Május 22-én volt a debreceni egyetem aulájában a zárttéri modellek országos
bajnoksága, amely egyben a hazánkban megrendezésre kerülő világbajnokság
válogatóversenyének első fordulója is volt. Az előző évek versenyeihez
viszonyítva kevesen, mindössze 19-en indultak, de az eredményekben fejlődés volt
tapasztalható. A bajnokságot Öcsödy Zoltán nyerte 27 p 42 mp-cel, második Várszegi
Géza 23 p 11 mp-cel, míg a harmadik Bíró Károly volt 22 p 57 mp-cel. A csapatversenyt
Hajdú-Bihar megye nyerte a Ganz-MAVAG I. csapata és a Bp. Dózsa előtt. Az OB után
két héttel tartott válogatóverseny 11. fordulóját ugyancsak az országos bajnokság
első három helyezettje nyerte, így a világbajnokságon résztvevő magyar csapat
tagjai ők lettek.
Június 8-án indult az MHS Nysa buszán a magyar hajómodellező csapat a
csehszlovákiai Kolinba, a rádióirányítású nemzetközi versenyre, ahol a
vendéglátó Csehszlovákia csapatán kívül Magyarország, Ausztria, Lengyelország, az
NDK és az NSZK versenyzői vettek részt. Az F1-V 2,5 ccm-es versenyt Bertók Kálmán
nyerte 30,8 mp-cel a csehszlovák Kubicek előtt. Az F1 -V 5 ccm-es kategóriában
Ábrahám József a második lett 28,7 ponttal az osztrák Kühnel mögött. Versenyzőink
az előbbieken kívül még öt kategóriában indultak. Csapatversenyben Magyarország
csapata végül is a negyedik helyen végzett.
Ez évben volt hazánkban az első Téli Kupa kategóriájú kisgumis verseny a
mátyásföldi repülőtéren. A legjobb eredményeket Fischer Károly, Kreisz Rudolf és
Bácsi Sándor érték el.
A Nemzetközi Repülő Szövetség felkérésére ez évben hazánk rendezte meg a
zárttéri modellek világbajnokságát Debrecenben a Kossuth Lajos Tudományegyetem
aulájában. A versenyen 8 ország 22 versenyzője vett részt. Sajnos az új-zélandi
versenyző gépe nem érkezett meg idejében, így nem indulhatott.
A világbajnoki címet a nyugatnémet Hans Beck szerezte meg 64 p 54 mp összidővel.
32 p 42 mp-es legjobb ideje teremrekord is volt. A második helyen az amerikai Joe Bilgri
végzett, akinek 30 p 48 mp volt a legjobb ideje, a harmadik pedig a finn R. Hyvárinen
lett 54 p 13, mp összidővel. A magyar csapatból Öcsödy Zoltán a 7., (52 p
49 mp) a legjobb ideje 27 p 52 mp volt, és ez egyben új országos rekordnak számított.
Várszegi Géza a 10. Bíró Károly pedig a 14. helyen végzett. Csapatversenyben a
győzelmet az NSZK csapata vívta ki, míg ezüstérmes az USA, bronzérmes pedig
Finnország csapata lett. Magyarországnak a 4. helyet sikerült megszerezni
Csehszlovákia, Jugoszlávia és Románia előtt. Csapatunk kapitányi tisztjét
Hársfalvi Sándor látta el. A versenyen kialakult vélemény szerint a jövőben
kívánatos lenne a modellek fesztávolságát lecsökkenteni 90 cm-ről legalább 65-70
cm-re.
A sebességi hajómodellek országos bajnoksága egyben meghívásos nemzetközi
verseny is volt, a csehszlovákok részvételével. Az A -1-es kategóriát Szabó József
nyerte 134 km/ó-val Czikó Sándor és Csizmarek János előtt. Az A -2-es kategória
országos bajnoka Takács Béla lett 116 km/ó-val, utána Czikó Sándor és Szélesi
Pál következtek. Az A-3-as kategória győztesének, Horváth Istvánnak 153,8 km/ó-s
teljesítménye egyben új Európa-rekord is volt.
