A modellezési osztály január 23-tól 26-ig Dunakeszin a klubvezetők részére
rakétamodellező tanfolyamot rendezett. A tanfolyam résztvevői PIONIR típusú
rakétamodellt építettek, és ezzel zajlott le hazánkban az első
rakétamodell-verseny, amelyet Kuti és Mohai István baranyai versenyzők nyertek.
A MOKI ez évben ünnepelte fennállásának tízéves évfordulóját. Az Intézet a
jubileumi évben megalkotta a rezonátoros sebességi motort, amely újabb szép
eredményeket hozott modellezésünknek. Versenyzőink április 15 -16-án részt vettek
az ausztriai Zell am Seeben rendezett 4. Nemzetközi Alpesi Kupa modellversenyen a három
szabadon repülő kategóriában. A Báthge Károly, Farkas István, Frigyes Ernő,
Meczner András és Szécsényi János összeállítású magyar csapatból Meczner
András érte el a legjobb eredményt; a mechanikus motoros versenyszámban 890 mp-cel a
4. helyet szerezte meg. Ebben a kategóriában Budapest néven indult csapatunk a második
helyen végzett.
Tikkasztó hőségben küzdött négy kategóriában 98 versenyző a körrepülő
modellek országos bajnokságán a helyezésekért. A túramodellek fináléjában a
Mohai-Markotai kettős küzdötte fel magát az első helyre 9 p 10 mp-cel, a Lerf-Burik
és az Azor-Katona pár előtt. Csapatban a Baranya megyeiek érdemelték ki az első
helyet.
A sebességi kategóriában a 2,5 ccm-es nemzetközi számot Tóth Imre nyerte 244
km/órás ragyogó új országos csúccsal, őt Krizsma Gyula és Sebestyén Miklós
követte, mindketten 232 km/órás sebességgel. Itt is Baranya megye vitte el a
csapatdíjat. Az 5 ccm-es futamban Bimbi Zoltán nyert 218 km/ó-val, Kalmár Sándor és
Szabó Gyula előtt. A műrepülőmodellek versenyében az első három helyen dr.
Egerváry Géza, Masznyik Gábor és Palguta József végzett.
A hajómodellek országos bajnokságát a szombathelyi csónakázótavon és a
balatonszemesi strandon rendezték. Az egyes kategóriákban Lőrincz Gábor, Takács
Béla, Horváth István, Werderits János, Köles János és Vönöczky András szerezték
meg a bajnoki címet.
A szabadon repülő modellek országos bajnokságát július 29. és 31. között
rendezték 160 versenyző részvételével. A mechanikus motoros kategóriában a bajnoki
babért Szécsényi János aratta le 900+425 mp-cel, a második Meczner András 900+ 377
mp-et, a harmadik Fischer Károly 900+181 mp-et repített. A gumimotoros versenyszámban a
Borsod megyei Farkas István győzött 881 mp-cel Viszmeg György és Báthge Károly
előtt. A gumis csapatdíjat Borsod megye nyerte. A vitorlázó A/2-es versenyben is
Szécsényi János volt a győztes.
A második helyezett Patos Mihály gépére Szécsényi felhúzózsinórja
rátekeredett, de mivel 900 mp fölött már semmilyen ismétlést sem enged meg a
szabályzat, kénytelen volt beletörődni a második helybe. A bronzérmet Papp Tibor
szerezte meg.
Figyelemreméltó kezdeményezés eredményeképpen Krassó Tamás szervezésében az
MHS Budapesti Elnöksége háromnapos rekordkísérleti tábort rendezett a győri
repülőtéren. A részt vevő 20 modellezőnek sikerült 13 magyar és 1 nemzetközi
rekordot felállítani. A nemzetközi rekord 1240 m távolsági gumimotoros helikopter
eredmény volt, amit Kreisz Rudolf állított fel. Ugyanezzel a modellel 10 p 39 mp-es
idővel magyar csúcsot is elért.
A tábor sikere annak volt köszönhető, hogy kitűnő műrepülő pilótánk, Fejér
Miklós egy Tréner típusú kétüléses sportrepülőgéppel és a benne ülő
sportbíróval követte minden modell repülését. A rekordkísérleti táborban főleg
sebességi rekordokat sikerült felállítani, illetve megdönteni.
Az év legnagyobb modellező eseménye a Prágában megrendezett szabadon repülő
világbajnokság volt. A magyar csapat itt a legjobb eredményt az A/2-es kategóriában
érte el Vörös Endre második helyezésével. Ebben a versenyszámban a világbajnoki
címet az NDK versenyzője, M. Hirschel szerezte meg 900+240 mp-cel. A bronzérmet B.
Modéer svéd versenyző kapta. A csapatversenyt Csehszlovákia nyerte, mi a 6. helyen
végeztünk. Totál eredményt itt csak három versenyző ért el.
A mechanikus motoros modellek küzdelmében versenyzőink közül Meczner András és
Szécsényi János az újonnan kapott motorokkal bajlódtak, ezeket a speciális
izzófejes motorokat csak 10 nappal az elutazás előtt kapták meg. Így a mechanikusok a
896 mp-et elért 15. helyezett Frigyes Ernő kivételével nagyon rosszul szerepeltek.
