cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (17. rész)

1966

Május 22-én volt a debreceni egyetem aulájában a zárttéri modellek országos bajnoksága, amely egyben a hazánkban megrendezésre kerülő világbajnokság válogatóversenyének első fordulója is volt. Az előző évek versenyeihez viszonyítva kevesen, mindössze 19-en indultak, de az eredményekben fejlődés volt tapasztalható. A bajnokságot Öcsödy Zoltán nyerte 27 p 42 mp-cel, második Várszegi Géza 23 p 11 mp-cel, míg a harmadik Bíró Károly volt 22 p 57 mp-cel. A csapatversenyt Hajdú-Bihar megye nyerte a Ganz-MAVAG I. csapata és a Bp. Dózsa előtt. Az OB után két héttel tartott válogatóverseny 11. fordulóját ugyancsak az országos bajnokság első három helyezettje nyerte, így a világbajnokságon résztvevő magyar csapat tagjai ők lettek.

Június 8-án indult az MHS Nysa buszán a magyar hajómodellező csapat a csehszlovákiai Kolinba, a rádióirányítású nemzetközi versenyre, ahol a vendéglátó Csehszlovákia csapatán kívül Magyarország, Ausztria, Lengyelország, az NDK és az NSZK versenyzői vettek részt. Az F1-V 2,5 ccm-es versenyt Bertók Kálmán nyerte 30,8 mp-cel a csehszlovák Kubicek előtt. Az F1 -V 5 ccm-es kategóriában Ábrahám József a második lett 28,7 ponttal az osztrák Kühnel mögött. Versenyzőink az előbbieken kívül még öt kategóriában indultak. Csapatversenyben Magyarország csapata végül is a negyedik helyen végzett.

Ez évben volt hazánkban az első Téli Kupa kategóriájú kisgumis verseny a mátyásföldi repülőtéren. A legjobb eredményeket Fischer Károly, Kreisz Rudolf és Bácsi Sándor érték el.

A Nemzetközi Repülő Szövetség felkérésére ez évben hazánk rendezte meg a zárttéri modellek világbajnokságát Debrecenben a Kossuth Lajos Tudományegyetem aulájában. A versenyen 8 ország 22 versenyzője vett részt. Sajnos az új-zélandi versenyző gépe nem érkezett meg idejében, így nem indulhatott.

A világbajnoki címet a nyugatnémet Hans Beck szerezte meg 64 p 54 mp összidővel. 32 p 42 mp-es legjobb ideje teremrekord is volt. A második helyen az amerikai Joe Bilgri végzett, akinek 30 p 48 mp volt a legjobb ideje, a harmadik pedig a finn R. Hyvárinen lett 54 p 13, mp összidővel. A magyar csapatból Öcsödy Zoltán a 7., (52 p 49 mp) a legjobb ideje 27 p 52 mp volt, és ez egyben új országos rekordnak számított. Várszegi Géza a 10. Bíró Károly pedig a 14. helyen végzett. Csapatversenyben a győzelmet az NSZK csapata vívta ki, míg ezüstérmes az USA, bronzérmes pedig Finnország csapata lett. Magyarországnak a 4. helyet sikerült megszerezni Csehszlovákia, Jugoszlávia és Románia előtt. Csapatunk kapitányi tisztjét Hársfalvi Sándor látta el. A versenyen kialakult vélemény szerint a jövőben kívánatos lenne a modellek fesztávolságát lecsökkenteni 90 cm-ről legalább 65-70 cm-re.

A sebességi hajómodellek országos bajnoksága egyben meghívásos nemzetközi verseny is volt, a csehszlovákok részvételével. Az A -1-es kategóriát Szabó József nyerte 134 km/ó-val Czikó Sándor és Csizmarek János előtt. Az A -2-es kategória országos bajnoka Takács Béla lett 116 km/ó-val, utána Czikó Sándor és Szélesi Pál következtek. Az A-3-as kategória győztesének, Horváth Istvánnak 153,8 km/ó-s teljesítménye egyben új Európa-rekord is volt.

