Április hónapban az MHSZ Budapesti Vezetősége szervezésében, Krassó Tamás, a
modellezők vezetője háromnapos lejtő menti RC vitorlázómodell-versenyt rendezett a
hármashatár-hegyi Vöröskőváron, meghívott csehszlovák és lengyel versenyzők
részvételével. A nagysikerű versenyt Varga Ferenc nyerte 700+ 350+ 336 ponttal.
Csapatban a MÁV Klub, Csehszlovákia, Budapest Klub volt a helyezési sorrend.
A zárttéri modellek országos bajnokságán a szigorú selejtező feltételek miatt
csak 11 versenyző állt rajthoz. Mindenkinek 6 start elvégzésére volt lehetősége. A
modellek műszaki színvonalában jelentős javulás volt tapasztalható. Az elmúlt
versenyekhez képest megnövekedett a légcsavarok átmérője és emelkedése. Sok
versenyző áttért a száraz mikrofilmmel való borításra, a szalmaszálak pedig
úgyszólván “kimentek a divatból". A modellek stabilitása javult. A verseny
győztesének, Reé Andrásnak kitűnően beállított modellje több évi balsiker után
végre meghozta a fáradhatatlan építési és fejlesztési munka gyümölcsét. A modell
29 p 22 mp-es idejével új teremrekordot állított fel. Hat startja közül pedig egy
sem volt 26 p alatt. A második helyen Buzády György, a harmadik helyen pedig Egri Antal
végzett. A csapatversenyt a Ganz-MÁVAG MK nyerte.
A körrepülő modellek országos bajnokságára 55 nevezés érkezett. A sebességi
kategóriára rányomta bélyegét a monoline huzalos vezetés eltörlése, a sebességek
lényegesen lecsökkentek. A bajnok Krizsma Gyula modellje 214 km/ó-t repült és
ugyanennyit ment a második helyezett Tóth Imre gépe is. A harmadik Báthge Károly volt
210 km/ó-val. Csapatban Győr-Sopron megye győzött. A Team Racing modellek versenyében
a bajnoki címet a Molnár-Kuti páros szerezte meg 9 p 46 mp-cel a Mohai-Markotai
és a Burik-Lerf pár előtt. Csapatversenyben a Pécsi Ércbányász Klub győzött. A
műrepülő kategóriát nagy fölénnyel dr. Egerváry Géza nyerte Weinwurm Géza és
Masznyik Gábor előtt. A csapatdíjat az Egyesült Izzó csapata kapta.
A hajómodellek országos bajnokságán Abaligeten a 9 különböző kategória
bajnokai Bottlik Endre, Siladi Béla, Ábrahám József, Bertók Kálmán, Gara László,
Parragh Lajos és Molnár László voltak.
A zárttérizők egymás után két nemzetközi versenyen is részt vehettek. Először
az “Indoor '69 Romania" versenyen a slánici sóbányában, ahol megnyertük a
csapatversenyt Csehszlovákia és Románia előtt. Egyéniben Reé András a harmadik lett
29 p 50 mp-cel. A második ilyen versenyt Csehszlovákiában, a brnói vásár 40 m magas
“Z" pavilonjában rendezték. Itt Reé András a második helyen végzett a
csehszlovák J. Kalina mögött, 31 p 01 mp-es idejével.
Az autómodellek országos bajnokságán a négy kategóriában Örkényi Viktor,
Iharosi Imre, Pető József és Bogdán Endre szerezték meg a bajnoki címet 167, 197,
211, illetve 209 km/ó-val. Harmadízben került sor Pécsett a Mecsek Kupa verseny
megrendezésére. A nemzetközi találkozón bolgár, nyugatnémet, osztrák és román
versenyzők is részt vettek. A sebességi kategóriában Tóth 1. (219 km/ó) bizonyult a
legjobbnak. A népes, 49 párossal lefolytatott túraversenyt a Fischer-Straniak osztrák
páros nyerte 9 p 13 mp-cel. A Mohai-Markotai kettős a harmadik helyen végzett.
A sebességi hajók országos bajnoksága Pétfürdőn zajlott le. A verseny
“sztárja" a szombathelyi Werderits János volt, aki két bajnokságot is nyert, Az
A-1-es és B-1-es kategóriát. A másik két szám bajnoka is szombathelyi hajós volt,
Ládonyi László (A-2) és Horváth István (A-3) személyében.
A szabadon repülő modellek világbajnoksága ezúttal az ausztriai Wienerneustadtban
volt augusztus 12 és 17 között. Mindhárom kategóriában indítottunk csapatot. A
mechanikusok versenyében nagy ellenfeleink az olaszok, a nyugatnémetek és a szovjetek,
valamint az USA versenyzői voltak. A gumisok kategóriájában gyakorlatilag minden
ország versenyzőitől tartottunk.
Az A/2-esek közül veszélyes ellenfélnek látszottak az angolok, a szovjetek, a
csehszlovákok és az olaszok.
Az A/2-es küzdelemben szép sikert értünk el, Pataki Géza 1257 mp-cel ezüstérmet
szerzett a világbajnok angol E. Drew (1260 mp) mögött. Harmadik a csehszlovák
Procházka lett. Két másik versenyzőnknek nem sikerült jobbat szerezni a 28. és a 77.
helynél. Így azután csapatversenyben is jó hátra, a 13. helyre csúsztunk.
