cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 Repülőmodellező kategóriák 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

1x1


Az A-1-es modellek története.

Az északi államok által bevezetett A/2 (A-2) modellversenyek első szabályzata 1946-ban készült a Wakefield modellek mintájára.

A szárnyfelület 24-26 dm2 lehetett, a csillapító felület pedig a szárnyfelületnek max. 33%-a.E szabályzatot 1948-ban módosították a jelenleg ismert előírásokra.

Ugyanekkor kisebb és nagyobb modelleket is szabványosítottak A/1 és A/3 jelzéssel. A későbbiek során az A/1-es modellek terjedtek el. A modellek meghatározása mindhárom formában elterjedt. Törtvonallal (A/1), kötőjellel (A-1) vagy az előbbiek nélkül (A1). Jelentésükben nincs különbség közöttük.

Itthon az A1-es modell - mint meghatározás - az Ifjú Sólyom 1955. évi 7. számában fordul elő először. (105. o.) Itt a kategória szabályos méreteinek közlése mellett egy - akár ma is - használható tervrajzot is közöl. Szerzője - mint ebben az időben nagyon sokszor - itt is ismeretlen maradt.

"Ez a tervrajz azt az űrt próbálja kitölteni, amely az egyszerű kezdő és a nagyteljesítményű A2-es modellek között van. (…)

Ez tulajdonképpen az A2 kategória kisöccsének számít, hasonló jellegű megkötései vannak". (…)

A szabályzat:

Összes felület max. 18 dm2
Felületi terhelés min. 8 g/dm2

A Modellezés 1959. évi májusi számában Hársfalvi Sándor közöl egy "?" nevű kezdő A -1-es modellt. (16-18. o.)

Ugyanebben az újságban jelent meg első alkalommal eredmény A -1 kategóriában elért eredményekről. ("Felszabadulási Vándorkupa Bajnokság", Ferihegy, 1959. április 4.) és egy kép versenyzőről A1-es modellel.

Ettől kezdve a fiatal korosztály (15 éves korig) részére - akiket "hivatalból" mindig "úttörőknek" neveztek - minden versenyt A1-es kategóriában írtak ki.

1959 június 16-án reggel 8 órai kezdéssel rendezték meg a "Budapesti A/1-es Átlagvitorlázó Ifjúsági Bajnokság"-ot. A versenyre 76 tizenöt év alatti budapesti modellező nevezett.

Ebben az évben tervezte meg Benedek István A1-es modelljét, a "Varjú"-t.

1960 Az A1-es kategória népszerűsége egyre nagyobb, Hársfalvi Sándor cikksorozatot indított "Tanácsok, kezdők A/1-es modelljeinek építéséhez" címmel.

Az egyik CIAM ülésről érkezett haza akkori főtitkárunk - Dr. Beck Rezső - és hozta haza a kezdők részére tervezett ötletet Erich Jedelskytől, sorozatban gyártható és építődobozban terjesztendő A1-es modellről. Ennek alapján tervezték és építették meg az első ilyen modelleket a "Balsa-MOKI" - kat. Nagyon gyorsan kiderült, hogy akkori körülményeink között annyi balsafa - amennyi kellene a szakköröknek szükséges modellek elkészítéséhez - behozatalát nem tudják kifizetni.

A legtöbb balsafát a szárny tartalmazta, ezért találták ki, hogy ezt mikro-hullámpapírral helyettesítik. Így született a "Papírusz", amelyet ezután évekig a középfokú szakköröknek adtak, mint már versenyképes A1 - méretű modellt.

A vízszintes és függőleges vezérsík maradt balsafa, a törzs fenyőfa, és a szárny készült hullámpapírból.

Az eredeti ötlet - Erich Jedelsky modellje - ezután három évvel jelent meg tervrajzként. Ez "V" beállítású szárnnyal készült, (mi fülezett kivitelben készítettük el,) de a részletes, rajzos építési útmutatót ugyanúgy elkészítették a Balsa-MOKI-hoz, később a Papíruszhoz is, mint az eredetihez készült.

Az A1-es tervrajzok választéka még nem volt nagy, a Papirusz első modellnek jó volt, de közel sem lehetett versenymodellnek nevezni. A "Bp. XVI. ker. Úttörőház Modellező Klub" néhány ügyes és fiatal versenyzője jobb modellt szeretett volna építeni. Ekkor határozta el - a még általános iskolás korú - Singhoffer Gusztáv, hogy A1-es modellt tervez. Cél volt az egyszerű építés, de azért már kívánság volt jó teljesítmény is. Így született a Pluto -1 névre keresztelt modell. Alig trapéz fül, teljesen téglalap vízszintes vezérsík biztosította az egyszerű gyors építést. A szárnyszelvény is - az akkori divatnak megfelelően - elég vastag volt.

Annyi tapasztalatot már összegyűjtöttek versenyzéseik során, hogy észrevegyék, mivel lehet a teljesítményeken javítani. A szárny kissé keskenyebb lett, és kapott egy szép hosszú ellipszis fület. Az oldalviszony javulásával és az ellipszis füllel csökkent az indukált ellenállás, és észrevehetően javult a modell teljesítménye. Ezt segítette a lényegesen vékonyabb szárnyszelvény, a szilárdságot javította a főtartóig tartó torzió. (Fél-torzió). Ez lett a Pluto - II.

