cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

4. rész: 1984-

 

Ennek a résznek az összeállítása az emlékek összegyűjtésével jelenleg folyik. Ha kiegészítése, észrevétele van, kérjük jelezze az info@cavalloni.hu címre küldött levélben.

Események évről évre

1984

Az év - mint általában mindig - az éves feladatok számbavételével és az előző évben eredményesen dolgozók elismerésével kezdődött.

Személyi változások: A nyugdíjba vonult Frigyes Ernő helyett a repülőmodellezők főelőadói feladatát Török László vette át.

Versenyek: A repülőmodellezők nemzetközi versenyeit -anyagilag - elérhetetlen távolságban rendezték, ezért egyedül a körrepülő sebességi csapatunk vett részt az amerikai világbajnokságon. Hajósaink világbajnokságának színhelye Nagykanizsa, - az autós VB Ausztráliában volt.

Az év elején adták át dr. Nyárádi József egyetemi adjunktusnak - a Pécsi MÉV Modellező Klub tagjának - a Honthy Hanna díjat. Ezt minden páratlan névben ítélik oda kimagasló orvostudományi tevékenységért. Dr. Nyárádi József vezetésével egy bányász-balesetet szenvedett munkás leszakadt karját varrták vissza - hazánkban először - sikeresen!

Ez év elején érkezett a szomorú hír, 33 éves korában elhunyt Szabó István, a Mátrtaverebély-i Modellező Klub tagja.

Ez évtől kezdve a Fülöp Sándor Emlékverseny egy fordulós, és erre külföldi vendégeket is meghívtunk. Őket a velük kapcsolatot tartó modellező klubok nevezték be.

A 75 éves magyar modellezést június 8-án a Magyar Néphadsereg Művelődési Házában tartott megemlékezésen ünnepeltük, amelyen magas rangú hazai és külföldi vendégek is részt vettek. Másnap a Budaörsi repülőtéren volt látványos bemutató és az összevont Országos Bajnokság megnyitója.

Megjelent az évfordulóra készített könyv: A MAGYAR MODELLEZÉS 75 ÉVE. Összeállítói: Prohászka György, Poich Lóránd, Sütő István, Winkler László. Terjedelme 20 ív, 75 rajzon, 52 korabeli fotón, mutatja be a magyar modellezés háromnegyed évszázados útját. Ismerteti a modellező sportok nemzetközi szervezeteit és modellező sportunk eredményeit.

A VII. Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállításon nagy sikerrel szerepelt a Budapesti Modellező Klub és Ágh Attila. A félkész modellek árusításával és helyszíni összeállításával, sok gyereket sikerült megnyerni a modellezésnek.

E jubileumi évben (75 éves a magyar modellezés) az országos bajnokságokat összevonva, egy időpontban rendezték meg. A szabadonrepülők Dunakeszin, körrepülők és sebességi autósok Budaörsön, RC modellezők Gödöllőn, Vitorlás hajók Békásmegyeren, az Omszki tavon, FSR hajók a Szilas-pataki tározón, a többi motoros hajó a Városligeti tavon, az RC autósok a Tétényi úti sporttelep aszfaltján versenyeztek.

Országos bajnokságok eredményei:

Repülőmodellezés

Szabadonrepülő Modellek Országos Bajnoksága
F1A ifjúsági: 1. Molnár István Hajdú) 1020" 2. Csepi László (Pest m) 977", 3. Varsányi Tamás (Bp) 905"
F1A felnőtt: 1. Szvacsek Ferenc (Baranya) 1460", 2. Bodri János (Bács) 1317", 3. Gál István (Komárom) 1256"
F1B: 1. Marton József (Komárom) 1260", 2. Váradi Mihály (Hajdú) 1260", 3. Krasznai József (Hajdú) 1191"
F1C: 1. Szécsényi János (Bp) 1250", 2. Maczkó Oszkár (Pest) 1237", 3. Meczner András (Bp.) 1207"

Körrepülő Modellek Országos Bajnoksága
F2A: 1. Mult József (Békés) 279,7 km/ó, 2. Szegedi Sándor (Békés) 279,1 km/ó, 3. Molnár József (Békés) 267,7 km/ó
F2B: 1. Mórotz Attila (Pest) 6103 p., 2. Tokai Tamás (Nógrád) 5996 p., 3. Vellai Tibor (Bp.) 5839 p.
F2C: 1. Balogh József - Dóránt Vilmos (Szabolcs) 7 p 14 mp., 2. Rátkai - dr. Nyárádi (Baranya) 7 p 16 mp.
3. Lerf – Zaják (Bp.) 8 p 8 p. 10 mp.

