cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

4. rész: 1984-

 

Ennek a résznek az összeállítása az emlékek összegyűjtésével jelenleg folyik. Ha kiegészítése, észrevétele van, kérjük jelezze az info@cavalloni.hu címre küldött levélben.

Események évről évre

1994

Az év eseményei:

Az MMSZ elnöksége elhatározta, hogy központi egyéni tagnyilvántartást vezet be, amelyet számítógépen kezel. Jóváhagyta a tagnyilvántartáshoz szükséges adatokat, a tagsági kártya formáját, méretét, alakját.

Új modell-repülőtér a Jászságban: Budapesttől 59 km-re, a 31-es út mentén, Nagykáta előtt, antik modellversennyel avatták fel augusztus 28-án Papp József és Apró Bandi meghívására az általuk létesített modell-repülőteret.

Ez évtől változott a szabadonrepülő világ-kupa versenyek pontozása. A 50 pont jár a győztesnek, a 24. helyezett kap 1 pontot. Csak az eredménylista első felében lévő versenyzők kapnak pontot.

Hirtelen halállal 53 éves korában Ózdon elhunyt Knapp István, aki F1B kategóriában többszörös országos bajnok volt.

Július elején a Dömsödi Dózsa Mgtsz-től írásban is engedélyt kaptunk a legelő használatára modellezésre. (Aláírta - többek között - Sáfrán József elnök, és a terület négy tulajdonosa.) Erre az írásbeli engedélyre a következő évi világbajnokság miatt volt szükség.

Ismét megrendeztük a rádióirányítású vitorlázó modellek Európa bajnokságát július 22-31. között, Dömsödön.

Ötven éve, 1944. augusztus 5-13. között, az esztergomi repülőtéren rendezték meg az 1945 előtti Magyarország utolsó országos modellverseny-hetét. Ez volt az első - és utolsó - olyan magyar bajnokság, ahol a visszacsatolt területek modellezői is képviselték aero-körük tagságát. (A megemlékezést írta: Benedek István)

A Magyar Modellező Szövetség szeptember közepén felköltözött a IV. emeletre, a 401-es - két - szobába. (Még a Zoltán u. 16-ban)

Harmath Andor a CIAM Információs és Oktatási Bizottságának tagja lett, itthon elsősorban az utánpótlás kérdéseivel foglalkozik.

A Budapesti Modellező Sportegyesület október 15-én végleg kiköltözött a Munkácsy Mihály utcából. Új címük: Budapest, X. ker. Hangár u. 10.

Az EFRA éves kongresszusán - november 11-13.-án Londonban - Bognár Tibor vett részt

Elhunyt Balázs József, az utolsó "pionírok" egyike, aki még részt vehetett a háború előtti repülőmodellezésben. Daru modelljét 1944. június 25-én 1 óra 50 percig látták, közben 3600 méteres magasságot ért el. A háború alatt elért eredményeinket a FAI törölte. Ilyen magasságot - vitorlázó modellel - azóta sem ért el senki.

Eltávozott Sárosi Gyula, repülő-újságíró. 1950-ben került a "Repülés"-hez szerkesztőként. Sikerült elérnie, hogy szakmai anyagokat is közöljenek, ne kizárólag csak "keletről" érkező híreket. Elegendő oldalszámot biztosított a modellezés híreinek. 1951-től az "Ifjú Sólyom" szerkesztését is vállalta. 1959-ben a kisméretű "Modellezés"-t is elindította, és olyan szakmai színvonalat vitt bele, hogy azt a későbbi főszerkesztők sem tudták módosítani.

