cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)

zaszlok.jpg (5624 bytes)

1x1.gif (42 bytes)

 


CIAM KÖZGYŰLÉS 2000

 A CIAM ez évi közgyűlésén (március 22-24-ig) 36 ország képviseletében kb. 95 fő vett részt. A rendezvényre a FAI új székhelyén, Lausanne-ban, az Olimpiai Múzeumban került sor.

A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt, ahol a szokásos napirendeken kívül négy kiemelt téma szerepelt:

A CIAM évente megjelenő lapjának, a CIAM Flyer-nek a jövője. Egy munkabizottság – melynek magam is tagja voltam – készítette elő a javaslatot;

Az elektronikus kommunikáció alkalmazása a CIAM tevékenységében, elsősorban a javaslatok kezelésében, erre részvételemmel munkabizottság alakult;

Az sportkódex érvényes változatának mielőbbi megjelenítése a CIAM honlapján az 1997-es változat helyett, amelyben már több száz változás történt;

Ismételten szerepelt a FAI és a médiák kapcsolata, a 2001-es Légi Világjátékok keretében tervezett modellező események kapcsán.

23-án a közgyűlés megnyitása után a tíz technikai bizottság ülésezett. Legtöbben a szabadonrepülő (16) és az RC műrepülő (16) bizottságban vettek részt, továbbra is a pylon-racing (2) iránt érdeklődtek a legkevesebben.

ciam2000-12m.jpg (9881 bytes)

Reé András (a CIAM 3. alelnöke, Magyaország képviselője) és Werner Groth (a CIAM 2. alelnöke, Németország képviselője).

Albizottsági tagként a szabadonrepülő bizottság ülésén vettem részt, ahol a rádióirányítású időzítés bevezetése, az olaszok által újra beterjesztett, az F1A, B, C, G, H, J kategóriákat egyaránt érintő, esetenként radikális javaslat csomag, valamint egyszerűsített F1A, B és C kategória bevezetése voltak a fő témák. Hosszas vita után erősen megoszlottak a vélemények az RC időzítésről (a hasznossága nem volt vita tárgya, de felmerültek elvi és gyakorlati problémák). Az olasz csomagot a jelenlegi formában csak a bizottság kisebb része támogatta, így azt visszavonták. Az egyszerűsített kategóriák tekintetében sem született többségi álláspont.

Az F1D zárttéri kategóriára vonatkozó magyar kiegészítő javaslat is vita tárgya volt. Ez az extrém megoldásokat volt hivatott megakadályozni. Kis átfogalmazás és kiegészítés után a javaslatot a bizottság nagy többséggel támogatta.

Éles vita alakult ki azon a német javaslaton, amely újra engedélyezni akarta a hűtőspray használatát a CO2 modelleknél (F1K). Főleg német-magyar vita után mindkét tábor véleménye azonos szavazatot kapott.

Késő délután a tisztségviselők jelölésére került sor a harmadik éve alkalmazott titkos módszerrel. Ismét több új név jelent meg, gyakori volt a 4-6 jelölt egy tisztségre, illetve egy személy jelölése több tisztségre (magam is hat tisztségre kaptam jelölést.)

24-én reggel először Max Bishop, a FAI főtitkára adott tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról.

ciam2000-16m.jpg (7993 bytes)

Sandy Pimenoff, a CIAM elnöke, a Jack North Trophy díjjal

Az 1999. évi VB és EB rendezvények zsűrielnökeinek beszámolóit az albizottsági jelentések, majd a szabadonrepülő, körrepülő, rakéta, valamint ezúttal először az elektromotoros Világkupa versenysorozatok eredményhirdetései követték. A két jelenlévő győztes kivételével az oklevelet és érmet az érintett országok delegátusai vették át a holland Pieter de Boer (F1A), a 98-ban is első két ukrán, Oleg Kulakovsky (F1B) és Evgeny Verbitsky (F1C), a román Daniel Petcu (F1E), a német Norbert Schmitz (F2A), a franciák, Gilbert Beringer (F2B) és a P.Suruge-G.Suruge páros (F2C), az ukrán Stanislav Tschorni (F2D), a svájci Urs Leodolter (F5B), a német Jens Bartels (F5D) és három rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A, 16.), Zsengellér Gábor (F1C, 13.), Szécsényi János (F1C, 14.), Fisher Károly (F1C, 18.), Elekes Imre (F2A, 4.), Kalmár Sándor (F2A, 12.), Szegedi László (F2A, 12.) és Bimbi Zoltán (F2A, 19.) szerepelt az első húszban.

