|
CIAM KÖZGYŰLÉS 2000
A CIAM ez évi közgyűlésén
(március 22-24-ig) 36 ország képviseletében kb. 95 fő vett részt. A rendezvényre a
FAI új székhelyén, Lausanne-ban, az Olimpiai Múzeumban került sor.
A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt,
ahol a szokásos napirendeken kívül négy kiemelt téma szerepelt:
| A CIAM évente megjelenő lapjának, a CIAM Flyer-nek a jövője. Egy
munkabizottság – melynek magam is tagja voltam – készítette elő a javaslatot;
|
| Az elektronikus kommunikáció alkalmazása a CIAM
tevékenységében, elsősorban a javaslatok kezelésében, erre részvételemmel
munkabizottság alakult;
|
| Az sportkódex érvényes változatának mielőbbi megjelenítése a
CIAM honlapján az 1997-es változat helyett, amelyben már több száz változás
történt;
|
| Ismételten szerepelt a FAI és a médiák kapcsolata, a 2001-es
Légi Világjátékok keretében tervezett modellező események kapcsán.
|
23-án a közgyűlés megnyitása után a tíz technikai bizottság
ülésezett. Legtöbben a szabadonrepülő (16) és az RC műrepülő (16) bizottságban
vettek részt, továbbra is a pylon-racing (2) iránt érdeklődtek a legkevesebben.
|
Reé András (a CIAM 3. alelnöke, Magyaország
képviselője) és Werner Groth (a CIAM 2. alelnöke, Németország képviselője). |
Albizottsági tagként a szabadonrepülő bizottság ülésén vettem
részt, ahol a rádióirányítású időzítés bevezetése, az olaszok által újra
beterjesztett, az F1A, B, C, G, H, J kategóriákat egyaránt érintő, esetenként
radikális javaslat csomag, valamint egyszerűsített F1A, B és C kategória bevezetése
voltak a fő témák. Hosszas vita után erősen megoszlottak a vélemények az RC
időzítésről (a hasznossága nem volt vita tárgya, de felmerültek elvi és gyakorlati
problémák). Az olasz csomagot a jelenlegi formában csak a bizottság kisebb része
támogatta, így azt visszavonták. Az egyszerűsített kategóriák tekintetében sem
született többségi álláspont.
Az F1D zárttéri kategóriára vonatkozó magyar kiegészítő
javaslat is vita tárgya volt. Ez az extrém megoldásokat volt hivatott megakadályozni.
Kis átfogalmazás és kiegészítés után a javaslatot a bizottság nagy többséggel
támogatta.
Éles vita alakult ki azon a német javaslaton, amely újra
engedélyezni akarta a hűtőspray használatát a CO2 modelleknél (F1K). Főleg
német-magyar vita után mindkét tábor véleménye azonos szavazatot kapott.
Késő délután a tisztségviselők jelölésére került sor a
harmadik éve alkalmazott titkos módszerrel. Ismét több új név jelent meg, gyakori
volt a 4-6 jelölt egy tisztségre, illetve egy személy jelölése több tisztségre
(magam is hat tisztségre kaptam jelölést.)
24-én reggel először Max Bishop, a FAI főtitkára adott
tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról.
|
Sandy Pimenoff, a CIAM elnöke, a Jack North Trophy
díjjal |
Az 1999. évi VB és EB rendezvények zsűrielnökeinek beszámolóit
az albizottsági jelentések, majd a szabadonrepülő, körrepülő, rakéta, valamint
ezúttal először az elektromotoros Világkupa versenysorozatok
eredményhirdetései követték. A két jelenlévő győztes kivételével az oklevelet
és érmet az érintett országok delegátusai vették át a holland Pieter de Boer
(F1A), a 98-ban is első két ukrán, Oleg Kulakovsky (F1B) és Evgeny Verbitsky
(F1C), a román Daniel Petcu (F1E), a német Norbert Schmitz (F2A), a
franciák, Gilbert Beringer (F2B) és a P.Suruge-G.Suruge páros (F2C), az
ukrán Stanislav Tschorni (F2D), a svájci Urs Leodolter (F5B), a német Jens
Bartels (F5D) és három rakéta kategória győztesei részére. A második és
harmadik helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A, 16.),
Zsengellér Gábor (F1C, 13.), Szécsényi János (F1C, 14.), Fisher
Károly (F1C, 18.), Elekes Imre (F2A, 4.), Kalmár Sándor (F2A,
12.), Szegedi László (F2A, 12.) és Bimbi Zoltán (F2A, 19.) szerepelt az
első húszban.