Országos bajnokságok

Repülő

Serdülők országos bajnoksága, Dömsöd, június 4.
F1H: 1. Wilheim Márk, Nagykanizsa, 233", 2. Spolár Zoltán, Csurgó, 225", 3. Balla Viktor, Miskolc, 222"
F1K (CO2): 1. Bottyán Viktor, Mátraverebély, 260", 2. szennyei Béla, Komép, 252", 3. Lőrinc Szabolcs, Mátraverebély, 250"

Távirányítású elektromotoros repülőmodellek országos bajnoksága, Pécs, június 18-19.
RC-E7: 1. Varga József, Pécs, 1851 p. 2. Nóbik Gyula, Orosháza, 1821 p. 3. Tasnádi Béla, Bp. Cavalloni, 1664 p.
F5-B 10 cellás: 1. Faragó Pál, Bp. Cavalloni, 869 p. 2. Mohai István, Pécs, 818 p. 3. Gyurcsán György, Cavalloni, 710 p.

Szabadonrepülő modellek (F1A, B, C) országos bajnoksága, Dömsöd, augusztus 13-14.
F1A: 1. Mészáros László, Cavalloni, 1125", 2. Tóth Károly, Sopron, 1120", 3. Vasas György, Gyula, 1119"
F1A ifjúsági: 1. Vincze Viktor, Gyula, 1135", 2. Molnár Imre, Csepel, 1045", 3. Kis Pál László, Miskolc, 990"
F1B: 1. Váradi Mihály, Debrecen, 1290", 2. Zöld Csaba, Debrecen, 1261", 3. Szennyei József, Komép, 1192"
F1C: 1. Maczkó Oszkár, Cavalloni, 1320+159", 2. Szécsényi János, Cavalloni, 1320+140", 3. Napkori György, Hódmezővásárhely, 1288"

"Vár kupa" körrepülő modellek (F2) országos bajnoksága, Gyula, augusztus 19-21.
F2A ifjúsági: 1. Puskás Attila, Gyula, 264,7 km/ó, 2. Vincze Viktor, Gyula, 245,4 km/ó, 3. Puskás Béla, Gyula, 252,1 km/ó
F2A: 1. Bimbi Zoltán, Bp. 295,0 km/ó, 2. Elekes Imre, Gyula, 290,6 km/ó, 3. Mult József, Gyula, 286,8 km/ó
F2C: 1. Mohai István - ifj. Mohai István Pécs, 129 kör, 2. Orvos András - Elekes Imre, Gyula, 96 kör

Zárttéri repülőmodellek (F1D) országos bajnoksága, Debrecen, augusztus 13-14.
1. Orsovai Dezső, BME, 82'42", 2. dr. Reé András, 78'08", 3. dr. Botos István, BME, 70'39"

Szénsavmotoros modellek (F1K) országos bajnoksága, Dömsöd, szeptember 17.
Ifjúsági: 1. Gulyás Gábor, Cavalloni, 690", 2. Bottyán Viktor, Mátraverebély, 603", 3. Varga Péter, Zalaegerszeg, 600"

Felnőtt: 1. dr. Benedek György, Cavalloni, 632", 2. Bádovszki László, Bp.MSE 625", 3. Krakóczki Ferenc, BME, 615"

Hajó

Távirányítású motoros hajómodellek (F3) országos bajnoksága, Csurgó, június 23-24.
FSR-E ECO ifjúsági: 1. Novics Péter, Nagyatád, 50 kör, 2. Bélteczki Sándor, Csurgó, 49 kör, 3. Selmeci Imre, Csokonyavisonta, 44 kör
FSR-E ECO: 1. Szécsényi György, BME, 53 kör, 2. Várady István, Csurgó, 52 kör+04 mp, 3. Spiller László, Bp.MSE, 52 kör+12 mp.
F1E-1 kg: Bélteczki Sándor, Csurgó, 15,05 mp. 2. Novics Péter, Nagyatád, 19,8 mp. 3. Selmeci Imre, Csokonyavisonta, 26,3 mp.
F1V-3,5: 1. Szincsák József, Győr, 16,0 mp, 2. Novics Péter, Nagyatád, 16,8 mp, 3. Majercsik Gábor, BKV, 17,9 mp.
F1V-6,5: 1. Majoros László, BKV, 14,2 mp, 2. ifj. Tóth Ferenc, Szeged, 15,1 mp, 3. Balogh Gábor, Nagyatád, 21,0 mp.
F1V-15: 1. Dusa András, 15,1 mp. 2. Pénzár Jenő, Nagyatád, 15,2 mp, 3. Pénzár László, Nagyatád, 16,6 mp.
F3V: 1. Majercsik Gábor, BKV, 19,4 mp, 2. Sánta Attzila, Szeged, 21 mp. 3. Szilveszter Zoltán, BKV, 19,4 mp.
F3E: 1. Sánta Attila, Szeged, 25,4 mp, 2. Ferencz János, BME, 25,5 mp, 3. Majercsik Gábor, BKV, 22,0 mp.

