cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (20. rész)

1969

Április hónapban az MHSZ Budapesti Vezetősége szervezésében, Krassó Tamás, a modellezők vezetője háromnapos lejtő menti RC vitorlázómodell-versenyt rendezett a hármashatár-hegyi Vöröskőváron, meghívott csehszlovák és lengyel versenyzők részvételével. A nagysikerű versenyt Varga Ferenc nyerte 700+ 350+ 336 ponttal. Csapatban a MÁV Klub, Csehszlovákia, Budapest Klub volt a helyezési sorrend.

A zárttéri modellek országos bajnokságán a szigorú selejtező feltételek miatt csak 11 versenyző állt rajthoz. Mindenkinek 6 start elvégzésére volt lehetősége. A modellek műszaki színvonalában jelentős javulás volt tapasztalható. Az elmúlt versenyekhez képest megnövekedett a légcsavarok átmérője és emelkedése. Sok versenyző áttért a száraz mikrofilmmel való borításra, a szalmaszálak pedig úgyszólván “kimentek a divatból". A modellek stabilitása javult. A verseny győztesének, Reé Andrásnak kitűnően beállított modellje több évi balsiker után végre meghozta a fáradhatatlan építési és fejlesztési munka gyümölcsét. A modell 29 p 22 mp-es idejével új teremrekordot állított fel. Hat startja közül pedig egy sem volt 26 p alatt. A második helyen Buzády György, a harmadik helyen pedig Egri Antal végzett. A csapatversenyt a Ganz-MÁVAG MK nyerte.

A körrepülő modellek országos bajnokságára 55 nevezés érkezett. A sebességi kategóriára rányomta bélyegét a monoline huzalos vezetés eltörlése, a sebességek lényegesen lecsökkentek. A bajnok Krizsma Gyula modellje 214 km/ó-t repült és ugyanennyit ment a második helyezett Tóth Imre gépe is. A harmadik Báthge Károly volt 210 km/ó-val. Csapatban Győr-Sopron megye győzött. A Team Racing modellek versenyében a bajnoki címet a Molnár-Kuti páros szerezte meg 9 p 46 mp-cel a Mohai-Markotai és a Burik-Lerf pár előtt. Csapatversenyben a Pécsi Ércbányász Klub győzött. A műrepülő kategóriát nagy fölénnyel dr. Egerváry Géza nyerte Weinwurm Géza és Masznyik Gábor előtt. A csapatdíjat az Egyesült Izzó csapata kapta.

A hajómodellek országos bajnokságán Abaligeten a 9 különböző kategória bajnokai Bottlik Endre, Siladi Béla, Ábrahám József, Bertók Kálmán, Gara László, Parragh Lajos és Molnár László voltak.

A zárttérizők egymás után két nemzetközi versenyen is részt vehettek. Először az “Indoor '69 Romania" versenyen a slánici sóbányában, ahol megnyertük a csapatversenyt Csehszlovákia és Románia előtt. Egyéniben Reé András a harmadik lett 29 p 50 mp-cel. A második ilyen versenyt Csehszlovákiában, a brnói vásár 40 m magas “Z" pavilonjában rendezték. Itt Reé András a második helyen végzett a csehszlovák J. Kalina mögött, 31 p 01 mp-es idejével.

Az autómodellek országos bajnokságán a négy kategóriában Örkényi Viktor, Iharosi Imre, Pető József és Bogdán Endre szerezték meg a bajnoki címet 167, 197, 211, illetve 209 km/ó-val. Harmadízben került sor Pécsett a Mecsek Kupa verseny megrendezésére. A nemzetközi találkozón bolgár, nyugatnémet, osztrák és román versenyzők is részt vettek. A sebességi kategóriában Tóth 1. (219 km/ó) bizonyult a legjobbnak. A népes, 49 párossal lefolytatott túraversenyt a Fischer-Straniak osztrák páros nyerte 9 p 13 mp-cel. A Mohai-Markotai kettős a harmadik helyen végzett.

A sebességi hajók országos bajnoksága Pétfürdőn zajlott le. A verseny “sztárja" a szombathelyi Werderits János volt, aki két bajnokságot is nyert, Az A-1-es és B-1-es kategóriát. A másik két szám bajnoka is szombathelyi hajós volt, Ládonyi László (A-2) és Horváth István (A-3) személyében.

A szabadon repülő modellek világbajnoksága ezúttal az ausztriai Wienerneustadtban volt augusztus 12 és 17 között. Mindhárom kategóriában indítottunk csapatot. A mechanikusok versenyében nagy ellenfeleink az olaszok, a nyugatnémetek és a szovjetek, valamint az USA versenyzői voltak. A gumisok kategóriájában gyakorlatilag minden ország versenyzőitől tartottunk.

Az A/2-esek közül veszélyes ellenfélnek látszottak az angolok, a szovjetek, a csehszlovákok és az olaszok.

Az A/2-es küzdelemben szép sikert értünk el, Pataki Géza 1257 mp-cel ezüstérmet szerzett a világbajnok angol E. Drew (1260 mp) mögött. Harmadik a csehszlovák Procházka lett. Két másik versenyzőnknek nem sikerült jobbat szerezni a 28. és a 77. helynél. Így azután csapatversenyben is jó hátra, a 13. helyre csúsztunk. Csapatvilágbajnok a Szovjetunió lett.

