A jelen kor krónikására
szomorú feladat hárul, amikor nem csak a repülőmodellezés sportjának és
légerőtani tudományának legnagyobb alakját kell búcsúztatnia, de egyben őszinte
és hű barátját is.
JEDELSKY Erich 2000 nov. 7.- én 77 éves
korában tragikus balesetben elhunyt. Munkásságának ismertetése könyveket tenne ki,
most ebből csak szemelvények említhetők, bár jellegzetes profiljai révén neve
minden repülőmodellező számára fogalommá vált.
JEDELSKY a repülőmodellezés
elkötelezett híve volt és ezzel 60 éven át intenzíven foglalkozott. A ktív
tevékenységén belül életeleme volt a légerőtani kutatás, amely főként a modellek
merülősebességének csökkentésére vonatkozott és ebben világ-viszonylatban is
úttörő szerepet játszott.
1946-ig a szárnyszelvények tervezésére
csak kétféle eljárás volt ismeretes. A tiszta matematikai “Kutta-Zsukovszki”
módszer, ahol henger körüli stacionárius áramlást lehetett komplex-változós
függvénnyel szimmetrikus vagy ívelt szelvény-alakra transzformálni, vagy pedig egy
szimmetrikus profilt kellett grafikusan, ívelt középvonalra görbíteni. De mindkét
eljárás hiányossága az volt hogy a levegősúrlódás hatását nem vette figyelembe.
- mintha a levegő súrlódásmentes, ideális közeg lenne.
Ez a feltétel nagy repülőgépek
szárnyainál megközelíti a tényleges helyzetet, ott az így tervezett szelvények
beváltak. Kezdetben a repülőmodelleknél is ilyeneket alkalmaztak, mint pl. a
Gött.549, a RAF-32 vagy a NACA 6412. Rövidesen kiderült azonban hogy ezek csak nagyobb
méretű modelleknél mutattak kielégítő eredményt, kisebb modelleknél túl nagy
merülősebességet eredményeztek rossz siklószám mellett. A kis méretek és kis
sebességek esetén kiadódó Reynolds-számnál az áramlási viszonyok leromlottak, itt
a levegősúrlódás által keltett határréteg viselkedését nem lehetettt
elhanyagolni. Ez a hatás azonban matematikai vagy szerkesztési módszerrel nem volt
rögzíthető.
JEDELSKY volt az első profilkutató, aki
új szelvénytervezési módot dolgozott ki. Zseniális meglátása az volt hogy a profil
alsó és felső körvonalát külön-külön vizsgálta és optimális görbültségeiket
modellmérési kísérletekkel határozta meg. Igy alakult ki a minden eddigitől eltérő
“Jedelsky - profil”.
Hazánkban erről először az 1956 évi
“Ifjú Sólyom”, majd a forradalom után a “Repülés” c. folyóiratokban,
legutóbb pedig Híradónk 89/2-3 számaiban lehetett részletes ismertetést találni.
Bár ezen eljárás nem eredményezett
teljesen pontos végeredményeket, ennél jobb kis Reynolds-számú modellprofil
tervezési módszert azóta sem lehetett találni. Jedelsky profiljához a tömör balsa
szárnyépítési technikát is kialakította. A jelenkori modellprofil tervezők
számítógépes eljárásai sem alkalmasak a kis Reynolds számú modellekhez, legfeljebb
nagyobb méretű, gyors távirányítású gépekhez, mint az
Eppler-Wortmann-Quabeck-Selig-Girsberger szelvények.
JEDELSKY egyben példaképe volt a nagy
tudású, művelt egyénnek, akinek széleskörű ismeretei szerénységgel párosultak. E
sorok írójával való bécsi együttlét során nagy lelkesedéssel mutatta az ottani
múzeumok kultúrtörténeti értékeit vagy a Központi Temető művészparcellájában
az ismert mesterek, Beethoven, Brahms, Suppé, Johann Strauss csodálatos síremlékeit.
A repülőmodellezés tudománytörténeti
területén is fontos szerepet játszott, ő találta meg a sziléziai légerőtani
kutató, Walter STENDER tanulmányát, amely 1930-ban elsőként ismertette a
modellezésnél előforduló kis Re-számú áramlási jelenségeket, ezzel jóval
megelőzve az ismert F. W. SCHMITZ professzor 1941-42-ben megjelent könyvét, az
“AERODINAMIK DES FLUGMODELLS”-t Jedelsky egyébként Schmitz professzorral is szoros
kapcsolatot tartott.
Jedelsky élete nem volt felhőtlen. Első
feleségét korai betegségben vesztette el és fia is sok gondot okozott neki. Második,
szlovén felesége meghozta a családi megértést és békét. Az ő öröksége révén
jutott az akkori Jugoszláviában, Boszniában, KLADANJ mellett egy családi házas
ingatlanhoz, amelynek kertkapuja előtt modellezésre kiválóan alkalmas lejtő terült
el, itt rendszeresen repített távirányításos gépeket. A kellemes környezetben is
foglalkozott szakcikkek írásával és ehhez minden modellező anyagát is ide
szállította.
A 90-es években a szerb nacionalizmus
által kiprovokált új balkáni háború hamar elérte a Jedelsky-birtokot is, hirtelen
kellett menekülniük és a harcoló alakulatok otthonát földig rombolták, minden
tudományos értékét is elpusztítva. Ez a tragédia a mindenkivel szemben jó
szándékú egyénnek gyógyíthatatlan lelki sérülést okozott, és szeretett
feleségét is beteggé tette. Mindennek ellenére hűséges maradt a modellezéshez és
cikkei haláláig megjelentek szakfolyóiratokban.
Távozása pótolhatatlan veszteség
modellezésünk számára, annak tudományos vonatkozásában is.
E szerény nekrológgal fejezi ki magyar
tisztelői őszinte részvétét hálás barátja
dr. Benedek György |