A CIAM aranyérmet két jelölt közül a veterán cseh Radoslav
Cizek, a Penaud diplomát a lengyel Marian Kazirod, az először kiadott Ehling
diplomát pedig a CIAM Flyer volt szerkesztője és kiadója, a görög John
Konstantakatos érdemelte ki. A műszaki-technikai fejlesztésben elért
eredményekért járó Antonov diplomára nem érkezett jelölés.
A CIAM időszakos kiadványa, a CIAM FLYER tizedik, ebben a formában
utolsó, 2000. évi számát újra Jack Siles adta ki. A kiadvány fő témái: aktuális
hírek, EB-VB rendezvények, versenynaptár, világrekordok és egyéb eredmények, az
1999. évi CIAM diplomások bemutatása. A kiadvány egy-egy példányát eljuttatjuk a
megyei modellező szövetségekhez, továbbá letölthető a FAI szerverről. A jövőben
csak elektronikus formában jelenik meg a lap.
A FAI repülőmodellező pénzalapját képező regisztrációs díjak
összege megváltozott (nemzetközi versenyre 125, kontinensbajnokságra 250,
világbajnokságra 400 CHF). VB esetében ehhez még hozzáadódik a FAI érmek
költsége, kb. 25 dollár/darab. A 2000-es költségvetési tervezet szerint a pénzalap
a CIAM FLYER, a világkupa érmek és diplomák költségeire, a CIAM elnök és további
vezetők hivatalos utazási költségeinek egy részére, valamint a működési
költségekre jelent fedezetet.
A második Légi Világjátékok (Spanyolország, Andalúzia
tartomány, Sevilla, Jerez stb. 2001. július 1-23.) modellező eseményeinek
előkészítése során problémák vannak a helyszínekkel, de van esély a megoldásra.
A tervezett modellező rendezvények változatlanok, a négy körrepülő kategória
(egyben EB is), "Artistic Aerobatics" vagyis "művészi műrepülés"
zenére F3A és Large Scale (nagy makett) modellek, valamint helikopterek számára a
japán IAM szabályzat szerint, valamint makett modellek versenye az F4C statikus
pontozás és a Top Gun repítési szabályzat szerint.
Ezt követően a Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok
vitájára került sor, a szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések
születtek. A hatálybalépés időpontját minden esetben jelzem. (A változások teljes
szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk):
| Az eddig is érvényben volt, de gyakran kimagyarázott, legalább
négyéves szabályváltoztatási moratóriumot a jövőben következetesen betartják,
mert a sok változtatás többé-kevésbé követhetetlenné vált. A moratóriumot a
jövőben nem az egész kódexre vonatkoztatják, hanem kategóriánként értelmezik.
(2001)
|
| Az elektromos kategóriákban új jelzések születtek, F5E a
napelemes, F5F a 10 cellás (F5/600 helyett) és F5G a jele a nagy vitorlázó
modelleknek. (2001)
|
| Az F1A, B és C kategóriában a maximum általában 3 perc, de ez
időjárási és egyéb körülmények miatt a zsűri jóváhagyásával mindkét
irányban változhat. Hosszabb maximum esetében a három perc feletti időket csak a
holtversenyek eldöntéséhez veszik számításba. (2002)
|
| Az F1D zárttéri modellek esetében a tavalyi változásokon
túlmenően a hordfelületek mélysége max. 200 mm lehet, a csillapító fesztávolsága
pedig max. 450 mm, a gumisúly max. 0,6 gramm lehet. (2001)
|
| Az F1E kategóriában 2002-től megengedett a rádióval történő
időzítés.
|
| Az F1K kategóriában megszűnik a megkötés a tank hűtésére
vonatkozóan. (2001)
|
| Az F2B kategóriában a csapatversenyben a helyezési számok
összege dönt, holtverseny esetén pedig a jobb egyéni helyezés. (Már érvényes
1999-től, de kimaradt a kódexből a változás.
Az átszárnyalásnál a fordulók sugara kb. 1,5 m kell legyen, de nem több mint 2,1 m.
A négyszögletes bukfenceknél törölték az azonos hosszúságú oldalakra vonatkozó
követelményt, miután az 90 fokos fordulókkal gömbfelületen repülve geometriailag
nem teljesíthető az alsó és felső oldalakra. (mindkettő korrekció, májustól
érvényesek).