A CIAM aranyérmet két jelölt közül a veterán cseh Radoslav Cizek, a Penaud diplomát a lengyel Marian Kazirod, az először kiadott Ehling diplomát pedig a CIAM Flyer volt szerkesztője és kiadója, a görög John Konstantakatos érdemelte ki. A műszaki-technikai fejlesztésben elért eredményekért járó Antonov diplomára nem érkezett jelölés.

A CIAM időszakos kiadványa, a CIAM FLYER tizedik, ebben a formában utolsó, 2000. évi számát újra Jack Siles adta ki. A kiadvány fő témái: aktuális hírek, EB-VB rendezvények, versenynaptár, világrekordok és egyéb eredmények, az 1999. évi CIAM diplomások bemutatása. A kiadvány egy-egy példányát eljuttatjuk a megyei modellező szövetségekhez, továbbá letölthető a FAI szerverről. A jövőben csak elektronikus formában jelenik meg a lap.

A FAI repülőmodellező pénzalapját képező regisztrációs díjak összege megváltozott (nemzetközi versenyre 125, kontinensbajnokságra 250, világbajnokságra 400 CHF). VB esetében ehhez még hozzáadódik a FAI érmek költsége, kb. 25 dollár/darab. A 2000-es költségvetési tervezet szerint a pénzalap a CIAM FLYER, a világkupa érmek és diplomák költségeire, a CIAM elnök és további vezetők hivatalos utazási költségeinek egy részére, valamint a működési költségekre jelent fedezetet.

A második Légi Világjátékok (Spanyolország, Andalúzia tartomány, Sevilla, Jerez stb. 2001. július 1-23.) modellező eseményeinek előkészítése során problémák vannak a helyszínekkel, de van esély a megoldásra. A tervezett modellező rendezvények változatlanok, a négy körrepülő kategória (egyben EB is), "Artistic Aerobatics" vagyis "művészi műrepülés" zenére F3A és Large Scale (nagy makett) modellek, valamint helikopterek számára a japán IAM szabályzat szerint, valamint makett modellek versenye az F4C statikus pontozás és a Top Gun repítési szabályzat szerint.

Ezt követően a Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok vitájára került sor, a szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések születtek. A hatálybalépés időpontját minden esetben jelzem. (A változások teljes szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk):

Az eddig is érvényben volt, de gyakran kimagyarázott, legalább négyéves szabályváltoztatási moratóriumot a jövőben következetesen betartják, mert a sok változtatás többé-kevésbé követhetetlenné vált. A moratóriumot a jövőben nem az egész kódexre vonatkoztatják, hanem kategóriánként értelmezik. (2001)

Az elektromos kategóriákban új jelzések születtek, F5E a napelemes, F5F a 10 cellás (F5/600 helyett) és F5G a jele a nagy vitorlázó modelleknek. (2001)

Az F1A, B és C kategóriában a maximum általában 3 perc, de ez időjárási és egyéb körülmények miatt a zsűri jóváhagyásával mindkét irányban változhat. Hosszabb maximum esetében a három perc feletti időket csak a holtversenyek eldöntéséhez veszik számításba. (2002)

Az F1D zárttéri modellek esetében a tavalyi változásokon túlmenően a hordfelületek mélysége max. 200 mm lehet, a csillapító fesztávolsága pedig max. 450 mm, a gumisúly max. 0,6 gramm lehet. (2001)

Az F1E kategóriában 2002-től megengedett a rádióval történő időzítés.

Az F1K kategóriában megszűnik a megkötés a tank hűtésére vonatkozóan. (2001)

Az F2B kategóriában a csapatversenyben a helyezési számok összege dönt, holtverseny esetén pedig a jobb egyéni helyezés. (Már érvényes 1999-től, de kimaradt a kódexből a változás.
Az átszárnyalásnál a fordulók sugara kb. 1,5 m kell legyen, de nem több mint 2,1 m. A négyszögletes bukfenceknél törölték az azonos hosszúságú oldalakra vonatkozó követelményt, miután az 90 fokos fordulókkal gömbfelületen repülve geometriailag nem teljesíthető az alsó és felső oldalakra. (mindkettő korrekció, májustól érvényesek).
Elfogadásra került az átdolgozott és kibővített (22 old.) F2B bírói útmutató.

