Az odavezető út mentén rendezők,
a repítési területen forróság és enyhe szél fogadott. Helyszínként nem a
megszokott, csatorna melletti területet jelölték ki, hanem kissé távolabb, ahol múlt
évben a Csepel kupa is lezajlott. Így kívánták a rendezők biztosítani azt hogy az
esetleges széliránynak megfelelően a modellek a természetvédelmi területnek a sík
részén érjenek földet és megkeresésük lehetséges legyen.
Egenhoffer Ottó rendezőnek sajnos két negatív hírrel kellett
megkezdenie a megnyitót. Az egyik az volt hogy az osztrákok nem jöttek el, mert a
versenykiírást saját részükre nem találták elfogadhatónak. Ennek lényege az hogy
a tartály hűtése csak korlátozottan van engedélyezve.
A jelenlegi F1K előírás szerint hűteni csak a szénsavnak a
tartályból történő kiengedésével szabad, és ezt az osztrákok igen sokszori
ismétléssel olyan mértékre fejlesztették hogy akár - 40 .. - 45 fokos
hőmérsékletet is elértek, ezzel a verseny a döntőben a verseny nagyon elhúzódott,
másrészről úgy vélték hogy ez csak az ő részükre jelent előnyt, amelyről
semmiképpen sem akartak lemondani.
Híradónk más részében ezen hűtési rendszer hátrányos
voltáról bőséges tájékoztatás és technikai indoklás található. Kétségtelen
hogy a végeláthatatlan döntőnek sem műszaki, sem gyakorlati értelme nincs, ezek a
reális végeredmények kialakulását csak gátolják. Egyetlen modellversenynek sem
lehet célja a technikai lehetőségek végsőkig való kihasználása, hanem minden
résztvevő számára egyszerű feltételekkel azonos esélyek biztosítása még akkor
is, ha ezek csak közepes eredmények elérését teszik lehetővé.
Ottó másik rossz híre az volt hogy a múlt évi osztrák győztes,
Höbinger a verseny előtt levélben közölte, miszerint a vándorkupa
visszaszállítását feltételekhez köti. Az első az volt hogy a versenyre személyesen
csak akkor viszi vissza, ha rendezőség a tankhűtésre vonatkozó kiírást törli. A
második szerint 600,- schilling elküldése esetén árufuvarként hajlandó feladni a
kupát - Egenhoffer Ottó felelősségére. Harmadik lehetőségként közölte hogy
előzetes időpont egyeztetés után a lakásán jelentkező megbízottnak hajlandó a
kupát átadni.
A FAI sportkódexben nincs ugyan előírás egy vándordíj
visszajuttatására, de íratlan sporterkölcsi törvény szerint ez becsületbeli
kötelesség és nem köthető feltételekhez azért, mert a vándordíj utolsó
védőjének a versenyszabályok nem tetszenek. Aki önteltségében ezzel ellentétes
cselekedetre ragadtatja el magát, az ezzel nem csak józan ítélőképességét veszíti
el, hanem sportbecsületét is.
Aki látta, az nem felejti el a kupa művészi kialakítását,
monumentális méretét és nem mindennapi szépségét, amellyel a késői utódok
szentséggel felérő emléket kívántak állítani a magyar repülőmodellező sport
halhatatlan alakjának, akinek emlékét alkudozásra használni gyalázatos cselekedet.
De most már visszatérhetünk a verseny eseményeire:
A nagy megmérettetésen 22 versenyző jelent meg. Érdekesen alakult a
korosztály-megoszlás, hiszen közülük tizenketten 40 év felettiek, tizen pedig - a
mezőny fele - 20 éves vagy annál fiatalabb volt. Az utánpótlás jelenléte leginkább
a zalaegerszegi csapatnál figyelhető meg, immáron évek óta. Sőt azt is el kell
mondani hogy ezek a fiatalok nagyon ügyesen végzik a verseny-előkészületeket,
mindegyikük önmaga készül fel a startra felnőtt segítő nélkül, és így is nagyon
jó eredményeket érnek el. Bizonyíték erre az eredménylista.
A versenyt 10 órakor kezdték meg és az első három startot
kötetlen fordulóidővel 12:30 - ig kellett elvégezni, 120 mp-es repülési idővel. Az
első startok többnyire “totál”- ra sikerültek, de a kezdeti 2-4 m-es légmozgás
erősödött és a modellek egyre messzebb sodródtak, sok esetben megtalálásuk is
komoly nehézséget okozott.