Elfogadásra került az átdolgozott és kibővített (22 old.) F2B bírói útmutató.
|
| Az F3B kategóriában az akkumulátorok jellemzésére eddig
használatos szabványok listája kiegészül az EuroNorm EN 60095/1-es szabvánnyal,
amely szerint max. 455 amper az engedélyezett hideg rövidzárlati áram.
|
| Az F3C kategória szabályzatát átírták, ennek kapcsán a motor
max. lökettérfogata 15 cm3 lehet, valamint új manővertáblázat lép életbe. (2002).
|
| Az F3J kategóriában a csapatkapitány is lehet segítő, és
továbbra is két segítő végezheti a felhúzást. A modellek elengedéséhez 6 m
széles startfolyosót jelölnek ki a szélirányra merőlegesen, amelyben 15
méterenként helyezkedhetnek el a modellek. A repült időt és a korrigált pontokat egy
tizedes jegy pontossággal regisztrálják. (2001)
|
| A tavaly elfogadott F3K ideiglenes kategóriára vonatkozó
szabályzatot átdolgozták. A modellek max. fesztávolsága 1500 mm, max. tömege 600 g,
a törzsorr lekerekítési sugara pedig nem lehet kisebb 5 mm-nél. Ezeken túlmenően
megváltozott a feladatok listája és leírása is. (2001)
|
| Az F5A-ban 2001-től új manővertáblázat lép életbe: |
| Az F5B-ben 2001-től a pontszámokat egy tizedes pontossággal
1000-re normalizálják. Holtverseny esetén a legjobb törölt start dönt. A távolsági
feladatot min. 2, de max. 10 motoros emelkedéssel kell végrehajtani. 200 mp elteltével
hangjelzés tudatja az időtartam feladat kezdetét. Az időtartam és célleszállási
feladatban a 330 mp 630-ra változik (ez kiigazítás). (2001)
|
| Az F5C helikopterek számára új manőverlista lép életbe. (2001)
|
|
Mike Colling (UK, a CIAM Education &
Information albizottságának leköszönő elnöke ) és Ian Kaynes (UK,a CIAM
Szabadonrepülő albizottságának elnöke). |
Az EB-VB rendezvények odaítélése során az USA kapta a 2001-es
szabadonrepülő VB rendezési jogát a visszalépett Ausztrália helyett. A 2002-es
szabadonrepülő EB rendezője Magyarország (a helyszín Dömsöd, felelős rendező a
szegedi klub és Zsengellér Gábor).
Az európai rádiófrekvenciák egyeztetése és egységesítése
tárgyában már évek óta folyamatban lévő munka állásáról Graham Lynn számolt
be, folyamatban van egy minden országra kiterjedő felmérés.
A tisztújítás során alelnöki funkciómban nagy többséggel
újraválasztottak. Két változás történt a tisztségviselők listáján, az F3A
albizottság élére a visszavonult Ron Chidgey helyére a dél-afrikai Bob Skinner
került, az információs és nevelési albizottságot pedig a holland Paul Rietbergen
vezeti.
A CIAM következő üléseinek időpontja:
Elnökség 2000. nov. 30 – dec. 1.
Közgyűlés 2001. március 21-23.
Dr. Reé András
A következő évek odaítélt VB és EB
rendezvényei:
2000 |
F1A, B, C |
VB |
USA (Ausztrália visszalépett) |
|
F1A, B, J ifj. |
EB |
Románia |
|
F1D (ifj. is) |
EB |
Jugoszlávia |
|
F1E |
VB |
Lengyelország |
|
F2A, B, C, D |
EB |
Spanyolország, WAG |
|
F3A |
VB |
Írország |
|
F3B |
VB |
Csehország |
|
F3C |
VB |
USA |
|
F3D |
VB |
Ausztrália |
|
F3J |
EB |
Szlovákia |
|
F4B, C |
EB |
Spanyolország, WAG |
|
Rakéta |
EB |
Törökország |
2001 |
F1A, B, C |
EB |
Magyarország |
|
F1A, B, J ifj. |
VB |
Szlovákia |
|
F1D (ifj. is) |
VB |
Románia |
|
F1E (ifj. is) |
EB |
Szlovákia |
|
F2A, B, C, D |
VB |
Németország |
|
F3A |
EB |
Spanyolország |
|
F3C |
EB |
Románia |
|
F3J (ifj. is) |
VB |
Finnország |
|
F4B, C |
VB |
Kanada |
|
Rakéta |
VB |
Csehország |
|
|
|
|
A képek forrása és tulajdonosa a FAI repülőmodellező honlapja. (www.fai.org/aeromodelling)
|
|
|
|