cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (30. rész)

1979

Kiss Lajos vezérőrnagynak, az MHSZ főtitkárának pályázati felhívására 26 db BRANDENBURG C-1 1:10 léptékarányú, élethű modell érkezett be a kitűzött határidőre!.

Már ez a tény is bizonyította, hogy modellezőink méltó munkával és eredményekkel kívánnak hozzájárulni a Magyar Tanács-köztársaság születése 60. évfordulójának ünnepéhez, és hogy klubjainkban a politikai és szakmai nevelőmunka szilárd elmé-leti és gyakorlati alapokon nyugszik. Egy-egy beküldött modell megépítése 250-300 munkaórát igényelt!

Közben Győrből és Pécsről igen biztató hírek érkeztek arról, hogy a két repülőképes modellt már "szoktatják" a levegőhöz, és mindenki bizalommal tekint a közel 300 km-es emlékrepülés elé.

Az országos modellépítő verseny eredménye: első díjat kapott Takács Béla; második díjasok: Takács Ferenc és a MÉV MK pályamunkái; harmadik helyen végeztek: Trenk Béla, Varga Antal, Kecskeméti VMK, Zalaegerszegi VMK, Orosházi VMK, Savaria MK és a Medgyesegyházi MK modelljei.

Május 25-én a budaörsi repülőtérről ünnepélyes keretek között elindult Kijevbe a Szamuely Emléktúra sportdelegációja. Az indulás előtt Mohai István és Pintér József egy tiszteletkört repült a BRANDENBURG C-1 modelljével, majd beszálltak az AN-2-be. Amíg odáig eljutottak, hogy útra készen állt a 184 cm fesztávolságú, 4,67 kg-os, 1 : 7 mértékarányban megépített, 2,3 lóerős, 10 ccm-es MOKI motorral meghajtott BRANDENBURG C-1 modellje, addig Győrött és Pécsett négy fő közel 2000 órát dolgozott az építéssel és a berepítéssel. Próbaútként Mohalék Pécsről Barcsra, Pintérék Győrből Budapestre repültek. Meg-szervezték a kísérő kocsioszlopot és kialakították azt a két GAZ típusú kocsit, melyből menet közben is tudják vezetni a felettük repülő modelleket.

Kijevben a DOSZAAF Csajka repülőtéren tartott légiparádé sok ezer nézője már vastapssal jutalmazta a modell bemutató repü-lését. Ezt követően Lvovba utazott delegációnk, ahol ugyancsak nagy sikerű bemutatót tartottak. Majd Nyíregyháza repülőterén értek újra hazai földre, és némi pihenés után készültek a nagy útra.

Nyíregyházán emlékgyűlésen vett részt a delegáció, megkoszorúzta Szamuely Tibor szobrát és szülőházát, majd június 1-én elérkezett az első start pillanata. A napi program egyszerűnek tűnt, hiszen csak 49 km-re, Debrecen főterére kellett repülni. Ha volt is valaki, aki idáig túl biztosra ment, azt máris megrettentette az időjárás. Ragyogó napsütésben indultak a gépek, de kb. 30 p múlva olyan egetverő viharba kerültek, amely igazi nagy repülőket is próbára tett volna! A hatalmas szélvihar ellenére két pilótánk be akart repülni a városba.

Már túl voltak az első jelzőtáblán is, amikor a túra vezetője úgy döntött: embert és technikát veszélyeztetünk, ha az eredeti tervnek megfelelően szállunk le. Így a városba vezető széles úton landolt a gép, és a GAZ tetején tette meg az utolsó 300-400 métert. A város vezetői és lakosai nagy szeretettel fogadták csapatunkat.

Június 2-án mindenki az eget kémlelte. Nem csoda, hisz 202 km állt a csoport előtt, a túra legnehezebb szakasza. Átrepültek a Hortobágyon, ahol a változatosság kedvéért (jellemző az embert és technikát igénybevevő vállalkozás nehézségi fokára) az egyik kísérő gépkocsi romlott el ... Nem csoda, hiszen a tikkasztó hőségben 100 km/ó sebesség felett rohantak.

A további útvonal: Kocsújfalu - Tiszafüred - Poroszló - Besenyőtelek-Kápolna érintésével másodpercnyi pontossággal érkez-tek be Gyöngyösre, ahol óriási tömeg és hatalmas ováció fogadta a dísztribün elé leszálló modellt. A leszállópálya egy enyhe kanyarban volt, hatemeletes panelházak és ostornyeles lámpaoszlopok között. A párezer néző már-már nem is jelentett aka-dályt Mohai Pistának és Pintér Jóskának. Ők is csak jóval később vallották be, hogy nagyot sóhajtottak, amikor sikerült a nem mindennapi produkció.

Gyöngyösről Gödöllőre repültek, ahol a második napi program végződött. A két pilóta már jelentett a Stromfeld Aurél-lakótelepen felállított dísztribünön helyet foglaló vezetőknek, amikor az emléktúra többi résztvevője még sehol sem volt. Illetve ott volt mindenki, de olyan tömeg vette körül az ünnepség helyszínét, hogy nem fértek a két pilóta mellé ...