Csapatvilágbajnok a Szovjetunió lett.
A Farkas, Katona, Kreisz összeállítású csapat tagjainak a gumis kategóriában
még az első ötven közé sem sikerült bejutni egyéniben az erős nemzetközi
mezőnyben. Így csapatversenyben is csak a 18-ak lettünk. Az egyéni világbajnok az
NDK-beli A. Oschatz volt, 1260 .mp-cel, a csapatvilágbajnoki címet itt is a Szovjetunió
szerezte meg az NDK és az USA előtt.
Mechanikus motoros versenyzőink, annak ellenére, hogy nem tudták hozni szokott
formájukat, csapatversenyben mégis megszerezték az ezüstérmet Olaszország után és
az USA előtt. Egyéniben világbajnok az NSZK-beli F. Baumann lett 1260 mp-cel.
Versenyzőink Simon, Csizmarik, Meczner sorrendben a 12., 17., és 28. helyen végeztek.
A gyönyörű és méltán világhírű monzai autóverseny-pálya közepén rendezték
meg az autómodellek Európa-bajnokságát, ahol háromfős csapatunk újabb nagyszerű
sikert ért el. Az 1,5 ccm-es kategóriában Örkényi Viktor világrekorddal, 180,9
km/ó-val nyerte a versenyt. Az 5 ccm-esek versenyében Pető József 220,85 km/ó-val,
szintén világcsúccsal győzött. Ezekkel az eredményekkel és Iharosi második
helyével a 2,5 ccm-esek között csapatunk elnyerte a Nemzetek Nagydíját is.
A szabadon repülő modellek országos bajnokságán ez évben 95-en indultak. A
gumimotoros kategóriát a kaposvári Tóth István nyerte 853 mp-cel Pásztor József és
Kreisz Rudolf előtt. A csapatversenyben is a Somogy megyeiek győztek. Az A/2-es
vitorlázómodellek első díját Frigyes Ernő érdemelte ki 900+ 240+ 154 mp-es
idejével a Bács-Kiskun megyei Papp János és a debreceni Szövetes Sándor előtt.
A mechanikus motorosok versenyében Simon Gyula (900 mp), Gyarmati László, Meczner
András volt a helyezési sorrend.
A Debrecenben megrendezett 1. Hajdú Kupa zárttéri verseny. 33 p 29 mp-cel a
csehszlovák E. Chlabni és J. Kalina (30 p 23 mp) nyerték Reé András (29 p 15 mp)
előtt. A versenyen egyébként 5 országból 22 versenyző vett részt.
A pécsi sportrepülőtéren tartott RC repülőmodell országos bajnokságot a
vitorlázó kategóriában Kiss István nyerte 426 ponttal. A 2-# 1 műrepülőversenyben
Formádi József lett a bajnok 1433 ponttal, míg a FAI műrepülők között Masznyik
Gábor szerezte meg a győzelmet 7290 ponttal.
A NAVIGA hajómodellező Európa-bajr:okságon a bulgáriai Ruszéban 9 ország
versenyzői között a DM vitorlás kategóriában Vönöczky András, a D-10 vitorlás
kategóriában Köles János szerzett ezüstérmet. Ezenkívül az F1 kategóriában
szereztünk még egy 6. és egy 7. helyet.
Az autómodellezők hagyományos MOM Kupa versenyén az 1,5 ccm-es kategóriát 179
km/ó-val a szovjet O. Maszlov nyerte. A 2,5 ccm-es futam résztvevőit lharosi Imre
utasította maga mögé 198 km/ó-val. Az 5 ccm-esek versenyét Pető József nyerte 214
km/ó-val. A 10 ccm-es számot a svájci Ph. Rochat nyerte (230 km/ó). A MOM Kupáért
kiírt csapatversenyben: 1. Szovjetunió, 2. MOM, 3. Svájc.
A magyar modellező életben óriási előrelépést jelentett a Dunakeszin szervezett
rádióirányítást oktató iskola. Az iskola fő célja az volt, hogy ebben a
kategóriában ne csak az “öreg rókák" küzdhessenek, hanem megnyíljon a
lehetőség a fiatalság és a modellezők széles körei számára is. Az iskola
növendékeit magasan képzett oktatók Takács Béla, Krassó Tamás, Viszmeg György,
Petrovits Oszkár, Varga Ferenc tanították Simprop digi 2-x- 1-es készülékek
segítségével “kétkormányos kiképzéssel".
Októberben meghívásra modellező delegáció utazott a Koreai NDK-ba. A Báthge
Károly, Czetti Béla, Gutsohn Péter, Mohai István, Vörös Endre és Weinwurm Géza
összeállítású csapat részben versenyzett a koreai modellezőkkel, akik a szabadon
repülő kategóriákban igen jó eredményeket értek el, részben bemutatókat tartott.
Mohai 60 startot végzett nagy érdeklődést kiváltó “Morcos Benő" RC
modelljével.
Az év végére megvalósult Szegeden az új modellező bázis, kontrollpályákkal és
“különbejáratú" tóval a hajósok számára.
|