Krakóczki Gizikééknél egy letört fül és kitört motorágy
tanúskodott a viszontagságokról, de talán Izsai Feri járt a legrosszabbul, akinek
modellje egy tanyában landolt, ahol az állatok is megtaposták.
A verseny rendezősége - Juhász Ferenc - ebédről is gondoskodott. A
megszokott vendéglátó-ipari árnak kb. harmadáért hatalmas adag babgulyást lehetett
kapni, nagy mennyiségű finoman főtt puha marhahússal. Aki éppen nem modell
kereséssel volt elfoglalva, nyugodtan és bőségesen meg is ebédelhetett, sőt
hallgathatta néhány bőbeszédű résztvevő “hárijánoskodását”, amely
általában a közös együttlétek velejárója.
Az ebéd utáni pihenésből Ottó szólított startra, hiszen a
rendezvény java még előttünk állt. A hátralévő két start repülési idejét 90
mp-re kellett csökkenteni mert a szél közben egyre komolyabban beerősödött, elérte
az 5-8 m/s értéket is. A még hátralévő két startot 3 óráig kellett befejezni. Ez
némi nehézséget okozott, mert a hőmérséklet közben elérte a 32 fokot, és a
távolodó modelleket egyre nehezebb volt követni.
Hársfalvi István - távolodó gépét figyelve - az egyenetlen
talajon gödörbe lépett, elesett, és mire felállt modelljét a kék égben már nem
találta meg. Mindemellett igen sokan repültek maximális időket és reménykedni
lehetett egy több fordulós döntőben.
A verseny során felmerült nehézségek miatt csak hárman repítettek
maximumot: Hársfalvi István, Németh Ferenc és Bádovszki László
A döntő kezdését 16 órára tűzték ki. Az egy órás várakozás
szükséges is volt, mert az utolsó startban elszállt modelleket meg kellett keresni,
ezek némelyike 2-3 km - re is eltávolodott. Ekkor legjobban Bádovszki Laciért
izgulhattunk, aki olyan messziről jött vissza, hogy távcsővel figyelve sem tudtuk
megállapítani, hozza-e a modelljét, vagy sem. Szerencsére hosszas keresés után
megtalálta a megszökött gépet.
A nagy hőségre és a szeles időre való tekintettel a két
zalaegerszegi döntős azt javasolta hogy a döntőt 2 perces előjáratással kezdjék.
Ez helyes elgondolásnak bizonyult, hiszen a kötelező 90 mp. alatt bármelyik modell
igen messzire repülhet, kockáztatva a sikeres megtalálást és időre való
visszaszállítást.
Elsőként Németh Ferenc indított, utána Bádovszki Laci, majd
Hársfalvi Pista, de ő még a lejáratás alatt meg kellett állítsa motorját, majd
újra kezdeni a startot. Úgy hallottam, Feri kétségek között figyelte gépét,
amelyet az örvénylő levegő 77 mp. után földre kényszerített. Akkor még nem
tudhatta hogy ez is elég lesz a győzelemhez. Bádovszki Laci hasonló okok miatt 10
mp-el rövidebbet repített, Míg Hársfalvi gépének repülése egy erősebb befújás
miatt csak fél percre sikerült.
A nemzetközi CO2 repülőmodellezés legjelentősebb
vándordíját így ismét magyar modellező védheti a 2000. évben A kupa átadása az
ismertetett viszontagságok után remélhető, amikor Höbinger állítólag a Tapolcán
rendezendő CO2 versenyen ennek lehetőségét kilátásba helyezte. Ezzel
azonban nem lehet meg nem történtté tenni azt a tényt, hogy ezt határidőre
teljesíteni megtagadta.
A verseny keretén belül külön kiértékelés is történt, a
felnőtt Budapest bajnokság tekintetében is, amelyről külön eredménylista készült.
Végezetül mind az összes résztvevő valamint a magyar
repülőmodellezés nevében köszönetet kell kifejezni az igen hálátlan körülmények
között végzett rendezői tevékenységért, az időmérők által a tikkasztó melegben
teljesített munkájukért és minden versenyzőnek akik vállalták a részvételt annak
bizonyítására hogy a “korlátozott” hűtési rendszer igen jól vizsgázott
ezúttal is, lehetővé téve a nyugodt verseny lebonyolítását és érdeklődés
melletti szép befejezését, igazolva ezzel törekvéseink helyességét.
Eredmények: