Az F1J kategória története.
1995
Ezt a modell-kategóriát a CIAM 1995-ben fogadta el azzal a céllal,
hogy a motoros modellezők egyre csökkenő létszámát vissza tudja
fordítani. Az F1C-ben versenyzők létszáma azért csökkent látványosan,
mert a hagyományos módon sajátkezűleg épített modellekkel egyre
kevésbé lehetett eredményt elérni a sikeres versenyzők által készített
és forgalmazott modellekkel szemben. Ezekhez a korszerű anyagokból
épült modellekhez munka- és költségigényes sablonokat és berendezéseket
kell készíteni és komoly technológiai ismeretekkel és gyakorlattal
kell rendelkezni. A modelleket általában speciálisan fejlesztett
és tuningolt motorokal szerelik fel. Egyes speciális anyagokhoz
nehéz hozzájutni, vagy nagyon drágák, hasonlóan a kész, berepített
modellekhez, ezeket pedig csak kevesen tudják megfizetni.
A ma használatos motorokkal az előírások szerint készített modellek
5 másodperc alatt 120-150 méteres magasságot érnek el, innen – minden
különösebb nehézség nélkül – tudnak 5-7 percet repülni.
A F1J az amerikai “½ A” jelû kategória alapján jött létre
1 cm3-es motorral, egyszerű előírásokkal és azzal a szándékkal,
hogy főleg az utánpótlás számára legyen egy “szelídített” kategória.
A “gyártók” azonban kihasználták az egyszerű szabályzatot, így itt
is hamarosan előkerültek az F1C-ben alkalmazott profi megoldások
csak kisebb méretben, pl. a rányomás, a leállításkor működésbe lépő
motorfék, az áttétellel lassított légcsavar, a motor leállása után
hátrahajló légcsavar. Az elképzelés indokolt volt, de nem kellően
átgondolt. A kategória létrehozása óta eltelt 10 év alatt nem növekedett
érdemben az utánpótlás sem az F1J-ben sem az F1C-ben.
1996
CIAM közgyűlésen 1996-ban határozták el hogy - a következő évtől
kezdve - az ifjúsági VB-ken az F1C helyére az F1J kerüljön. Egy
dolgot elértek: már nem lehetett a felnőttek levetett versenymodelljeit
ifjúsági versenyen a fiatalok kezébe adva őket úgy elindítani, hogy
mindenki tudta, ilyen modelleket ők még nem tudnak elkészíteni.
1997 - 2002
Sem a fiatalok, sem a felnőttek körében nem terjed az F1J. Az ifjúsági
világbajnokságokon ez a szám szerepel, de a létszám nem lett nagyobb.
2002-ben újabb ötlet születik: Létrehozzák az F1P-vel jelölt motoros
modellkategóriát, ahol már korlátozzák a műszaki ötletek gátlástalan
alkalmazását. (Ezt kellett volna tenni már az F1J-nél is.)
2003-ban és 2004-ben az ifjúsági VB-ken már mindkét modellel lehetett
indulni.
2005-től az ifjúsági VB-n egyedüli motoros versenyszám már csak
az F1P. Az F1J tovább létezik, de továbbra is nagyon kevesen építik,
repítik.
|