Az A-1-es modellek története.
Az északi államok által bevezetett A/2 (A-2) modellversenyek
első szabályzata 1946-ban készült a Wakefield modellek mintájára.
A szárnyfelület 24-26 dm2 lehetett, a csillapító felület
pedig a szárnyfelületnek max. 33%-a.E szabályzatot 1948-ban módosították
a jelenleg ismert előírásokra.
Ugyanekkor kisebb és nagyobb modelleket is szabványosítottak
A/1 és A/3 jelzéssel. A későbbiek során az A/1-es modellek terjedtek
el. A modellek meghatározása mindhárom formában elterjedt. Törtvonallal
(A/1), kötőjellel (A-1) vagy az előbbiek nélkül (A1). Jelentésükben
nincs különbség közöttük.
Itthon az A1-es modell - mint meghatározás - az Ifjú
Sólyom 1955. évi 7. számában fordul elő először. (105. o.) Itt a
kategória szabályos méreteinek közlése mellett egy - akár ma is
- használható tervrajzot is közöl. Szerzője - mint ebben az időben
nagyon sokszor - itt is ismeretlen maradt.
"Ez a tervrajz azt az űrt próbálja kitölteni,
amely az egyszerű kezdő és a nagyteljesítményű A2-es modellek között
van. (…)
Ez tulajdonképpen az A2 kategória kisöccsének számít,
hasonló jellegű megkötései vannak". (…)
A szabályzat:
Összes felület max. 18 dm2
Felületi terhelés min. 8 g/dm2
A Modellezés 1959. évi májusi számában Hársfalvi Sándor közöl
egy "?" nevű kezdő A -1-es modellt. (16-18. o.)
Ugyanebben az újságban jelent meg első alkalommal eredmény A -1
kategóriában elért eredményekről. ("Felszabadulási Vándorkupa
Bajnokság", Ferihegy, 1959. április 4.) és egy kép versenyzőről
A1-es modellel.
Ettől kezdve a fiatal korosztály (15 éves korig) részére - akiket
"hivatalból" mindig "úttörőknek" neveztek -
minden versenyt A1-es kategóriában írtak ki.
1959 június 16-án reggel 8 órai kezdéssel rendezték meg a "Budapesti
A/1-es Átlagvitorlázó Ifjúsági Bajnokság"-ot. A versenyre 76
tizenöt év alatti budapesti modellező nevezett.
Ebben az évben tervezte meg Benedek István A1-es modelljét, a
"Varjú"-t.
1960 Az A1-es kategória népszerűsége egyre nagyobb, Hársfalvi
Sándor cikksorozatot indított "Tanácsok, kezdők A/1-es modelljeinek
építéséhez" címmel.
Az egyik CIAM ülésről érkezett haza akkori főtitkárunk - Dr. Beck
Rezső - és hozta haza a kezdők részére tervezett ötletet Erich Jedelskytől,
sorozatban gyártható és építődobozban terjesztendő A1-es modellről.
Ennek alapján tervezték és építették meg az első ilyen modelleket
a "Balsa-MOKI" - kat. Nagyon gyorsan kiderült, hogy akkori
körülményeink között annyi balsafa - amennyi kellene a szakköröknek
szükséges modellek elkészítéséhez - behozatalát nem tudják kifizetni.
A legtöbb balsafát a szárny tartalmazta, ezért találták ki, hogy
ezt mikro-hullámpapírral helyettesítik. Így született a "Papírusz",
amelyet ezután évekig a középfokú szakköröknek adtak, mint már versenyképes
A1 - méretű modellt.
A vízszintes és függőleges vezérsík maradt balsafa, a törzs fenyőfa,
és a szárny készült hullámpapírból.
Az eredeti ötlet - Erich Jedelsky modellje - ezután három évvel
jelent meg tervrajzként. Ez "V" beállítású szárnnyal készült,
(mi fülezett kivitelben készítettük el,) de a részletes, rajzos
építési útmutatót ugyanúgy elkészítették a Balsa-MOKI-hoz, később
a Papíruszhoz is, mint az eredetihez készült.
Az A1-es tervrajzok választéka még nem volt nagy, a Papirusz első
modellnek jó volt, de közel sem lehetett versenymodellnek nevezni.
A "Bp. XVI. ker. Úttörőház Modellező Klub" néhány ügyes
és fiatal versenyzője jobb modellt szeretett volna építeni. Ekkor
határozta el - a még általános iskolás korú - Singhoffer Gusztáv,
hogy A1-es modellt tervez. Cél volt az egyszerű építés, de azért
már kívánság volt jó teljesítmény is. Így született a Pluto -1 névre
keresztelt modell. Alig trapéz fül, teljesen téglalap vízszintes
vezérsík biztosította az egyszerű gyors építést. A szárnyszelvény
is - az akkori divatnak megfelelően - elég vastag volt.
Annyi tapasztalatot már összegyűjtöttek versenyzéseik során, hogy
észrevegyék, mivel lehet a teljesítményeken javítani. A szárny kissé
keskenyebb lett, és kapott egy szép hosszú ellipszis fület. Az oldalviszony
javulásával és az ellipszis füllel csökkent az indukált ellenállás,
és észrevehetően javult a modell teljesítménye. Ezt segítette a
lényegesen vékonyabb szárnyszelvény, a szilárdságot javította a
főtartóig tartó torzió. (Fél-torzió). Ez lett a Pluto - II.