Rádióirányításu Modellek Országos Bajnoksága

F3A: 1. Stefel Győző (Bp.) 2494 p., 2. Masznyik Gábor (Bp.) 2438 p., 3. Mohai István (Pécs) 2291 p.

F3B: 1. Vörös Endre (Csongrád) 2657 p., 2. Szeri András (Bács) 2636 p., 3. Horváth János (Bács) 2575 p.

Hajómodellezés

Hajómodellek Országos Bajnoksága
F1-V 3,5 cm 3: 1. Ábrahám József (Győr) 23 mp, 2. Rusznák Miklós (Bp) 30 mp, 3. Dusa János (Baranya) 30,2 mp.
F1-V 6,5 cm3: 1. Tóth Miklós (Bp.) 21 mp. 2. Bertók Kálmán (Gy
őr) 22,3 mp., 3. Várady István (Somogy) 24 mp.
F1-V 15 cm3: 1. Bertók Kálmán (
Győr) 20 mp., 2. Takács József (Szolnok) 21,4 mp. 3. Pénzár Jenő (Somogy) 22,2 mp.
F1E 1 kg.: 1. Molnár László (Bp.) 28,8 mp, 2. Ferencz János (Bp.) 45,8 mp, 3. Sasvári Zoltán (Somogy) 56,7 mp.
F3-E: 1. Ábrahám Gábor
(Győr) 140 p, 2. Ábrahám József (Győr) 139,8 p, 3. Cserepes Sándor (Győr) 138 p.
F3-V: 1. Ábrahám Gábor
Győr) 140,2 p, 2. Horváth Géza (Győr) 137 p, 3. Cserepes Sándor (Győr) 134,4 p.
EH:
1. Rőder Sándorné (Pest) 171,6 p., 2. Vreba László (Fejér) 136,3 p., 3. Bedő György (Szabolcs) 114,3 p.
EK: 1. Kukorelli Károly (Pest) 167,6 p. 2. Vreba László (Fejér) 160 p. 3. Tasnádi Béla (EVIG-Bp.) 127,6 p.
DX ifjúsági: 1. Borsó István (Baranya) 90 p., 2. Brunner Zoltán (Baranya) 90 p., 3. Sárvári Endre Borsod) 78 p.
D-M 1:
Pákozdi Mihály (Nógrád) 108 p., 2. Vönöczki András (Baranya) 102 p., 3. Danku Sándor (Győr) 93 p.
D-10:
1. Vönöczky András (Baranya) 102 p. 2. Kiss Miklós (Baranya) 96 p., 3. Danku Sándor (Győr) 84 p.
D-X: 1. Vönöczky András (Baranya)
102 p., 2. Danku Sándo r (Győr) 84 p., 3. Szuper Róbert (Vas) 78 p.
F-5 M: 1. Tóth István (Bp.) 7,5 p., 2. Strenner János (Pest) 11,5 p., 3. Fejes János (Bp.) 15,75 p.
F-5 10: 1. Strenner János (Pest) 5 p., 2. Gelányi Zoltán (Bács) 7,5 p., 3. Forrai István (Pest) 14,75 p.
F-5 X: 1. Tóth István (Bp.) 5 p., 2. Fejes János (Bp.) 13,75 p., 3. Varga Pál (Bács) 16 p.
FSR 3,5 cm3: 1. Szabó Tibor (Zala) 57 kör, 2. Sólyom István (Hajdú) 56 kör, 3. Müller Mihály (Szabolcs) 51 kör
FSR 6,5 cm3: 1. Kiss Árpád (Békés) 61 kör, 2. Szécsényi György (Bp.) 61 kör, 3. Gyarmati Tibor (Bp.) 54 kör
FSR 15: cm3
1. Szénási Ernő (Bp.) 62 kör, 2. Angel Tamás (Bp.) 62 kör, 3. Berta Sándor (Bp.) 60 kör