Az F3B kategóriában az akkumulátorok jellemzésére eddig használatos szabványok listája kiegészül az EuroNorm EN 60095/1-es szabvánnyal, amely szerint max. 455 amper az engedélyezett hideg rövidzárlati áram.

Az F3C kategória szabályzatát átírták, ennek kapcsán a motor max. lökettérfogata 15 cm3 lehet, valamint új manővertáblázat lép életbe. (2002).

Az F3J kategóriában a csapatkapitány is lehet segítő, és továbbra is két segítő végezheti a felhúzást. A modellek elengedéséhez 6 m széles startfolyosót jelölnek ki a szélirányra merőlegesen, amelyben 15 méterenként helyezkedhetnek el a modellek. A repült időt és a korrigált pontokat egy tizedes jegy pontossággal regisztrálják. (2001)

A tavaly elfogadott F3K ideiglenes kategóriára vonatkozó szabályzatot átdolgozták. A modellek max. fesztávolsága 1500 mm, max. tömege 600 g, a törzsorr lekerekítési sugara pedig nem lehet kisebb 5 mm-nél. Ezeken túlmenően megváltozott a feladatok listája és leírása is. (2001)

Az F5A-ban 2001-től új manővertáblázat lép életbe:

Az F5B-ben 2001-től a pontszámokat egy tizedes pontossággal 1000-re normalizálják. Holtverseny esetén a legjobb törölt start dönt. A távolsági feladatot min. 2, de max. 10 motoros emelkedéssel kell végrehajtani. 200 mp elteltével hangjelzés tudatja az időtartam feladat kezdetét. Az időtartam és célleszállási feladatban a 330 mp 630-ra változik (ez kiigazítás). (2001)

Az F5C helikopterek számára új manőverlista lép életbe. (2001)

ciam2000-17m.jpg (11835 bytes)

Mike Colling (UK, a CIAM Education & Information albizottságának leköszönő elnöke  ) és Ian Kaynes (UK,a CIAM Szabadonrepülő albizottságának elnöke).

Az EB-VB rendezvények odaítélése során az USA kapta a 2001-es szabadonrepülő VB rendezési jogát a visszalépett Ausztrália helyett. A 2002-es szabadonrepülő EB rendezője Magyarország (a helyszín Dömsöd, felelős rendező a szegedi klub és Zsengellér Gábor).

Az európai rádiófrekvenciák egyeztetése és egységesítése tárgyában már évek óta folyamatban lévő munka állásáról Graham Lynn számolt be, folyamatban van egy minden országra kiterjedő felmérés.

A tisztújítás során alelnöki funkciómban nagy többséggel újraválasztottak. Két változás történt a tisztségviselők listáján, az F3A albizottság élére a visszavonult Ron Chidgey helyére a dél-afrikai Bob Skinner került, az információs és nevelési albizottságot pedig a holland Paul Rietbergen vezeti.

A CIAM következő üléseinek időpontja:

Elnökség 2000. nov. 30 – dec. 1.
Közgyűlés 2001. március 21-23.

Dr. Reé András

 A következő évek odaítélt VB és EB rendezvényei:

2000 F1A, B, C VB USA (Ausztrália visszalépett)
F1A, B, J ifj. EB Románia
F1D (ifj. is) EB Jugoszlávia
F1E VB Lengyelország
F2A, B, C, D EB Spanyolország, WAG
F3A VB Írország
F3B VB Csehország
F3C VB USA
F3D VB Ausztrália
F3J EB Szlovákia
F4B, C EB Spanyolország, WAG
Rakéta EB Törökország

2001

F1A, B, C

EB

Magyarország
F1A, B, J ifj. VB Szlovákia
F1D (ifj. is) VB Románia
F1E (ifj. is) EB Szlovákia
F2A, B, C, D VB Németország
F3A EB Spanyolország
F3C EB Románia
F3J (ifj. is) VB Finnország
F4B, C VB Kanada
Rakéta VB Csehország
A képek forrása és tulajdonosa a FAI repülőmodellező honlapja. (www.fai.org/aeromodelling)

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 211-4071