Amíg csak lehet, fokozni kell a modellek teljesítményét. Még vékonyabb
szárnyszelvény, felül teljes torzió, még jobb oldalviszony és a
csillapító is ellipszis. A rövid törzs-orr mindegyik előző gép jellegzetessége,
a hosszanti stabilitás javítása érdekében. Ezt már csak úgy lehetett
fokozni, hogy az egy tömbből készített orrsúly egyúttal a törzs
orra is volt, amit fecskefarok-kialakítással rögzítettek a törzs
elejére.
A modell beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Tervezőjének -
és többi építőjének is - számos jó eredményt sikerült elérni vele.
A Pluto sorozat tervezésének idejében még nem is álmodtunk üvegcsőről
- még kevésbé karbon vagy kevlar csőről, - tehát mindhárom Pluto
még hagyományosan, de balsából, épített törzzsel készült. Ha ma
már ezt a modellt korszerűsítve építenénk meg, ezt a törzset valamilyen
erős, könnyű csőre kellene kicserélni.
A Pluto - III messze megelőzte korát. Ma - több mint harminc évvel
később - még mindig a legkorszerűbb A1-es modellnek számít.
Balsafához ezekben az években nagyon nehéz volt hozzájutni, ezért
szükségét éreztem, hogy megpróbáljak hagyományos anyagokból építhető
- és a szabályok által megengedett 220 g. tömegűre elkészíthető
- modellt tervezni. A tervezett anyagokból elkészíthető volt a modell,
de nem volt "strapabíró", könnyen sérült, nem váltotta
be a reményeket.
Elkészült - megjelent - néhány évvel később - a Szellő - 2, de
később sokkal jobb konstrukciók születtek.
1977. évi CIAM ülésen fogadták el - ideiglenes jelleggel - az
A1-es vitorlázó modellek szabályzatát:
Összes felület max. 18 dm2
Minimális tömeg 220 g.
A felhúzó zsinór hossza: max. 50 méter
Hivatalos startok száma. 5
Max. repült idő: 2 perc (120 mp.)
Csizmarik Ferenc Vácon oktatta a fiatalokat. Ő tervezte a "Pajtás"-t,
majd később az "Új Pajtás"-t. Ez már műgyantával erősített
üvegszövet törzzsel készült, anyaga már nagyrész balsafa, sorozatban
készítette építődobozban, nagyon pontos kidolgozással lehetett hozzájutni.
A modell nagyon jó repülő tulajdonságokkal rendelkezett - rendelkezik,
- aki megépíti, sok öröme lesz benne.
Tervrajzát 4 db A4-es lapon közöljük.
1989-ben a modellezésre jelentkezők részére már nem tudtunk megfelelő
modell-építőcsomagot adni, ezért határoztuk el, hogy magunk (Cavalloni
SE) gondoskodunk építőcsomagról. A választás az első "Balsa-MOKI"-
ra esett, némi átalakítással. A modell méreteit úgy alakítottuk
ki, hogy az általában kapható basa-tuskók méreteihez igazodtunk
- a lehető legkevesebb "hulladék" érdekében (Balsafából
egyébként nem ismerjük a hulladékot, minden apró darabot elteszünk
és felhasználunk.) Ezért lett a középrész 750 mm, a két fül 250
- 250 mm, a modell egyéb részei megegyeznek a "Papirusz"
anyagaival és méreteivel. (A kezdetben rendelkezésünkre álló papirusz-csomagok
anyagát fel is használtuk első csomagjaink elkészítéséhez.) A tervrajzot
két A4-es lapon közöljük.
A modell - pontos építés esetén - versenyzésre is alkalmas, nagyon
strapabíró, elviseli a kezdő modellezők startolás-tanulását, sérülés
esetén nagyon sokáig könnyen javítható, ha bármelyik alkatrésze
javíthatatlanná válik, a hiányzó alkatrészt pótolva ismét teljes
értékű modellként használható.
Hársfalvi István a CO2-es motorokhoz modelleket is tervezett.
Az A-1-es modellek nagyon hasonló méretűek, ugyanolyan kivitelben
elkészíthetők, tehát A1-es építődobozokat is készített. Megépítésük
megkönnyítésére az alkatrészeket félig elkészítve tette be a dobozba.
A konstrukció és a kivitel nagyon jó versenymodell volt, de csak
gyakorlott modellezőknek ajánlottam, mert a kezdőknél előforduló
- és tapasztalatlanságból adódó fokozott és indokolatlan - "igénybevételt"
nehezen bírja, javításához is nagy gyakorlat kell.
2004. január 1-től tilos a fém felhúzózsinór használata. (Eddig
sem volt ez gyakorlat.)
2005 A nemzetközi versenyeken is terjednek a "kis kategóriák",
közöttük az A1-es modellek is. Ebben az évben már hét világ-kupa
versenyen lehetett A1-es modellel is indulni.
|