Távirányítású motoros hajómodellek (F2) országos bajnoksága, Székesfehérvár, augusztus 6.
1. Kukorelli Károly, 196 p. 2. Völgyi László, Székesfehérvár, 191 p. 3. Tardi Sándor, Miskolc, 186 p.

Távirányítású vitorlás hajómodellek (F5) országos bajnoksága, Orfű, szeptember 10-11.
F5-E: 1. ifj. Eredics István, 11,4 p. 2. ifj. Sziklai Péter, 14 p. 3. Forrai Csaba, 21,7 p.
F5-M: 1. ifj. Eredics István, 6,8 p. 2. Pákozdi Mihály, 17,4 p. 3. Forrai Csaba, 26,4 p.
F5-10: 1. ifj. Eredics István, 3,4 p. 2. Prajczer Csaba, 12,5 p. 3. Forrai Csaba, 22 p.

Vitorlás hajómodellek (D) országos bajnoksága, Ölbő, szeptember 10.
DE: 1. Selmeczi Imre, Csokonyavisonta, 2. Kondora Szilárd, Sárvár, 3. Smideleus László, Ölbő,
DM: 1. Karlinszki Gábor, Sárvár, 90 p. 2. Bakos Bálint, Sárvár, 78 p. 3. Bódi László, Ölbő, 72 p.

Autó

Rádióirányítású elektromos autómodellek (RC12-E) országos bajnoksága, Debrecen, március 27.
Serdülők: 1. Fehértói Szabolcs, Debrecen, Start MK, 37 kör, 2. Homonna Péter, Kisvárda, 30 kör, 3. Bucsányi Ádám, Bp.MSE, 25 kör
Ifjúságiak: 1. Kulin Ferenc, Debrecen, 36 kör, 2. fekete Kristóf, BpMSE, 34 kör, 3. Berta András, BpMSE, 34 kör+03"
Felnőttek: 1. Csőke Róbert, Eger, 42 kör, 2. Kovácsik László, Pécs, 38 kör+3 mp., 3. Farkas Zoltán, BHG, 38 kör+5 mp.
Csapat: 1. Debrecen Start MK. 100 kör, 2. Debrecen VMK, 97 kör, 3. Budapesti MSE, 94 kör

Körpályás sebességi autómodellek országos bajnoksága, Pécs, június 11-12.
1,5 cm3: 1. Dobrocsi Gábor, Gyöngyös, 238,4 km/ó, 2. Gál László, Eger, 230,3 km/ó, 3. Szepes Attila, MOM, 223,9 km/ó
2,5 cm3: 1. Dobrocsi Gábor, Gyöngyös, 255,1 km/ó, 2. Gál László, Eger, 242,2 km/ó, 3. Bogdán Endre, Kaposvár, 241,6 km/ó
5 cm3: 1. Zsarnóczky László, Eger, 269,74 km/ó, 2. Dusa János, Pécs, 247,6 km/ó, 3. Tamasóczky Mihály, Kaposvár, 228,8 km/ó
10 cm3: 1. Zsarnóczky László, Eger, 296,8 km/ó, 2. Bogdán Endre, Kaposvár, 287,4 km/ó, 3. Dusa János, Pécs, 284,8 km/ó