A második és a harmadik helyen Takács Béla és a csehszlovák Jiri Vorlicek osztoztak. A B -1-es kategóriában Takács Béla 163 km/ó-val szintén új Európa-rekordot állított fel. Itt a második helyet Lőrinc László szerezte meg, megelőzve a csehszlovák Josef Badlákot. Az országos hajómodellező bajnokságok rádióirányítású versenyszámait a Pécs melletti Abaligeten rendezték július 9-10-én. A versenyre meghívást kaptak az angol, csehszlovák, jugoszláv, nyugatnémet és osztrák versenyzők is, akik között több Európa-bajnok is volt.

Az F1-E 30 W kategóriában az országos bajnok Honti László lett 167 mp-cel. A második és a harmadik helyen pedig Bertók Kálmán és Molnár János végzett. Az F1-E 500 W versenyben Willy Senff (NSZK) győzött 37 mp-cel Ábrahám József és Reinhardt József előtt. Ebben a kategóriában tehát Ábrahám József lett az országos bajnok. A nemzetközi versenyben a további kategóriák első helyezettjei, illetve bajnokai a következők voltak: F1-V 2,5: Bertók Kálmán; F1-V 5: Alfred Pruka (Ausztria); F3-V: Kóbor Gyula; F1-V 10: Karl Kühnel (Ausztria); F3-E: Romhalmi Gyula; F3 - V : Raimund Andexlinger (Ausztria); EH kereskedelmi hajók: Fekete László; EK hadihajók: Molnár László; F-4 ballonvadászat: Romhalmi Gyula.

A rádióirányítású kategóriákban az országos bajnokság összetett csapatversenyét Kapuvár csapata nyerte Budapest csapata előtt.

A körrepülő modellek országos bajnokságán a 2,5 ccm-es sebességi modellek versenyében Krizsma Gyula lett az első 226 km/ó-val, második helyen Tóth Imre végzett 222 km/ó-val, míg a harmadik helyet Sebestyén Miklós szerezte meg 215 km/ó-val.

A műrepülőbajnokság győztese dr. Egerváry Géza volt Masznyik Gábor és Vellai Tibor előtt.

A Team Racing kategóriában a Burik-Lerf páros győzött 4 p 31 mp-cel. A Báthge-Pintér kettős lett a második, a harmadik helyen a Szenci-Kalmár páros végzett. A sebességi csapatversenyben Hajdú-Bihar megye vitte el a pálmát, a műrepülő csapatversenyben pedig Budapest I. csapata győzött.

A szabadon repülő modellek országos bajnoksága augusztus 26. és 29. között volt Dunakeszin. Budapestről és az ország megyéiből 155 versenyző 279 modellel vett részt.

A gumimotoros kategóriában a 40 g-ra csökkentett gumisúly újdonságával kellett a versenyzőknek megküzdeniük. A kategória bajnoka a Borsod megyei Farkas István lett 821 mp-cel, a második helyezést Viszmeg György szerezte meg 803 mp-cel, a 778 mp-et elért Maczkó Oszkár előtt. Csapatversenyben Borsod megye, Pest megye, Csongrád megye volt a sorrend.

Az A/2-es versenyben 76 fő állt rajthoz 128 modellel.

A díjkiosztó ünnepség kiemelkedő színfoltja volt a Rónai Rudolf közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes által alapított vándorserleg átadása. Ezt minden évben a győztes A/2-es csapat kapja meg. A második és a harmadik helyezett Patos Mihály (892 mp), illetve Halász László (836 mp) volt. A csapatversenyt Komárom megye nyerte Csongrád és Győr-Sopron előtt. A mechanikus motoros modellek versenyében Frigyes Ernő lett a bajnok 873 mp-cel. A második helyen Meczner András végzett 812 mp-cel Fabulya István előtt, aki 794 mp-et repített. Csapatversenyben Budapest I. csapata győzött Budapest II. csapata előtt és a bronzérmes csapat a Pest megyei volt.