A Farkas, Katona, Kreisz összeállítású csapat tagjainak a gumis kategóriában még az első ötven közé sem sikerült bejutni egyéniben az erős nemzetközi mezőnyben. Így csapatversenyben is csak a 18-ak lettünk. Az egyéni világbajnok az NDK-beli A. Oschatz volt, 1260 .mp-cel, a csapatvilágbajnoki címet itt is a Szovjetunió szerezte meg az NDK és az USA előtt.

Mechanikus motoros versenyzőink, annak ellenére, hogy nem tudták hozni szokott formájukat, csapatversenyben mégis megszerezték az ezüstérmet Olaszország után és az USA előtt. Egyéniben világbajnok az NSZK-beli F. Baumann lett 1260 mp-cel. Versenyzőink Simon, Csizmarik, Meczner sorrendben a 12., 17., és 28. helyen végeztek.

A gyönyörű és méltán világhírű monzai autóverseny-pálya közepén rendezték meg az autómodellek Európa-bajnokságát, ahol háromfős csapatunk újabb nagyszerű sikert ért el. Az 1,5 ccm-es kategóriában Örkényi Viktor világrekorddal, 180,9 km/ó-val nyerte a versenyt. Az 5 ccm-esek versenyében Pető József 220,85 km/ó-val, szintén világcsúccsal győzött. Ezekkel az eredményekkel és Iharosi második helyével a 2,5 ccm-esek között csapatunk elnyerte a Nemzetek Nagydíját is.

A szabadon repülő modellek országos bajnokságán ez évben 95-en indultak. A gumimotoros kategóriát a kaposvári Tóth István nyerte 853 mp-cel Pásztor József és Kreisz Rudolf előtt. A csapatversenyben is a Somogy megyeiek győztek. Az A/2-es vitorlázómodellek első díját Frigyes Ernő érdemelte ki 900+ 240+ 154 mp-es idejével a Bács-Kiskun megyei Papp János és a debreceni Szövetes Sándor előtt.

A mechanikus motorosok versenyében Simon Gyula (900 mp), Gyarmati László, Meczner András volt a helyezési sorrend.

A Debrecenben megrendezett 1. Hajdú Kupa zárttéri verseny. 33 p 29 mp-cel a csehszlovák E. Chlabni és J. Kalina (30 p 23 mp) nyerték Reé András (29 p 15 mp) előtt. A versenyen egyébként 5 országból 22 versenyző vett részt.

A pécsi sportrepülőtéren tartott RC repülőmodell országos bajnokságot a vitorlázó kategóriában Kiss István nyerte 426 ponttal. A 2-# 1 műrepülőversenyben Formádi József lett a bajnok 1433 ponttal, míg a FAI műrepülők között Masznyik Gábor szerezte meg a győzelmet 7290 ponttal.

A NAVIGA hajómodellező Európa-bajr:okságon a bulgáriai Ruszéban 9 ország versenyzői között a DM vitorlás kategóriában Vönöczky András, a D-10 vitorlás kategóriában Köles János szerzett ezüstérmet. Ezenkívül az F1 kategóriában szereztünk még egy 6. és egy 7. helyet.

Az autómodellezők hagyományos MOM Kupa versenyén az 1,5 ccm-es kategóriát 179 km/ó-val a szovjet O. Maszlov nyerte. A 2,5 ccm-es futam résztvevőit lharosi Imre utasította maga mögé 198 km/ó-val. Az 5 ccm-esek versenyét Pető József nyerte 214 km/ó-val. A 10 ccm-es számot a svájci Ph. Rochat nyerte (230 km/ó). A MOM Kupáért kiírt csapatversenyben: 1. Szovjetunió, 2. MOM, 3. Svájc.

A magyar modellező életben óriási előrelépést jelentett a Dunakeszin szervezett rádióirányítást oktató iskola. Az iskola fő célja az volt, hogy ebben a kategóriában ne csak az “öreg rókák" küzdhessenek, hanem megnyíljon a lehetőség a fiatalság és a modellezők széles körei számára is. Az iskola növendékeit magasan képzett oktatók Takács Béla, Krassó Tamás, Viszmeg György, Petrovits Oszkár, Varga Ferenc tanították Simprop digi 2-x- 1-es készülékek segítségével “kétkormányos kiképzéssel".

Októberben meghívásra modellező delegáció utazott a Koreai NDK-ba. A Báthge Károly, Czetti Béla, Gutsohn Péter, Mohai István, Vörös Endre és Weinwurm Géza összeállítású csapat részben versenyzett a koreai modellezőkkel, akik a szabadon repülő kategóriákban igen jó eredményeket értek el, részben bemutatókat tartott. Mohai 60 startot végzett nagy érdeklődést kiváltó “Morcos Benő" RC modelljével.

Az év végére megvalósult Szegeden az új modellező bázis, kontrollpályákkal és “különbejáratú" tóval a hajósok számára.

1x1.gif (42 bytes)