Nemzetközi versenyek

Puszta kupa, szabadonrepülő modellek (F1A, B, C) nemzetközi versenye, világ-kupa forduló, Dömsöd, május 27-30, (Pinkert György beszámolójából)
(…) Az első nevezések február közepén érkezte. összesen 154-en jelezték indulási szándékukat. A verseny a kiírás szerinti időpontban, 9 órakor kezdődött. Ilyen jó idő - mindkét napon - nagyon régen volt utoljára. Az első döntőben 19-en voltak, közöttük öt magyar. A legjobb hazai eredményt Mészáros László érte el, a 4. helyről 6 mp-el maradt le, így a 8. lett.
A második napon mindkét kategóriában 7-en jutottak a döntőbe. A nyolcadik startot mind a 14-en teljesítették, de közben nyugat felől felvonuló felhőzetből már néhány csepp eső is esett, nem volt remény arra, hogy a döntőt folytatni lehet, ezért a FIMCOOP-ba hívtuk a versenyzőket díjkiosztásra. Itt mind a kétszer 7 versenyzőt első helyezettnek hirdettük ki és a díjakat sorsolással adtuk át.
Eredmények:
F1A: … 8. Mészáros László, 1260+300+212", … 11. Kárpáti László, 1260+300+195", 12. Bodó János, 1260+300+152"
F1B: 1. helyezettek: Zöld Csaba, Krasznai József, 1290+300, … 14. Váradi Mihály, 1248"
F1C: 1. Szécsényi János, 1320+300", … 8. Zsengellér Gábor, 1304", … 10. Maczkó Oszkár, 1265"

8. Cavalloni kupa, nemzetközi F1K (CO2) verseny, Dömsöd, június 11.
Az előző napok "Medárdos" időjárása és az előrejelzések miatt többen le is mondták a részvételt. Az ég felhős volt, és a hőmérséklet is alatta maradt az ilyenkor szokásosnak, de majdnem teljes szélcsend volt, és kora délutánig maradt is. Utólagos értékelés szerint az utóbbi évek egyik legsikeresebb versenye volt - az eredmények szempontjából.
Eredmények:
… 5. Benedek György, Cavalloni, 600+409", … 7. Gulyás Gábor, Cavalloni, 600+409", 8. Krakóczki Ferenc, Bp. MSE, 600+407"
Az ifjúsági versenyzőket külön is értékelték:
1. Gulyás Gábor, Cavalloni, 600+409", 2. Andorkó András, Miskolc, 600+327", 3. Schütz Péter, Cavalloni, 600+245"

"Vörös Jenő emlékverseny" - nemzetközi, világ-kupa verseny, Szentes-Cserebökény, július 9-10.
F1A: 1. Nótáros Mihály, Gyula, 1260+300+341" … 4. Kerner Ferenc, Herend, 1260+004", 5. Vasas György, Gyula, 1233",
F1B: … 4. Krasznai József, Debrecen, 1240", 5. Váradi Mihály, Debrecen, 1213", 6. Zöld Csaba, Debrecen, 1211"
F1C: 1. Zsengellér Gábor, Szeged, 1298", 2. Szécsényi János, Cavalloni, 1291", 3. Napkori György, Hódmezővásárhely, 1277"

"IX. Barátság regatta" távirányítású vitorlás hajómodellek nemzetközi versenye, Sopron-Fertő tó, július 8-10.
F5-M: … 6. Sosztarich Tamás, Sopron, 35,7 p, 7. ifj. Eredics István, Ölbő, 35,7 p. 12. Prajcer Csaba, Sopron, 49 p.
F5-10: ... 8. ifj. Eredics István, Ölbő, 62 p, 9. Prajcer Csaba, Sopron, 63 p, 10. Kiss Miklós, Pécs, 70,4 p.