Autómodellezés:

Autómodellek Országos Bajnoksága

Sebességi autók:
1,5 cm3: 1. Szepes Attila (Bp.) 225,56 km/ó, 2. Szüts László (Bp.) 225,28 km/ó, 3. Örkényi Viktor (Bp.) 215,05 km/ó
2,5 cm3: 1. Szüts László (Bp.) 226,78 km/ó, 2. Bak István (Bp.) 218,15 km/ó, 3. Vörös Zoltán (Somogy) 211,16 km/ó
5 cm3 1. Ruzsa József (Bp.) 257,28 km/ó, 2. ifj. Ruzsa József (Bp.) 255,06 km/ó, 3. Szabó Máté (Heves) 229,18 km/ó
10 cm3: 1. Szántó János (Baranya) 291,49 km/ó, 2. Bogdán Endre (Somogy) 280,02 km/ó, 3. Waldmann János (Bp.) 254,09 km/ó

RC autók:

RC-8 Forma: 1. Hegedűs István (Bp.) 106 kör, 2. Almássy Tamás (Bp.) 99 kör, 3. Mohai István (Baranya) 98 kör
RC-8 Sport:
1. Gasparik Lajos (Bp.) 112 kör, 2. Hegedűs István (Bp.) 106 kör, 3. Bak Zsolt (Bp.) 99 kör

Nemzetközi versenyek:

Az 1984. évi Szabadonrepülő Európa-bajnokságot Jugoszlávia rendezte Livno-ban augusztus 27. és szeptember 2. között. A versenyen Maczkó Oszkár, Meczner András és Napkori György összeállítású F1C csapat vett részt dr. Reé András vezetésével. A csapatot nem kísérte szerencse. Maczkó Oszkár jutott döntőbe, és a 8. lett, Napkori György a 32. Meczner András a 37. helyen végzett, így a csapat a 10. lett.

.A Körrepülő Modellek Világbajnokságát szeptember 17-22 között rendezték az Egyesült Államokban. -A versenyre a gyulai együttes utazott Somogyi Ferenc vezetésével. Velük tartott dr. Beck Rezső is, mint felkért FAI képviselő. A versenyt egy légi támaszponton, Chicopee-ben bonyolították le. A pályákat a repülőtér kifutópályáin alakították ki. A versenytéren túl, a kifutópálya teljes hosszában biztosították az edzést.
Az első napok nehézségei után - nem volt megfelelő minőségű az üzemanyag, amit dr. Beck Rezső intézkedésére kicseréltek - Szegedi Sándor 280,1 km/ó-t, Molnár József 279,2 km/ó-t, Mult József 278 km/ó-t ért el, ezzel megismételték a "svédországi csodát", ismét hárman álltak fel a dobogóra. (De most vittek magukkal három zászlót, nehogy kellemetlen helyzetbe hozzák a rendezőt, mint Svédországban, ahol nem volt három magyar zászló, csak nehézségek árán oldották meg ezt a "problémát".)
Csapatversenyben: 1. Magyarország 837,2 km/ó, 2. Kínai NK. 806,5 km/ó, 3. Olaszország 759,1 km/ó

Augusztus 10-én volt a VI. FSR Világbajnokság ünnepélyes megnyitója Nagykanizsán, a csónakázó tavon. A NAVIGA 24 tagországából 21-en voltak a megnyitón. A 21 országból 194 versenyző érkezett 285 modellel.
Eredmények: 3,5 cm3 ifjúsági: 6. Sólyom Magdolna, 7. Szénási Noémi, 16. Tarr Tamás
3,5 cm3
felnőtt: 25. Sólyom István, 29. Szabó Tibor, 35. Mayer Imre
6,5 cm3 ifjúsági: 3. Takács István, 6. Pócsik Tibor, 8. Bárdossi András
6,5 cm3
felnőtt: 10. Kiss Árpád, 16. Gyarmati Tibor, 33. Pete László
15 cm3 ifjúsági
: 3. Bundi Sándor, 8. LŐRINC Levente, 9. Lukácskó Zsolt
15 cm3
felnőtt: 2. Sólyom István, 39. Szénási Ernő, 57. Kudlik Vilmos
3,5 cm3 ifjúsági: 1. Juhász István, 3. Sólyom Magdolna, 4. Tarr Tamás
3,5 cm 3
felnőtt: 6. Nóbik Gyula, 8. Balogh Imre, 11. Mayer Imre
A 6,5 cm3-esek 2 órás futamában: 4. Kiss István, a 15 cm3-esek között 13. Sólyom István
Az olimpiai pontértékelés szerint a csapatversenyt Magyarország nyerte 33 ponttal, 2. az NSZK 28, 3. Franciaország 27 ponttal.

