában váratlan
szívinfarktus végzett országos hírű repülésügyi szakértőnkkel, Winkler
Lászlóval. Határidőnaplója hónapokra előre tele volt még feladatokkal, tervekkel
és éppen egy repülésügyi rádiós előadás-sorozatát szakította félbe a kegyetlen
sors. Munkásságának felsorolása még kivonatosan sem férne bele a megemlékező
méltatásba, így legfeljebb csak néhány részlet sorolható fel.
Mindannyiunk számára ismert hogy fiatal
korától kezdve vonzódott a technika felé és e tulajdonságát édesapjától
örökölte, aki az akkori Weiss-Manfred gyár kimagasló képességű forgácsoló
szakmunkása volt. A repülés iránti szeretete már 1942-ben megnyilvánult, amikor a
kispesti Deák Ferenc gimnázium diák-modellező körének ifjúsági elnöke lett és
bekapcsolódtak a Magyar Aero Szövetség munkájába.
Hazánkban ekkor indult meg a zárttéri
modellezés és ő rögtön ezen új és még ismeretlen kategóriával kezdett
foglalkozni. Rövid idő alatt a repülőmodellezés élvonalába küzdötte fel magát.
A háború befejeztével tevékeny részt
vett a repülőmodellezés ujjászervezésében, belépett az akkor még működő
Cavalloni-körbe, majd 1948-tól munkatársa volt az OMRE (Országos Magyar Repülő
Egyesület) modellező osztályának és Miklós Ilonát, a titkárnőt vette feleségül,
aki a legeredményesebb női modellezőként vonult be sporttörténetünkbe.
A legveszélyesebb politikai időkben
kapcsolódott be az illegális nemzeti modellező mozgalomba, 1948-ban külső
segítőként vett részt Fred Militky szudéta-német modellező nyugatra
szöktetésében, aki 1959-ben megalkotta a villanymotoros modellezést. Feleségével
együtt dolgoztak az illegális “szamizdat” kiadvány, a “Modellrepülés”
szerkesztésében is és rendszeresen vettek részt dr. Cavalloni Ferenc halálának
évfordulóján rendezett temetői összejöveteleken.
Winkler László fontos szervezője volt a
titokban rendezett modellversenyeknek, mint a Király Gyula zárttéri, Grohmann István
vitorlázó és az akkor már betiltott Cavalloni gumimotoros emlékversenyeknek.
1950-ben azonban már a Cavalloni kört is
betiltották, ő azonban együtt maradt a tagsággal, akiket az Újpesti Dózsa
repülőegyesületének vezetője, dr. Takács Ferenc őrnagy fogadott be és a politikai
helyzet némi enyhülése után rendszeresen indult hivatalos versenyeken is. Egyes
kategóriákban, mint a gumimotoros vízi modellek - hazai és nemzetközi rekordokat
állított fel, amelyeket ma is megtalálunk a magyar modellező rekordok történeti
felsorolásában. Tagja volt azon csapatnak, amely az 50-es évek végén minden évben
rendszeresen indult a jugoszláviai Varazdin-i Varteks-kupa versenyeken a vitorlázó és
a túra kategóriákban. Az akkori repülőmodellező folyóiratokban már rendszeres
szakírói tevékenységet végzett és szaktanfolyamokon oktatóként is dolgozott.
Az 50-es évek végén mérnöki állást
vállalt a kispesti Traktorgyárban (Vörös Csillag traktorgyár) a fejlesztési
osztályon, ahol Domonkos József vezetése alatt kezdték el az USA-ban alig tíz évvel
korábban megindult elektrosztatikus festési eljárás hazai meghonosítását. E téren
jelentős újítói és feltalálói tevékenység is fűződik nevéhez. Ezen új ipari
eljárás világviszonylatban is olyan jelentős volt hogy a Traktorgyár kereteit
kinőtte és átszervezés során már önálló egységként a Felvonógyárhoz került.
Itt a berendezéseket már nagyobb méretekben gyártották és az akkori KGST-beli, majd
tőkés országokba is szállították.
Az elektrosztatikus berendezések
gazdaságossága minden más exportcikket is felülmúlt. Ez további fellendülést
hozott és újabb átszervezés keretében már mint “főosztályt” csatolták a
Hajtóműgyárhoz, amelynek neve is “Hajtóművek és Festőberendezések Gyára”
lett, itt a vállalati nyereség 3/4 részét már az új ágazat adta. E sikersorozatot
egy vörösdiplomás minisztériumi “káder” vezérigazgatói kinevezése szakította
meg, aki rátermettsége hiányát a “rendcsinálás” jelszavával leplezte és a
vállalat vezető műszaki értelmiségét Winkler Lászlóval együtt eltávolította,
amelynek következménye a vállalat hanyatlása, majd megszűnése lett.
Winkler László modellező tevékenysége
mellett hosszabb idő óta végzett repüléstörténeti kutatást is és ezen időre már
a legnagyobb országos archívum birtokában vállalhatott muzeológusi állást a
Közlekedési Múzeumban. A Petőfi csarnokban berendezett állandó magyar repülési
kiállítás is az Ő munkásságának köszönhető. “A magyar repülőmodellezés 75
éve” (1984) és a “Fejezetek a magyar katonai repülés történetéből” (1986)
valamint további számtalan repülésügyi kiadvány, mint pl. a “Repülési Lexikon”
(1991). Utolsó, legnagyobb jelentőségű munkája a “Magyar repülők - repülő
magyarok” című könyv (2000)
A gondviselés szerencsére megkímélte
attól hogy megérje szeretett témájának, az immár 100 éves múltra visszatekintő
repülés-történelemnek nemrég bekövetkezett leggyalázatosabb eseményét.
Nevét nem csak a mi sportunkba, de a
repülés általános történetébe is örökre beírta, emlékét hálával és
tisztelettel mi modellezők a repülőkkel együtt közösen őrizzük.
dr. Benedek György |