A második és a harmadik helyen Takács Béla és a csehszlovák Jiri Vorlicek
osztoztak. A B -1-es kategóriában Takács Béla 163 km/ó-val szintén új
Európa-rekordot állított fel. Itt a második helyet Lőrinc László szerezte meg,
megelőzve a csehszlovák Josef Badlákot. Az országos hajómodellező bajnokságok
rádióirányítású versenyszámait a Pécs melletti Abaligeten rendezték július
9-10-én. A versenyre meghívást kaptak az angol, csehszlovák, jugoszláv, nyugatnémet
és osztrák versenyzők is, akik között több Európa-bajnok is volt.
Az F1-E 30 W kategóriában az országos bajnok Honti László lett 167 mp-cel. A
második és a harmadik helyen pedig Bertók Kálmán és Molnár János végzett. Az F1-E
500 W versenyben Willy Senff (NSZK) győzött 37 mp-cel Ábrahám József és Reinhardt
József előtt. Ebben a kategóriában tehát Ábrahám József lett az országos bajnok.
A nemzetközi versenyben a további kategóriák első helyezettjei, illetve bajnokai a
következők voltak: F1-V 2,5: Bertók Kálmán; F1-V 5: Alfred Pruka (Ausztria); F3-V:
Kóbor Gyula; F1-V 10: Karl Kühnel (Ausztria); F3-E: Romhalmi Gyula; F3 - V : Raimund
Andexlinger (Ausztria); EH kereskedelmi hajók: Fekete László; EK hadihajók: Molnár
László; F-4 ballonvadászat: Romhalmi Gyula.
A rádióirányítású kategóriákban az országos bajnokság összetett
csapatversenyét Kapuvár csapata nyerte Budapest csapata előtt.
A körrepülő modellek országos bajnokságán a 2,5 ccm-es sebességi modellek
versenyében Krizsma Gyula lett az első 226 km/ó-val, második helyen Tóth Imre
végzett 222 km/ó-val, míg a harmadik helyet Sebestyén Miklós szerezte meg 215
km/ó-val.
A műrepülőbajnokság győztese dr. Egerváry Géza volt Masznyik Gábor és Vellai
Tibor előtt.
A Team Racing kategóriában a Burik-Lerf páros győzött 4 p 31 mp-cel. A
Báthge-Pintér kettős lett a második, a harmadik helyen a Szenci-Kalmár páros
végzett. A sebességi csapatversenyben Hajdú-Bihar megye vitte el a pálmát, a
műrepülő csapatversenyben pedig Budapest I. csapata győzött.
A szabadon repülő modellek országos bajnoksága augusztus 26. és 29. között volt
Dunakeszin. Budapestről és az ország megyéiből 155 versenyző 279 modellel vett
részt.
A gumimotoros kategóriában a 40 g-ra csökkentett gumisúly újdonságával kellett a
versenyzőknek megküzdeniük. A kategória bajnoka a Borsod megyei Farkas István lett
821 mp-cel, a második helyezést Viszmeg György szerezte meg 803 mp-cel, a 778 mp-et
elért Maczkó Oszkár előtt. Csapatversenyben Borsod megye, Pest megye, Csongrád megye
volt a sorrend.
Az A/2-es versenyben 76 fő állt rajthoz 128 modellel.
A díjkiosztó ünnepség kiemelkedő színfoltja volt a Rónai Rudolf közlekedés-
és postaügyi miniszterhelyettes által alapított vándorserleg átadása. Ezt minden
évben a győztes A/2-es csapat kapja meg. A második és a harmadik helyezett Patos
Mihály (892 mp), illetve Halász László (836 mp) volt. A csapatversenyt Komárom megye
nyerte Csongrád és Győr-Sopron előtt. A mechanikus motoros modellek versenyében
Frigyes Ernő lett a bajnok 873 mp-cel. A második helyen Meczner András végzett 812
mp-cel Fabulya István előtt, aki 794 mp-et repített. Csapatversenyben Budapest I.
csapata győzött Budapest II. csapata előtt és a bronzérmes csapat a Pest megyei volt.
