cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (18. rész)

1967

A modellezési osztály január 23-tól 26-ig Dunakeszin a klubvezetők részére rakétamodellező tanfolyamot rendezett. A tanfolyam résztvevői PIONIR típusú rakétamodellt építettek, és ezzel zajlott le hazánkban az első rakétamodell-verseny, amelyet Kuti és Mohai István baranyai versenyzők nyertek.

A MOKI ez évben ünnepelte fennállásának tízéves évfordulóját. Az Intézet a jubileumi évben megalkotta a rezonátoros sebességi motort, amely újabb szép eredményeket hozott modellezésünknek. Versenyzőink április 15 -16-án részt vettek az ausztriai Zell am Seeben rendezett 4. Nemzetközi Alpesi Kupa modellversenyen a három szabadon repülő kategóriában. A Báthge Károly, Farkas István, Frigyes Ernő, Meczner András és Szécsényi János összeállítású magyar csapatból Meczner András érte el a legjobb eredményt; a mechanikus motoros versenyszámban 890 mp-cel a 4. helyet szerezte meg. Ebben a kategóriában Budapest néven indult csapatunk a második helyen végzett.

Tikkasztó hőségben küzdött négy kategóriában 98 versenyző a körrepülő modellek országos bajnokságán a helyezésekért. A túramodellek fináléjában a Mohai-Markotai kettős küzdötte fel magát az első helyre 9 p 10 mp-cel, a Lerf-Burik és az Azor-Katona pár előtt. Csapatban a Baranya megyeiek érdemelték ki az első helyet.

A sebességi kategóriában a 2,5 ccm-es nemzetközi számot Tóth Imre nyerte 244 km/órás ragyogó új országos csúccsal, őt Krizsma Gyula és Sebestyén Miklós követte, mindketten 232 km/órás sebességgel. Itt is Baranya megye vitte el a csapatdíjat. Az 5 ccm-es futamban Bimbi Zoltán nyert 218 km/ó-val, Kalmár Sándor és Szabó Gyula előtt. A műrepülőmodellek versenyében az első három helyen dr. Egerváry Géza, Masznyik Gábor és Palguta József végzett.

A hajómodellek országos bajnokságát a szombathelyi csónakázótavon és a balatonszemesi strandon rendezték. Az egyes kategóriákban Lőrincz Gábor, Takács Béla, Horváth István, Werderits János, Köles János és Vönöczky András szerezték meg a bajnoki címet.

A szabadon repülő modellek országos bajnokságát július 29. és 31. között rendezték 160 versenyző részvételével. A mechanikus motoros kategóriában a bajnoki babért Szécsényi János aratta le 900+425 mp-cel, a második Meczner András 900+ 377 mp-et, a harmadik Fischer Károly 900+181 mp-et repített. A gumimotoros versenyszámban a Borsod megyei Farkas István győzött 881 mp-cel Viszmeg György és Báthge Károly előtt. A gumis csapatdíjat Borsod megye nyerte. A vitorlázó A/2-es versenyben is Szécsényi János volt a győztes.

A második helyezett Patos Mihály gépére Szécsényi felhúzózsinórja rátekeredett, de mivel 900 mp fölött már semmilyen ismétlést sem enged meg a szabályzat, kénytelen volt beletörődni a második helybe. A bronzérmet Papp Tibor szerezte meg.

Figyelemreméltó kezdeményezés eredményeképpen Krassó Tamás szervezésében az MHS Budapesti Elnöksége háromnapos rekordkísérleti tábort rendezett a győri repülőtéren. A részt vevő 20 modellezőnek sikerült 13 magyar és 1 nemzetközi rekordot felállítani. A nemzetközi rekord 1240 m távolsági gumimotoros helikopter eredmény volt, amit Kreisz Rudolf állított fel. Ugyanezzel a modellel 10 p 39 mp-es idővel magyar csúcsot is elért.

A tábor sikere annak volt köszönhető, hogy kitűnő műrepülő pilótánk, Fejér Miklós egy Tréner típusú kétüléses sportrepülőgéppel és a benne ülő sportbíróval követte minden modell repülését. A rekordkísérleti táborban főleg sebességi rekordokat sikerült felállítani, illetve megdönteni.

Az év legnagyobb modellező eseménye a Prágában megrendezett szabadon repülő világbajnokság volt. A magyar csapat itt a legjobb eredményt az A/2-es kategóriában érte el Vörös Endre második helyezésével. Ebben a versenyszámban a világbajnoki címet az NDK versenyzője, M. Hirschel szerezte meg 900+240 mp-cel. A bronzérmet B. Modéer svéd versenyző kapta. A csapatversenyt Csehszlovákia nyerte, mi a 6. helyen végeztünk. Totál eredményt itt csak három versenyző ért el.

A mechanikus motoros modellek küzdelmében versenyzőink közül Meczner András és Szécsényi János az újonnan kapott motorokkal bajlódtak, ezeket a speciális izzófejes motorokat csak 10 nappal az elutazás előtt kapták meg. Így a mechanikusok a 896 mp-et elért 15. helyezett Frigyes Ernő kivételével nagyon rosszul szerepeltek. Világbajnok a nyugatnémet J. Seelig lett 900+ 240+ 300 mp-cel az angol G. R. French és az olasz Bruno Fiegl előtt. Csapatversenyben Nagy-Britannia győzött, utána USA, Olaszország volt a sorrend. Csapatunk csak a 11. helyre került.

