Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület

Cavalloni Híradó 2001. július

Előző cikk TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Következő cikk

Dr. Benedek György

CO2 hírek

Mátra kupa. Pöstyénpuszta, ápr. 30.

Ezt a versenyt két fordulóval bonyolítják le, a második versenynap aug. 4.-én lesz ugyanitt. A végleges eredménylistát a két fordulóban összesen elért eredmény adja.

Az első alkalommal viszonylag jó idő volt, közepes széllel. Az előzőleg magas vízállás miatt a közeli Ipoly folyó árterületén lévő legelő mocsaras-zsombékos volt és erre, valamint a szélre tekintettel a rendezőség az első kötelező startra előírt 3 percet 2-re csökkentette. Ennek ellenére is előfordult hogy jó néhány modell még a 2 perces repülés során is vizes területen landolt. Jász József gépe az egyik alkalommal egy tócsában, viszonylag messze szállt le, és a modell megközelítése igen nehezen sikerült, helyenként combközépig kellett vízben gázolni.

Szénsavmotoros versenyen első alkalommal vett részt az Egri Modellező SE színeiben Vasas Zoltán KELE modellel és Botond motorral, első szereplése jól sikerült, 3-ik helyezést ért el.

Eredmények:

1.

Jász József

600”

2.

Bádovszki László

574”

3.

Vasas Zoltán

504”

4.

Kanyik József

482”

5.

dr. Benedek György

461”

6.

Krakóczki Ferenc

405”

7.

Szilágyi György

353”

Az új magyar szabályzatnak köszönhető hogy ezúttal a verseny döntő nélkül befejezhető volt, ami a szabálymódosítás helyességét igazolja. Különben jelentős fel,- és leáramlások voltak, a fenti eredményeket ezek is befolyásolták.

A rendezvényen szerepelt még F1H kategória is, itt a mátraverebélyi Nagy Zoltán győzött 572”-el, rajtuk kívül a borsodiak és a mendei fiatalok jeleskedtek jó repítésekkel. Az F1A kategóriában Uram Tamás szécsényi modellező 720”.-t ért el.

Kísérleti CO2 verseny a BMSZ rendezésében. Kunszentmiklós, május 26.

A Kiskunsági Nemzeti Park igazgatósága a védett madáfajta, a túzok költési idejére nyugalmat kívánt biztosítani, ezért csak egy újabb terepen engedélyezte a modellezést, ez a “felső birkajárás” nevű legelő volt, amely tört oldalvonalakkal határolt romboid alakú kb. 1x2 km-es terület.

Területe erősen göröngyös, gépkocsijaink futóművei a közeli és rövid bejárás során is erősen igénybe voltak véve. Az idő ezúttal sem volt kedvezőtlen, napsütéssel és erős fel,- és leáramlásokkal. Sajnos egyidejűleg közepes, 5 m/s körüli szél is jelentkezett. Erre, és az ismeretlen új terepre tekintettel a rendezőség a max. repülési időket 2 és 1,5 percre csökkentette. A feláramlások intenzív kihasználásától elszokott CO2 versenyzőket a termikek több esetben is megtréfálták, többen rontottak startot, így a verseny itt is döntő nélkül fejeződött be, amely ismét bizonyította az MMSZ által hozott szabálymódosítás helyességét.

Eredmények:

 

1.

dr. Benedek György

480”

 

2.

Jász József

468”

 

3.

Bádovszki László

453”

 

4.

Vasas Zoltán

435”

 

5.

Szilágyi György

431”

 

6.

Kanyik József

018”

Balaton kupa, Tapolca, jún. 3. (Pünkösd vasárnap)

Mivel e versenyt tartós eső szakította félbe, végleges eredményekről még nem lehet beszámolni. A versenyt az osztrák Heinz FENZ a zalaegerszegi NOVUM vállalattal közösen rendezte. A meghívó szép, színesen fénymásolt 8 oldalas részletes ismertetéssel készült, amely már külalakjánál fogva is jó propagandát jelentett. Az viszont már kedvezőtlen volt számunkra hogy magyar területen rendezett versenyen a hazai ideiglenes CO2 előírással ellentétes, lassan már idejétmúlt osztrák szabályzat volt érvényben, sok problémát okozó, kézben való motor előjáratással együtt.

Az MMSZ az említett hazai szabályzatmódosítással e kategóriát igyekszik megmenteni és az osztrákok ezzel szemben bojkottot hirdettek, ezért nehezen érthető hogy a hazai versenyeinkkel szembenálló ellenrendezvény főbírói tisztségét éppen az MMSZ egyik elnökségi tagja, Tóth Mihály vállalta, segítvén ezzel az ellentábort.