Június 3-án - szép vasárnap reggel - következett az utolsó 30 km-es út Gödöllőtől a Felvonulási térig. Az autórádión hallották, hogy a Hősök terén már nagy tömeg vár! Igen nehéz volt az eddig megtett út, de mindenki esküdött rá, hogy a Hősök terei beérkezés lesz az igazi vizsga!

A díszemelvényen a főváros politikai és társadalmi életének vezető személyiségei foglaltak helyet. Pontosan 10 órakor húzott el a tér felett a szovjet és magyar sportrepülő-kötelék. Majd 10 óra 1 perckor simán landolt a Tanácsköztársasági Emlékmű elé a BRANDENBURG C-1 modellje!!! Ezért a felemelő pillanatért dolgoztak Győrött és Pécsett oly sokat. Modellezőink e világviszonylatban is figyelemreméltó tettükkel maradandó emléket állítottak a hajdan is bravúros Szamuely-útnak. Teljesít-ményüknek mind sportbeli, mind politikai értéke óriási volt.

A túrát végigrepülő modellt a dísztribünnel szembeni emelvényre helyezték, majd dr. Beck Rezső vezetésével Mohai István és Pintér József jelentette a szövetség főtitkárának, Kiss Lajos vezérőrnagynak, hogy a Szamuely Tibor Modellező Emléktú-rát sikeresen teljesítették!

Már az év derekán jártunk, amikor az autómodellezők az OB érmekért küzdöttek Budaörsön. Jó időben, jó pályán - szerény eredmények születtek. Győztesek Szepes Attila, Szüts László, ifj. Ruzsa József és Bogdán Endre.

A hajómodellezők összevont országos bajnokságán elért eredmények alapján jelölte ki a szakvezetés a motoros hajómodel-lek duisburgi világbajnokságára utazó csapatot. Kecskemét szép megnyitóünnepséggel és jó pályával várta legjobbjainkat. Tizenhat kategóriában 320 versenyző 420 modellel állt starthoz. A büszke bajnoki cím tulajdonosai: Kucsera Gábor, Nádaskay Péter, Danku Katalin, Fejes János, Tóth István, Sólyom István, Kudlik Vilmos, Sasvári János, Abrahám József, Ábrahám Gábor, Balogh Imre, Bottlik Endre és Vitéz Csaba.

Lyonban Európa legjobb autómodellezői adtak egymásnak találkozót, és Szepes Attila a 1,5 ccm-esek csatájában felállhatott a dobogó második fokára.

A repülőmodellezők országos bajnokságának újból Szabolcs-Szatmár megye székhelye, Nyíregyháza adott otthont. A kitűnő időben megrendezett, jó hangulatú versenyen egy-egy aranyéremmel lett gazdagabb Mult József, Weinwurm Géza, Balogh József, Dórónt Vilmos, Zöld Csaba, Horváth Zoltán, Kutrucz Béla, Meczner András és Bándy Zoltán.

Duisburgban (NSZK) motoros hajómodellezőink jóvoltából háromszor hangzott fel a magyar himnusz! Horváth István az A-3 kategóriá-ban a felnőttek között, míg Bertók István F3-V és F3-E futamokban az ifik között bizonyult a világ legjobbjának! Ábrahám József, Ábra-hám Gábor és Bottlik Endre ezüst-, míg Horváth István és Nagy István bronzéremmel gazdagította a magyar modellezősport világbaj-noki éremgyűjteményét. Vitorlás- és motoroshajó modellezőink kitettek magukért az első világbajnokságukon!

Itthon, Magyarországon egy új bajnoki eseménnyel lettünk gazdagabbak. A nagyon látványos és ezért garantáltan sikeres RC autómo-dellek első országos bajnokságának helyszíne Pécs volt, ahol a Sport és Forma-I kategóriában 29 kocsi állt starthoz. Igen színvonalas verseny után Dusa András, valamint az egyik napról a másikra élversenyzővé fejlődött Horváth Róbert lett az esztendő legjobbja.

Az év sok rangos eseménye között alig-alig esett szó arról, hogy 1909 májusában rendezték hazánkban az első repülőmodellező-versenyt a mai Rózsadomb oldalában! Igen, 1979-ben volt 70 esztendős a magyar modellezés. Jeles elődeink gondolták-e, hogy olyan alapot raknak le, amely kiállja az idő próbáját? Az utódok a Szamuely Emléktúrával, a világ- és Európa-bajnokságokon elért eredményeikkel bizonyították, hogy az elődeik által elvetett magok jó termőföldbe kerültek, a legjobbak méltóan képviselik hazánkat a rangos sportrendezvényeken.

Az MHSZ modellező klubjaiban folyó szakszerű és alapos nevelőmunka eredménye, hogy az utánpótlás, a ma fiataljai méltóan veszik át a stafétabotot nagy elődeiktől!

Ehhez - az anyagtakarékosságot is figyelembe véve - jó segítséget nyújtott a mikrohullámpapírból tervezett PAPIRUSZ repülőmodell. A MOKI konstrukciójához szinte szükségtelenné vált az egyre nehezebben beszerezhető balsafa.

1x1.gif (42 bytes)