"Gerecse kupa" mágnesirányítású modellek (F1E) nemzetközi versenye, Tarján, július 16.
1. Kiss Gergely, 378%, … 4. Hegedűs Péter, 346%, … 9. Hegedűs Zoltán, 245%

"3. Herend kupa" szabadonrepülő modellek nemzetközi versenye, Dömsöd, július 16-17.
F1A: 1. Kerner Ferenc, Herend, 1260+300", 2. Vasas György, Gyula, 1260+278", 3. Budai Péter, Cavalloni, 1260+203"
F1A ifjúsági: 1. Glück Balázs, Herend, 1260", 2. Krajcsó Tibor, Gyula, 1200", 3. Bodri Barna, Kecskemét, 1050":
F1B: 1. Kocsis István, Sopron, 1290", 2. Krasznai József, Debrecen, 1248", 3. Váradi Mihály, Debrecen, 1245"
F1C: 1. Maczkó Oszkár, Cavalloni, 1320", 2. Szécsényi János, Cavalloni, 1317", 3. Zsengellér Gábor, Szeged, 1256"

"Berva GP", sebességi körpályás autómodellek nemzetközi versenye, Eger, június 18.
1,5 cm3: … 2. Dobrocsi Gábor, Eger, 227,1293 km/ó, 3. Gál László, Eger, 223,3527 km/ó, … 5. Szepes Attila, 220,9402 km/ó
2,5 cm3: … 3. Bogdán Endre, Kaposvár, 252,1361 km/ó, 4. Dobrocsi Gábor, Eger, 235,8181 km/ó, 5. Gál László, Eger, 233,4933 km/ó
5 cm3: … 2. Zsarnóczky László, Eger, 271,0435 km/ó
10 cm3: … 2. Bogdán Endre, Kaposvár, 297,6682 km/ó, 3. Zsarnóczky László, Eger, 289,1566 km/ó, … 5. Abadi Attila, MOM, 262,3906 km/ó

"IX. Barátság regatta" vitorlás hajómodellek (F) nemzetközi versenye, Sopron, Fertő-tó, július 8-10.
F5-10: … 8. ifj. Eredics István, Ölbő, 62 p. 9. Prajcer Csaba, Sopron, 63 p. 10. Kiss Miklós, Pécs, 70,4 p.
F5-M: 6. Sosztarich Tamás, Sopron, 35,7 p. 7. ifj. Eredics István, Ölbő, 35,7 p. … 12. Prajcer Csaba, Sopron, 49 p.
Ifjúsági F5-M: 1. Sziklai Péter, Bp. 65,7 p., 2. Bódi László, Ölbő, 66,0 p. 3. Garai György, Sopron, 67,7 p.

Körpályás sebességi autómodellek 34. Európa bajnoksága, Kaltenweide/Hannover, július 30-31.
Eredmények:

1,5 cm3: … 17. Dobrocsi Gábor, 239,201 km/ó, … 21. Tamasóczky Mihály, 229,871 km/ó, …
2,5 cm3: … 10 Dobrocsi Gábor, 262,874 km/ó, 11. Bogdán Endre, 260,520 km/ó,
5 cm3: … 7. Zsarnóczky László, 276,819 km/ó,
10 cm3: … 18. Zsarnóczky László, 276,601 km/ó, 19. Bogdán Endre, 272,841 km/ó
Csapat: … 5. Magyarország, 1055,495 km/ó

Távirányítású vitorlázó repülőmodellek (F3B) Európa bajnoksága, Dömsöd, július 22-31.
Eredmények: … 23. Horváth János, 13.583 p. … 29. Szeri András, 13.355 p. … 31. Vörös Endre, 13.240 p.
Csapat: 10. Magyarország

Szabadonrepülő modellek (F1A, B, C) Európa bajnoksága, Kiev, augusztus 6-10.
Csak a vitorlázó modell-csapatunk vállalta az utazást, ki is tettek magukért. Mind a hárman döntőbe jutottak, csak az egyéni helyezési számaik alapján szorultak a harmadik helyre.
Eredmények:

… 4. Kerner Ferenc, 1260+263", … 12. Nótáros Mihály, 1260+225", … 28. Guti József, 1260+145"
Csapat: … 3. Magyarország, 3780", 4+12+28 helyezési szám.