Szeptember 10-11-én bonyolódott le az RC repülőmodellek nemzeti bajnoksága a győri repülőtér betonján. A vitorlázó számban 29, a motoros kategóriában pedig 30 nevezés érkezett. Az előző évekhez képest szembetűnő volt az irányító berendezések biztonságának javulása. A vitorlázómodellek mezőnyét Tóth István nyerte meg 324 ponttal, Pál Gyula és Nagy Miklós előtt.

Az egykormányos modelleknek a saját erejükből kellett felszállniuk, a továbbiakban ugyanazt a műsort repülték, mint a vitorlázók.

A programban a motoros műrepülő szám is szerepelt, azonban a kijelölt műsort egyedül Formádi József tudta végigrepülni. A motoros számban Sántha István lett a bajnok 297 ponttal.

A MOM Kupát az előző évben elvitték az NSZK autómodellezői. 1966-ban újra visszakerült a házigazdákhoz.

Első ízben rendezték meg a Rába Kupa gumimotoros meghívásos versenyt, amelyet a Győr-Sopron megyei modellezőklub írt ki. Az első kupavédő Kovács Sándor volt 794 mp-cel.

A pécsi modellezők elhatározták, hogy 1967-től nyílt nemzetközi versenynek jelentik be a FAI-nál a körrepülő Mecsek Kupát.

A körrepülő modellek világbajnoksága Angliában, a RAF Swinderby repülőterén zajlott le. Csapatunk jól felkészülve ment a versenyre és “hideg zuhanyként" érte őket az amerikai versenyzők fantasztikus teljesítménye, amit a kipufogó rezonátorok alkalmazásának köszönhettek. Versenyzőink sajnos nem tudták nyújtani az előző években tőlük megszokott eredményeket.

A sebességi kategóriában Bill Wiesniewski győzött 258 km/ó-val, R. Theobald (241 km/ó) és C. Schuette (226 km/ó) előtt. Mindhárman az USA versenyzői voltak.

Csapatunkból Krizsma Gyula 220 km/ó-val a 8., Sebestyén Miklós 211 km/ó-val a 16. és Tóth Imre 206 km/ó-val a 22. lett. Csapatversenyben az USA vitte el az aranyérmet az NSZK és Csehszlovákia előtt, Magyarország az 5. helyen végzett. A Team Racing versenyszám bajnoka az amerikai Stockton-Jehlik páros lett 4 p 25 mp-cel, az osztrák és a szovjet páros előtt. Versenyzőink (Gombócz István-Tóth Imre, Mohai -Markotai, Purgai-Katona) csak a 9., 13., és 21. helyezést szerezték meg.

A műrepülő kategóriában Gábris József lett a világbajnok három amerikai versenyző előtt. Masznyik Gábor a I1., dr. Egerváry Géza a 20., Vellai Tibor pedig a 28. lett. Csapatversenyben a 7. helyen végeztek.

A szabadon repülő mechanikus motoros modellek XII. Európa-bajnoksága a jugoszláviai Bledben zajlott le. Nagy feltűnést keltett a csehszlovák versenyzőknek erre a célra kifejlesztett speciális nagyteljesítményű Diesel-motorja, amellyel kitűnő eredményeket értek el. A Frigyes, Meczner, Simon összeállítású csapatunk szereplése kevésbé sikeresnek volt mondható.

A francia Alain Landeau nyerte el az Európa-bajnoki címet 900 mp-cel, a csehszlovák V. Hajek és a jugoszláv L. Bisak előtt. Meczner András 893 mp-cel a 4. lett, Frigyes Ernő a 14., Simon Gyula a 15. helyezést érte el. Csapatunk Csehszlovákia, Jugoszlávia és Svájc után a 4. lett. Az év nyarán 64 éves korában elhunyt Mező Károly, modellezésünk történetének jelentős alakja.

1x1.gif (42 bytes)