Meczner
András:
Vörös Jenő Emlékverseny 2000
VILÁG-KUPA
Kunszentmiklós, 2000. július 15-16.
12. alkalommal rendezték meg az idei Vörös Jenő emlékversenyt de
most új helyszínen, Kunszentmiklós - Kunbábony közötti terepen.
Egy kis előzmény: A MMSZ-t értesítette a "Dömsödi"
terep gazdája - bérlője, hogy ott a jövőben nem rendezhetünk modell versenyeket.
Már tavaly is voltak nehézségek, de azt még valahogy megúsztuk! (Fizettünk az
egyezség szerint a "polgármesteri" alapítvány javára). Szerencsénkre
1999-ben Kunszentmiklós polgármestere Mózes Ernő úr megértette problémáinkat és
megígérte, hogy segít. A hozzá irt MMSZ kérelmet, támogatásával továbbította a
Kiskunsági Nemzeti Park igazgatóságának, majd egy meghatározott terepet
engedélyeztek a modellversenyek megrendezésére.
Sajnos úgy tűnt, hogy a területen nehéz futni (zsombékos). Többen
kijelentették "ide nem jönnek versenyezni". A fentiek miatt és a
kényszerből eredően 2000. július 11-én Dr. Reé András, Meczner András és Ifj.
Vörös Jenő felkeresték Apaj polgármesternőjét, aki szintén felajánlott egy
területet, de az kicsinek tűnt. Ezután a tavaly engedélyezett terepet jártuk be és
így találtuk meg a megfelelő kb. 10 x 8 km-es pusztát. Természetesen igyekeztünk a
hivatalos engedélyezést is megkapni. Köszönet Juhász Ferencnek és Egenhoffer
Ottónak a sok segítségért.
A fentiek miatt a rendezőknek külön gond volt, hogy az új terepet
minden résztvevő megtalálja. A regisztrálás a régi helyen volt az erdő sarkán,
majd ott kaptak a jelentkezők térképet, illetve az új helyszínt jól látható FAI
táblákkal jelölték meg. Bíztunk a modellezők találékonyságában, nem is
tévedtünk, mindenki megtalálta a KUNSZENTMIKLÓS - i verseny helyszint.
Július 15-én szombaton 10 órakor kezdődött az F1A vitorlázó
verseny. 55 perc startidő, 5 perc szünet és egy starthellyel mentek tovább
startonként a versenyzők. Az első 6 startban 180 " volt a maximális repült idő,
a hetedikben 210".
Reggel a szél 3-4 m/mp, ami a nap folyamán 5-7 m/mp-re erősödött.
47 versenyző indult ebben a kategóriában. A viszonylag jó időnek köszönhetően igen
sokan repültek 180 mp-et.
A tervezett ebédszünet a büfé gondok miatt az ötödik és a
hatodik start között volt. Sokan örültek ennek, mert ha a szél miatt megszakadna a
verseny az 5 start már értékelhető. Ebéd után nem romlott az idő, talán még jobb
lett, így a 7-ig start után 11 versenyző kerülhetett a döntőbe. A sorsolás után a
Fly-off 18.45-kor kezdődött a 300"-ért és ezt az osztrák Rudolf Holzleiter és a
finn Kulmakkó Kimmó érte el. A következő fly-off 19.45-kor kezdődött
420"-ért. Mind a két versenyző ezt is teljesítette, mire visszahozták
modelljeiket kezdett sötétedni. Bejelentettem, hogy ez az utolsó döntő start a mai
napon!
Kb. 20.30-kor indultak a versenyzők az 540"-es (9 perces) Fly-off-ban. Az osztrák
Holzleiter Rudolf startol jobban és modellje 226"-et repült és győzött, míg a
finn Kulmakko Kimmo startja nem volt az igazi 105"-es repüléssel lett a második,
harmadik Aringer Gerhard Ausztria.
Július 16-án vasárnap a szél erősebben fújt és lehűlt az idő
is. Az F1B gumimotoros és F1C mechanikus modellek versenynapja következett.