Ez évben a svédországi Örebroban rendezték a Sebességi Autómodellek Európa-bajnokságát. Gombócz István csapatvezetővel Szepes Attila, Szüts László, ifj. Ruzsa József és Szántó János utaztak el a versenyre. Örebro Svédország közepén, Stockholm és Göteborg között helyezkedik el. A pálya érdelessége hogy a betonfelület fűthető, így mindig biztosítható a száraz betonfelület.

Eredmények:
1,5 cm3: 2. Szüts László 223,881 km/ó, 3. Szepes Attila 223,630 km/ó
5 cm3: 1. ifj. Ruzsa József 272,975 km/ó, 4. Szántó János 264,434 km/ó
10 cm3 : 6. Szántó János 291,027 km/ó, 8. ifj Ruzsa József 290,182 km/ó
Csapatversenyben: 1. Magyarország 1281 pont, 2. Svédország 1058 p., 3. NSZK 946 p.

A Fülöp Sándor Emlékverseny - még nem hivatalosan - nemzetközi verseny, ezen első alkalommal (kölcsön kapott) COMMODORE 64 számítógéppel történt a kiértékelés, ezért a verseny befejezése után szinte azonnal lehetett a díjkiosztást megrendezni. Dömsödön, május 26-27-én a következő eredmények születtek:
F1A: (39 induló) 1. Kéry László, 2. Szvacsek Ferenc, 3. Jancsó András
F1B: (15 induló) 1. Krasznai József, 2. Váradi Mihály, 3. Berkó György
:F1C: (10 induló) 1. Napkori György, 2. Meczner András, 3. Maczkó Oszkár
Csapatverseny:
F1A: (12 csapat) 1. B
p. XVI. ker. Úttörőház 3660" (Varsányi Tamás 1256", Pethő Attila 1203", Katona János 1197")
F1B: (5 csapat) 1. Debrecen 3586" (Váradi Mihály 1260", Zöld Csaba 1066", Krasznai József 1261")
F1C (2 csapat) 1
. Bp. XVI. ker. Úttörőház 3327" (Márkus Géza 1078", Patócs László 1127", Léránt András 1122")
Három olasz modellező vett részt a versenyen.

Június 28. és július 2. között rendezték meg Wroclawban a II. Nemzetközi Zárttéri Repülőmodell-versenyt. Ezen 9 ország 42 versenyzője vett részt.
Eredmények.
2. Kemény Miklós, 5. dr. Reé András, 6. Orsovai Dezső, 7. Egri Antal.

Szeptember 22-23.-án rendezték a XXII. MOM Kupa Nemzetközi Sebességi Autómodell-versenyt Budaörsön. Négy kategóriában 77 kocsit neveztek a versenyre.
Eredmények:
1,5 cm3: (16 induló)
1. Szepes Attila 221,95 km/ó, 2. Szűts László 217,62 km/ó, 3. Örkényi Viktor 213,14 km/ó
2,5 cm3:
(20 induló) 2. Szűts László 234,13 km/ó
5 cm3: (19 induló) 1. id. Ruzsa József 269,86 km/ó, 3. ifj. Ruzsa József 261,78 km/ó
10 cm3: (22 induló) 3. Szántó János 287,44 km/ó
Csapatverseny: 1. MOM 1876 p., 2. NSZK 1331 p., 3. Svájc 1109 p.

1x1.gif (42 bytes)