Világbajnok a nyugatnémet J. Seelig lett 900+ 240+ 300 mp-cel az angol G. R. French és
az olasz Bruno Fiegl előtt. Csapatversenyben Nagy-Britannia győzött, utána USA,
Olaszország volt a sorrend. Csapatunk csak a 11. helyre került.
A gumimotoros számban Farkas István tizenötödmagával bejutott a döntőbe, ahol
végül is 900+230 mp-cel a 6. lett. Ebben a kategóriában a finn Mikko Sulkala nyerte el
a világbajnoki címet 900+240+300+238 mp-cel az ezüstérmes bolgár K. Rackov és a
szovjet V. Matvejev előtt. Kreisz a 39., Bäthge pedig a 60. lett. Csapatversenyben a
Szovjetunió, Finnország és Olaszország után a 4. helyen végeztünk.
A magyar csapat bizakodva utazott el a belgiumi Liége-ben rendezett körrepülő
Európa-bajnokságra. Csapatunk szereplése a 2,5 ccm-es sebességi kategóriában minden
elképzelést felülmúlt, rezonátoros motorjaink kitűnő eredményeket tettek
lehetővé. Tóth Imre nagyszerű 257 km/ó-s teljesítménnyel megszerezte az
Európa-bajnoki címet. Az ezüstérmet is elhoztuk Krizsma Gyula 244 km/ó-s
eredményének köszönhetően, sőt még a bronzérmet is magyar versenyző nyerte,
Sebestyén Miklós 240 km/ó-t repített. Így természetesen a csapatversenyt is óriási
fölénnyel nyertük.
A Team Racing versenyszámban is jól szerepeltünk. A döntőbe jutott Molnár - Kuti
páros 9 p 55 mp-cel a harmadik helyen végzett a világbajnok amerikai Stockton-Jehlik
páros (9 p 36 mp) és a dán Hasling testvérpár (9 p 48 mp) mögött.
Műrepülőink közül Masznyik Gábor a 6. lett, de dr. Egerváry Géza és Vellai
Tibor pontjaival csapatunk megszerezte a műrepülő csapat Európa-bajnoki címet. A
magyar csapat Tóth Imre 1, a Molnár-Kuti páros 2 és Masznyik Gábor 6
pontjával, összesen 9 ponttal elnyerte a Victor Boin Kupát, amely a verseny fő díja
volt. Ezzel a kupa harmadszor került hazánkba.
Az autómodellek országos bajnokságán, Budaörsön az 1,5-es, a 2,5-es, az 5-ös és
a 1.0 ccm-es futamokban a következők vívták ki az országos bajnok címet: Hadnagy
János (168 km/ó); Velich János (188 km/ó); Buruts László (204 km/ó) és Gutsohn
Péter (203,4 km/ó).
Az önjáró modellek hajóversenyének országos bajnoksága szeptember 16-17-én
Törökszentmiklóson kapott otthont. Az EK kategóriát Siladi Béla nyerte 56 ponttal,
az EH kategóriát pedig Sárkány Ferenc 53 ponttal.
A rádióirányítású repülőmodellek ez évi országos bajnokságát majdnem
elmosta az eső. Ennek ellenére 41 versenyző küzdött a győri versenyen. A vitorlázó
kategóriában Petró Béla, Formádi József és Halász Sz. László, a mechanikus
versenyszámban pedig Petró Béla, Pál Gyula, Czifra Lajos volt a bajnoki sorrend.
Az MSZMP Politikai Bizottságának júniusi határozata értelmében a honvédelmi
nevelőmunka hatékonyságának növelésére megalakult a Magyar Honvédelmi Szövetség,
ahol a Magyar Honvédelmi Sportszövetségben eddig tevékenykedő modellezők szélesebb
körű lehetőségek között folytathatták addig is kiváló munkájukat.
A kiváló nemzetközi eredményeket elérő modellezésünket nagy megtiszteltetés
érte azzal, hogy októberben Budapesten tartották meg a CIAM szokásos évi
közgyűlését - 18 ország részvételével. Ez volt az első eset, hogy nem Párizsban
került sor a közgyűlésre.
A Magyar Optikai Művek nagyszabású MOM Kupa autómodell-versenyére öt nemzet 68
kocsival nevezett. Az 1,5 ccm-es kategóriát Hadnagy János nyerte 166 km/ó-val
Örkényi Viktor és a szovjet Oleg Maszlov előtt.
A 2,5 ccm-esek versenyében Iharosi Imre győzött 186 km/ó-val. A második és
harmadik helyet is Velich János szerezte meg. Az 5 ccm-es futamban V. Herberger, az NSZK
versenyzője szerezte meg a győzelmet 202 km/ó-val, megelőzve a szovjet V. Jakubovicsot
és a magyar Ruzsa Józsefet. A 10 ccm-es kategóriában V. Szolovjov szovjet versenyző
nyert 217 km/ó-val két NSZK-beli versenyző előtt.
A csapatversenyben 1. Magyarország (MOM), 2. Szovjetunió, 3. NSZK. Az V.
hajómodellező Európa-bajnokságra majdnem 300 versenymodellt neveztek 21
kategóriában. A franciaországi Amiens-ben tartott versenyen a Bertók, Ábrahám,
Horváth, Köles, Takács, Verderits összeállítású csapatunk két második, két
harmadik és két negyedik helyet szerzett.
|