A Balaton kupa kiírásának ellentmondásaira jellemző hogy abban kihangsúlyozottan tilos a hajtóműnek még indirekt termikus befolyásolása is az előjáratási idő alatt, amikor az engedélyezett “spray”-hűtéssel megvalósítható az erős tankhűtés, amellyel fizikailag a tilalommal ellentétes hatás érhető el.

Az osztrák főrendező a Balaton kupát eredetileg benevezte az EURO-TROPHY értékelésbe, de ezt az említett osztrák bojkott miatt visszavonta amikor értesült hogy az MMSZ a hazai versenyeinkre az új, ideiglenes magyar szabályzat alkalmazását javasolta. A két vitatott szabályzat között mindössze annyi a különbség, hogy a hazai előírás szerint a döntőben a kézben való motorjáratás helyett 1 cm3-es tartályt kell alkalmazni. Így az utólagos osztrák visszavonási döntést igen elhamarkodottnak és ésszerűtlennek lehet minősíteni, mert ezzel a verseny rangja csökkent.

Eredetileg az volt az előjáratás célja hogy a tankban lévő gázmennyiség csökkenjen és a valós repítésre kevesebb maradjon. A baj azonban az hogy a motor előjáratásával nem érhető el mindenkinél ugyanannyi hajtógáz-csökkenés, így a modell indításának pillanatában a résztvevők különböző mennyiségű üzemanyaggal startolnak. Így olyan helyzet áll elő hogy az ügyeskedők több gázzal indíthatnak és nagyobb esélyük adódik a sikerre.

Olyan ez, mintha a gumimotoros kategóriában egyesek a 35 g-nál több gumit használhatnának a döntőben.

Azonos mennyiségű szénsav csak azonosan kisebb térfogatú, 1 cm3-es tankkal valósítható meg, így az MMSZ jelenlegi előírása igazságosabb versenyzést tesz lehetővé, mint a bizonytalan lefolyású, termikus manipulációkra alkalmas “motor-előjáratás”. Aki ehhez ragaszkodik, az az utóbbi időben kialakult sportszerűtlenséget igyekszik fenntartani.

A résztvevők létszáma tekintetében feltűnő volt hogy a 12 főnyi eddig jól ismert osztrák CO2 modellező gárdát 3 új versenyzővel növelték, így 15 résztvevővel ők voltak a legtöbben. Ehhez jött még egyetlen német, Martin Weist és 14 magyar induló, akik között 12 zalai volt.

A magyar résztvevők nélkül ez osztrák házi verseny lett volna, ami nem igazolja azon osztrák állítást hogy a Híradónkban máshol már ismertetett “népszavazás” döntő többséggel az ő elképzeléseik szerinti előjáratásos rendszer mellett maradt volna

Mindettől függetlenül a szervezés gondos és mintaszerű volt, de sajnos az időjárás nem kedvezett, előrejelzés szerint délre jelentős változásra kellett számítani.

A versenyt megelőző előkészületek ennek ellenére elhúzódtak és a kezdés csak 10:30 -kor történhetett meg. Az első három start után program szerint megérkezett az esőfront, ekkor a versenyt délután 16:30 - ig felfüggesztették. De az eső ekkor is zuhogott. Ezután olyan döntés született hogy az első startok alkalmával a max 360”-et elértek ősszel, a NOVUM - kupa verseny után végeznek majd döntő repítéseket az engedélyezett “előjáratással”. Ezen maximumot összesen 16 fő teljesítette, ami azt mutatja hogy a 2 cm3-es tankkal még mindig sokan juthatnak döntőbe, ez a versenyszabályzat tehát még mindig “laza”, a 2 cm3-es tankkal nem lehet kellően lecsökkenteni a repülési teljesítményt.

Kommentár az előző számban ismertetett Torino-i CO2 versenyhez.

Az eredménylistából megállapítható hogy a kötelező 5 start után a döntőben további újabb 5 startot kellett végezni. Az u.n. “előjáratási” idők 2 perccel kezdődtek és 6 perccel fejeződtek be, akkor a győztes modell repülési ideje 112” , közel 2 perc volt. A motor összes járási ideje így 6+2=8 perc volt, ami ismét bizonyítja hogy a jelenlegi osztrák szabályzat a felmerült problémát az előjáratásos rendszer fenntartása esetén megoldani nem tudja, mert ha a döntőben ugyanannyi indítást kell végezni mint a kötelező startokban, akkor az előírás nem megfelelő, túlságosan enyhe. Helytelen állapotot igyekszik megszüntetni az MMSZ által meghatározott új, ideiglenes CO2 szabályzat, mert csak ettől lehet remélni hogy az “előjáratásnál” tapasztalható hőtani manipulációk többé nem veszik el a kedvét az e kategóriával foglalkozó modellezőknek és talán megszűnik az F1K modellezők számának további csökkenése.

Előző cikkTartalomjegyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő cikk