Motoros hajómodellek (FSR) világbajnoksága, Besztercebánya, augusztus 18-28.
Ifjúsági:
FSR-H 7,5: … 2. Nóbik Nóra, 925 p.
FSR-V 6,5: … 3. Nóbik Nóra, 64 kör, … 10. Berta András, 34 kör.
FSR-V 15: … 15. Nóbik Nóra, 45 kör,
Felnőtt:
FSR-H 7,5: … 11. Kiss Barnabás, 575 p. 12. Nóbik Gyula, 450 p.
FSR-V 3,5: … 13. Kudlik Vilmos, 43 kör, … Sólyom István, 42 kör, … 49. Tarr Tamás, 34 kör.
FSR-V 6,5: … 2. Kiss Barnabás, 72 kör, … 17. Kiss István, 45 kör, … 42. Szécsényi György, 35 kör.
FSR-V 15: … 21. Kiss Barnabás, 49 kör+4 mp, , … 23. Tarr Tamás, 49 kör+26 mp., 34. Szénási Ernő, 44 kör.
FSR-V 35: … 14. Kiss Zsolt, 35 kör.

Mágnesirányítású vitorlázó modellek (F1E) Európa bajnoksága, Gallio, (Olaszország) szeptember 14-18.
(Pinkert György beszámolójából)
Előző évi eredmények alapján a Szövetség úgy határozott, hogy az ifjúsági versenyzők költségeit vállalja, a felnőttek - ha akarnak - saját költségükön mehetnek. (…) Különböző gondok miatt 14-én reggel hárman indultak el: Asbóth Jenő, Hegedűs Péter és Pinkert György, a Cavalloni mikrobuszával. Útvonal: Rábafüzes-Graz-Villach-Udine-Padova-Vicenza-Asiago-Gallio (1000 km.) Szálláshelyünk az Instituto Don Calabria. (…) Innen percek alatt a starthelyen voltunk, a Mount Sisemol-on. (1242 m.)
Szept. 16. EB. (…) A szélcsendet időnként gyenge K-i szellő váltja fel, de az olyan gyenge, hogy a szélmérők meg sem mozdulnak. Egy erősebb fuvallatra startolunk a legkönnyebb modellel. Sajnos a szél ennek sem volt elég, 3 '48" repülés után nekiütközött a szemben lévő domboldalnak. (…)
A többi start mind 5' lett, így Péter a 2. helyet szerezte meg. Másnap, a világ-kupa versenyen megismételtük szinte ugyanezt, és ez az eredmény is 2. helyezés lett.

Zárttéri modellek (F1D) világbajnoksága, Slanic-Prahova, (Románia) szeptember 20-25.
(Dr. Reé András beszámolójából)
A zárttéri VB 12 év után került vissza a sóbányába. (…) A jó eredmények fő oka az új TAN 2 gumi, amelynek alacsony hőmérsékleten kevésbé romlik a munkatároló képessége. (…) A jó eredmények másik oka az Aurel Popa által javasolt új repítési rend, amellyel a repítési terület kevésbé volt zsúfolt, viszont sokat kellett sétálni a modellekkel a starthoz.(…) A csapatgyőzelem nem volt kétséges, az ezüstöt eldöntötte a gumi, bronzérmünk az első VB érem a kategória történetében.
… 4. dr. Reé András, 82'08", … 6. Orsovai Dezső, 76'15", … 16. Bakos Ferenc, 62'17"
Csapat: … 3. Magyarország, 220'40"

Körrepülő modellek (F2) világbajnoksága, Shanghai, október - 26.
F2A ifjúsági: … 2. Puskás Attila, 273,6 km/ó
F2A: … 15. Bimbi Zoltán, 291,4 km/ó
Csapat: … 15. Magyarország, 565 km/ó
F2B: … 27. Tokai Tamás, 2883,5 p., … 37. Wadovich Zoltán, 2837,5 p…. 45. Mórotz Attila, 2805 p.
Csapat: … 10. Magyarország, 16.685 p.

1x1.gif (42 bytes)