A gumimotoros számban Farkas István tizenötödmagával bejutott a döntőbe, ahol végül is 900+230 mp-cel a 6. lett. Ebben a kategóriában a finn Mikko Sulkala nyerte el a világbajnoki címet 900+240+300+238 mp-cel az ezüstérmes bolgár K. Rackov és a szovjet V. Matvejev előtt. Kreisz a 39., Bäthge pedig a 60. lett. Csapatversenyben a Szovjetunió, Finnország és Olaszország után a 4. helyen végeztünk.

A magyar csapat bizakodva utazott el a belgiumi Liége-ben rendezett körrepülő Európa-bajnokságra. Csapatunk szereplése a 2,5 ccm-es sebességi kategóriában minden elképzelést felülmúlt, rezonátoros motorjaink kitűnő eredményeket tettek lehetővé. Tóth Imre nagyszerű 257 km/ó-s teljesítménnyel megszerezte az Európa-bajnoki címet. Az ezüstérmet is elhoztuk Krizsma Gyula 244 km/ó-s eredményének köszönhetően, sőt még a bronzérmet is magyar versenyző nyerte, Sebestyén Miklós 240 km/ó-t repített. Így természetesen a csapatversenyt is óriási fölénnyel nyertük.

A Team Racing versenyszámban is jól szerepeltünk. A döntőbe jutott Molnár - Kuti páros 9 p 55 mp-cel a harmadik helyen végzett a világbajnok amerikai Stockton-Jehlik páros (9 p 36 mp) és a dán Hasling testvérpár (9 p 48 mp) mögött.

Műrepülőink közül Masznyik Gábor a 6. lett, de dr. Egerváry Géza és Vellai Tibor pontjaival csapatunk megszerezte a műrepülő csapat Európa-bajnoki címet. A magyar csapat Tóth Imre 1, a Molnár-Kuti páros 2 és Masznyik Gábor 6 pontjával, összesen 9 ponttal elnyerte a Victor Boin Kupát, amely a verseny fő díja volt. Ezzel a kupa harmadszor került hazánkba.

Az autómodellek országos bajnokságán, Budaörsön az 1,5-es, a 2,5-es, az 5-ös és a 1.0 ccm-es futamokban a következők vívták ki az országos bajnok címet: Hadnagy János (168 km/ó); Velich János (188 km/ó); Buruts László (204 km/ó) és Gutsohn Péter (203,4 km/ó).

Az önjáró modellek hajóversenyének országos bajnoksága szeptember 16-17-én Törökszentmiklóson kapott otthont. Az EK kategóriát Siladi Béla nyerte 56 ponttal, az EH kategóriát pedig Sárkány Ferenc 53 ponttal.

A rádióirányítású repülőmodellek ez évi országos bajnokságát majdnem elmosta az eső. Ennek ellenére 41 versenyző küzdött a győri versenyen. A vitorlázó kategóriában Petró Béla, Formádi József és Halász Sz. László, a mechanikus versenyszámban pedig Petró Béla, Pál Gyula, Czifra Lajos volt a bajnoki sorrend.

Az MSZMP Politikai Bizottságának júniusi határozata értelmében a honvédelmi nevelőmunka hatékonyságának növelésére megalakult a Magyar Honvédelmi Szövetség, ahol a Magyar Honvédelmi Sportszövetségben eddig tevékenykedő modellezők szélesebb körű lehetőségek között folytathatták addig is kiváló munkájukat.

A kiváló nemzetközi eredményeket elérő modellezésünket nagy megtiszteltetés érte azzal, hogy októberben Budapesten tartották meg a CIAM szokásos évi közgyűlését - 18 ország részvételével. Ez volt az első eset, hogy nem Párizsban került sor a közgyűlésre.

A Magyar Optikai Művek nagyszabású MOM Kupa autómodell-versenyére öt nemzet 68 kocsival nevezett. Az 1,5 ccm-es kategóriát Hadnagy János nyerte 166 km/ó-val Örkényi Viktor és a szovjet Oleg Maszlov előtt.

A 2,5 ccm-esek versenyében Iharosi Imre győzött 186 km/ó-val. A második és harmadik helyet is Velich János szerezte meg. Az 5 ccm-es futamban V. Herberger, az NSZK versenyzője szerezte meg a győzelmet 202 km/ó-val, megelőzve a szovjet V. Jakubovicsot és a magyar Ruzsa Józsefet. A 10 ccm-es kategóriában V. Szolovjov szovjet versenyző nyert 217 km/ó-val két NSZK-beli versenyző előtt.

A csapatversenyben 1. Magyarország (MOM), 2. Szovjetunió, 3. NSZK. Az V. hajómodellező Európa-bajnokságra majdnem 300 versenymodellt neveztek 21 kategóriában. A franciaországi Amiens-ben tartott versenyen a Bertók, Ábrahám, Horváth, Köles, Takács, Verderits összeállítású csapatunk két második, két harmadik és két negyedik helyet szerzett.

1x1.gif (42 bytes)