Amíg csak lehet, fokozni kell a modellek teljesítményét. Még vékonyabb szárnyszelvény, felül teljes torzió, még jobb oldalviszony és a csillapító is ellipszis. A rövid törzs-orr mindegyik előző gép jellegzetessége, a hosszanti stabilitás javítása érdekében. Ezt már csak úgy lehetett fokozni, hogy az egy tömbből készített orrsúly egyúttal a törzs orra is volt, amit fecskefarok-kialakítással rögzítettek a törzs elejére.

A modell beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Tervezőjének - és többi építőjének is - számos jó eredményt sikerült elérni vele.

A Pluto sorozat tervezésének idejében még nem is álmodtunk üvegcsőről - még kevésbé karbon vagy kevlar csőről, - tehát mindhárom Pluto még hagyományosan, de balsából, épített törzzsel készült. Ha ma már ezt a modellt korszerűsítve építenénk meg, ezt a törzset valamilyen erős, könnyű csőre kellene kicserélni.

A Pluto - III messze megelőzte korát. Ma - több mint harminc évvel később - még mindig a legkorszerűbb A1-es modellnek számít.

Balsafához ezekben az években nagyon nehéz volt hozzájutni, ezért szükségét éreztem, hogy megpróbáljak hagyományos anyagokból építhető - és a szabályok által megengedett 220 g. tömegűre elkészíthető - modellt tervezni. A tervezett anyagokból elkészíthető volt a modell, de nem volt "strapabíró", könnyen sérült, nem váltotta be a reményeket.

Elkészült - megjelent - néhány évvel később - a Szellő - 2, de később sokkal jobb konstrukciók születtek.

1977. évi CIAM ülésen fogadták el - ideiglenes jelleggel - az A1-es vitorlázó modellek szabályzatát:

Összes felület max. 18 dm2

Minimális tömeg 220 g.

A felhúzó zsinór hossza: max. 50 méter

Hivatalos startok száma. 5

Max. repült idő: 2 perc (120 mp.)

Csizmarik Ferenc Vácon oktatta a fiatalokat. Ő tervezte a "Pajtás"-t, majd később az "Új Pajtás"-t. Ez már műgyantával erősített üvegszövet törzzsel készült, anyaga már nagyrész balsafa, sorozatban készítette építődobozban, nagyon pontos kidolgozással lehetett hozzájutni. A modell nagyon jó repülő tulajdonságokkal rendelkezett - rendelkezik, - aki megépíti, sok öröme lesz benne.

Tervrajzát 4 db A4-es lapon közöljük.

1989-ben a modellezésre jelentkezők részére már nem tudtunk megfelelő modell-építőcsomagot adni, ezért határoztuk el, hogy magunk (Cavalloni SE) gondoskodunk építőcsomagról. A választás az első "Balsa-MOKI"- ra esett, némi átalakítással. A modell méreteit úgy alakítottuk ki, hogy az általában kapható basa-tuskók méreteihez igazodtunk - a lehető legkevesebb "hulladék" érdekében (Balsafából egyébként nem ismerjük a hulladékot, minden apró darabot elteszünk és felhasználunk.) Ezért lett a középrész 750 mm, a két fül 250 - 250 mm, a modell egyéb részei megegyeznek a "Papirusz" anyagaival és méreteivel. (A kezdetben rendelkezésünkre álló papirusz-csomagok anyagát fel is használtuk első csomagjaink elkészítéséhez.) A tervrajzot két A4-es lapon közöljük.

A modell - pontos építés esetén - versenyzésre is alkalmas, nagyon strapabíró, elviseli a kezdő modellezők startolás-tanulását, sérülés esetén nagyon sokáig könnyen javítható, ha bármelyik alkatrésze javíthatatlanná válik, a hiányzó alkatrészt pótolva ismét teljes értékű modellként használható.

Hársfalvi István a CO2-es motorokhoz modelleket is tervezett.

Az A-1-es modellek nagyon hasonló méretűek, ugyanolyan kivitelben elkészíthetők, tehát A1-es építődobozokat is készített. Megépítésük megkönnyítésére az alkatrészeket félig elkészítve tette be a dobozba. A konstrukció és a kivitel nagyon jó versenymodell volt, de csak gyakorlott modellezőknek ajánlottam, mert a kezdőknél előforduló - és tapasztalatlanságból adódó fokozott és indokolatlan - "igénybevételt" nehezen bírja, javításához is nagy gyakorlat kell.

2004. január 1-től tilos a fém felhúzózsinór használata. (Eddig sem volt ez gyakorlat.)

2005 A nemzetközi versenyeken is terjednek a "kis kategóriák", közöttük az A1-es modellek is. Ebben az évben már hét világ-kupa versenyen lehetett A1-es modellel is indulni.

 
1x1.gif (42 bytes)

Cavalloni SE