Szól a rövid hír, megdöbbentem és szomorú szívvel
emlékezünk
Meghalt egy legenda, a magyar modellezés híressége, első
világbajnoka.
1952 körül ismerkedtünk meg a Dugovics utcai általános iskola
modellező szakkörében, melyet Palotás József tanár úr vezetett. Az 50 év kapcsolat
közel egy emberöltő. Frigyes Ernő már ifjú korában kitűnt hitetlen szorgalmával,
precízségével és győzni akarásával. Abban az időben mindenki mindent szeretett
csinálni, kipróbálni, de úgy tűnt, hogy Ernőnek az ősi emberi vágy a repülés
illetve ezen belül a vitorlázó repülés volt a szenvedélye. Megtervezte és
megépítette a “KÉKMADÁR” nevű modelljét, melynek a színe is kék volt (A/2).
Rengeteget ment, mentünk repíteni Rákosra. Sokszor még télen is, akár esett, akár
fújt. Jellegzetes ismertetőjele volt Ernőnek a dongó segédmotoros biciklije, majd
később a 125 cm3-s Csepel motorkerékpárja.
Kezdeti időszakban elérhetetlen volt sokunk számára a fontos
alapanyag a BALSA-fa. Ezért mondta Ernő, hogy Ő “akár egy hétig is koplalna egy lap
balsáért”.
1957-ig fizikai dolgozó volt az akkori budapesti metró
építkezésén, majd a Modellezési Osztály főelőadója lett. Versenyzett és
szervezte a modellezést, rendezte a versenyeket.
1958-ban tagja lett az Angliába utazó szabadonrepülő csapatnak
gumis és mechanikus kategóriákban. Egyszerű, csendes emberként utazott el és híres
- VILÁGHÍRES modellezőként érkezett haza.
VILÁGBAJNOK lett! Megszerezte Magyarországnak, a magyar
modellezőknek az első egyéni és csapat VB címet! Egyszerre ismerte meg a világ ŐT
és a magyar modellezést. Ez csak a kezdet volt. A hiúsága vagy küzdeni akarása
eredményeként bizonyított.
VB 1960 Anglia csapat arany, VB 1961 NSZK egyéni ezüst - csapat
arany, 1963 Wiener-Neustadt ismét egyéni és csapat világbajnok. 1964 Jugoszlávia
(BLED) egyéni és csapat Európa bajnok.
Összegezve sikeres életútját a legeredményesebb magyar modellezőt
tisztelhettük Ernőben. Világhíres lett TÁLTOS motoros modellje és a sokak által
épített SÓHAJ vitorlázó modell is. Versenyzői pályafutása végén számtalan hazai
és külföldi kitüntetést kapott. A versenyzés után még nagyobb lendülettel
szervezte a modellezést felesége, Valika segítségével. Emlékezetesek az általuk
rendezett számtalan Országos Bajnokságok előtti műszaki vizsgák, bírói
eligazítások, sokszor éjfélig elhúzódó megbeszélések.
1972-ben kötött házasságuk közel 27 év boldog együttlétben telt
el. Sajnos a betegségeket nem lehet mindig teljesen legyőzni. Több operáció után
nagyon reménykedtek, de a leletek igazak voltak. Valika utolsó pillanatig igyekezett
Ernőről gondoskodni. Vádolta magát, hogy hiba volt Ernőt sok mindenről lebeszélni,
megkímélni, ha egyedül marad hogy fogja magát egyedül ellátni. Sajnos igaza lett.
Valika hamvait közös akaratuk szerint az egyik kupában helyezték
el, majd most fognak együtt végső nyughelyükre kerülni.
Nehéz szívvel írom az alábbi sorokat is. Ernő sokat küszködött
betegségével, de úgy ahogy legyőzte azokat. Az idén tavasszal a Közlekedési
Múzeumban rendezett modellező kiállításra készült, többször találkoztunk.
(Sajnos folyamatosan látszott egészségének romlása.) Örült a sikeres
kiállításnak, többször is elment megnézni. A kiállítás bezárása után
modelljének (TÁLTOS) hazaszállítása rám várt, de a megbeszélés ellenére Ernő is
előkerült, így a modellt és gazdáját együtt vittem haza. Megköszönte a
törődést, elnézést kért a szomorú állapotáért, könny nélkül sírt a
vállamon, elbúcsúztunk........ akkor még nem tudtam, hogy örökre!!
A napokban jött a szomorú hír:
meghalt FRIGYES ERNŐ hatszoros világbajnok
háromszoros Európa-bajnok
sokszoros magyar bajnok
modellező.
Fájó szívvel búcsúzunk nyugodj - nyugodjatok - békében!
Meczner András