Szeptember 10-11-én bonyolódott le az RC repülőmodellek nemzeti bajnoksága a
győri repülőtér betonján. A vitorlázó számban 29, a motoros kategóriában pedig
30 nevezés érkezett. Az előző évekhez képest szembetűnő volt az irányító
berendezések biztonságának javulása. A vitorlázómodellek mezőnyét Tóth István
nyerte meg 324 ponttal, Pál Gyula és Nagy Miklós előtt.
Az egykormányos modelleknek a saját erejükből kellett felszállniuk, a
továbbiakban ugyanazt a műsort repülték, mint a vitorlázók.
A programban a motoros műrepülő szám is szerepelt, azonban a kijelölt műsort
egyedül Formádi József tudta végigrepülni. A motoros számban Sántha István lett a
bajnok 297 ponttal.
A MOM Kupát az előző évben elvitték az NSZK autómodellezői. 1966-ban újra
visszakerült a házigazdákhoz.
Első ízben rendezték meg a Rába Kupa gumimotoros meghívásos versenyt, amelyet a
Győr-Sopron megyei modellezőklub írt ki. Az első kupavédő Kovács Sándor volt 794
mp-cel.
A pécsi modellezők elhatározták, hogy 1967-től nyílt nemzetközi
versenynek jelentik be a FAI-nál a körrepülő Mecsek Kupát.
A körrepülő modellek világbajnoksága Angliában, a RAF Swinderby repülőterén
zajlott le. Csapatunk jól felkészülve ment a versenyre és “hideg zuhanyként"
érte őket az amerikai versenyzők fantasztikus teljesítménye, amit a kipufogó
rezonátorok alkalmazásának köszönhettek. Versenyzőink sajnos nem tudták nyújtani
az előző években tőlük megszokott eredményeket.
A sebességi kategóriában Bill Wiesniewski győzött 258 km/ó-val, R. Theobald (241
km/ó) és C. Schuette (226 km/ó) előtt. Mindhárman az USA versenyzői voltak.
Csapatunkból Krizsma Gyula 220 km/ó-val a 8., Sebestyén Miklós 211 km/ó-val a 16.
és Tóth Imre 206 km/ó-val a 22. lett. Csapatversenyben az USA vitte el az aranyérmet
az NSZK és Csehszlovákia előtt, Magyarország az 5. helyen végzett. A Team Racing
versenyszám bajnoka az amerikai Stockton-Jehlik páros lett 4 p 25 mp-cel, az osztrák
és a szovjet páros előtt. Versenyzőink (Gombócz István-Tóth Imre, Mohai -Markotai,
Purgai-Katona) csak a 9., 13., és 21. helyezést szerezték meg.
A műrepülő kategóriában Gábris József lett a világbajnok három amerikai
versenyző előtt. Masznyik Gábor a I1., dr. Egerváry Géza a 20., Vellai Tibor pedig a
28. lett. Csapatversenyben a 7. helyen végeztek.
A szabadon repülő mechanikus motoros modellek XII. Európa-bajnoksága a
jugoszláviai Bledben zajlott le. Nagy feltűnést keltett a csehszlovák versenyzőknek
erre a célra kifejlesztett speciális nagyteljesítményű Diesel-motorja, amellyel
kitűnő eredményeket értek el. A Frigyes, Meczner, Simon összeállítású csapatunk
szereplése kevésbé sikeresnek volt mondható.
A francia Alain Landeau nyerte el az Európa-bajnoki címet 900 mp-cel, a csehszlovák
V. Hajek és a jugoszláv L. Bisak előtt. Meczner András 893 mp-cel a 4. lett, Frigyes
Ernő a 14., Simon Gyula a 15. helyezést érte el. Csapatunk Csehszlovákia, Jugoszlávia
és Svájc után a 4. lett. Az év nyarán 64 éves korában elhunyt Mező Károly,
modellezésünk történetének jelentős alakja.
|