Az előzetes nevezés szerint 14 fő gumis és 6 fő mechanikus
versenyzőnek kellett volna megjelennie. Gondolom az éjjeli eső és a szél riasztotta
el őket. Tehát megjelent és startolt 9 fő gumis versenyző, illetve 4 fő motoros
modellező.
A startokat az előző napi rend szerint bonyolítottuk le.
Természetesen most is külön starthelyről indultak az F1C-s modellek. Az első 3 start
után jöttek az ötletek, hogy a 4. startban már fly-off-ot kellene repülni az addig
maximumos gumisoknak. Érdekes, 3 percet nem akarnak repíteni, de őt percet lehetne....
Főbírói döntés: ez világkupa és nem uli-buli verseny! Minden ment ezután tovább a
FAI szabályok szerint gond nélkül! A szél 5-6 m/mp-es volt ,de előfordult 8 m/mp-es
befújás is. 55 perces a startidőben nem kötelező a legnagyobb szélben startolni...
Az F1B-ben végezetül első lett a szlovák IVAN TREGER 1290"-es
maximummal, a második lett a jugoszláviai KOLIC IVÁN 1275 "-el és a harmadik az
osztrák SALZER KLAUS 1258 "-el.
A motoros F1C Kategória versenye párhuzamosan ment a gumissal
együtt.
Napkori György sokat kínlódott motorjával és a verseny végére
derült ki az ok. A tartály a ludas!
Maczkó Oszkár igen megdolgozott a nap folyamán, nehezen találta meg a modelljeit, így
mind a 3 jól repülő modelljét láthattuk. 1296"- el második lett.
Zsengellér Gábor 1311"-el győzött, míg az osztrák Aringer Gerhard a 3-dik lett
1028 mp-el (csak 6 startot csinált).
A 6 - ik startban távcsővel láttuk, hogy egy modellt elvisznek a
repítőhelytől kifelé. Nem sokkal később kiderült, hogy ez a modell az osztrák
Aringer Gerhardé. Sok izgalom, mire a versenyző előkerült a vízszintes vezérsík
nélküli modelljével. Elmesélte, hogy egy tanyáról került elő a modell és csak
határozott fellépése és a modellje által kibocsátott rádiójel hatására adták
vissza modelljét. Én azt tanácsoltam, hogy a tulajdonossal együtt a rendezőség
menjen a helyszínre, amit természetesen a díjkiosztás után mg is tettünk.
Kb. este 1/2 8-kor megtaláltuk a tanyát. Ló, kutyák szabadon!
Félelmetes helyzet! Egy kb 10 éves kislányt kérdeztem ki, majd jött az édesanyja
természetesen próbált tagadni, Aringer úr állította, hogy a "hölgy" hozta
ki a modellt a házból .Egy egyszerű kérdés oldott meg mindent. Hol van a
csillapító? Azért jöttünk! A kislány mondta, hogy Ő tudja. Kértem szálljon
biciklire és hozza ide. Megtalálta, visszahozta és visszaadta.
Összegezve: Kértük a gyerek mamáját, hogy Ő adja vissza a
csillapítót Aringer úrnak és kérjen bocsánatot a "gyerekes
csinytevésért". Ezt ő meg is tette, Zsengellér Gábor tolmácsolásával. Így ez
is megoldódott, nem lett rendőrségi ügy, illetve nem kellett panaszra menni a
polgármesteri hivatalba. Kértük őket a jövő érdekében, hogy ez ne ismétlődjön,
mert az ország megítélése ilyen dolgokon is múlik!
Végezetül egy gondolat: A jövőben talán jobb lenne mindhárom
kategóriát egy napon lebonyolítani.
Köszönet a verseny megrendezéséért a Vörös családnak, külön
köszönet a bíróknak, segítőknek.
Köszönet a Kiskúnsági Nemzeti Park Igazgatóságának a terület
biztosításáét és használatáért. |