|
Startra várakozva...
F1E modell napjainkban
|
Az F1E kategória
története és fejlődése
Az F1E hivatalos neve automatikus irányítású
modellek. A szabályzat csak azt írja elő, hogy indítás után már
nem szabad a modell repülését befolyásolni. Ezt sokféle módon lehet
elérni. Az első próbálkozás (1939) elektromágnessel történt. Később
általánossá vált az állandó mágnes használata. Ennek elterjedését
segítették az egyre erősebb állandó mágnesek. Ma már felvetődött,
hogy a GPS segítségével történő irányítás is szabályos lenne. (Használni
- elvileg - szabad minden irányítás nélkül lévő modellt is, de ezt
a szemből érkező szél - irányítás hiányában - rövid idő alatt visszafordítaná
és nekiütközne a domb oldalának.)
A leírások során legtöbbször mágnesirányítású modelleket
említünk, mert ez a leginkább elterjedt irányítási forma. A nevében
szerepelhet még az, hogy szabadon repülő - mert nem szabad
irányítani. Oda is tartozik, az F1 csoportba, a szabadon repülő
modellek közé. Nevezik még lejtő-menti-nek is, hiszen a repítésük
mindig domb oldalából történik.
A különböző elnevezések ne tévesszenek meg
senkit, ugyanarról a modell-kategóriáról beszélünk.
A vitorlázó modellek építői első modelljeiket magaslatról, vasúti
töltések oldalából, esetleg külön, erre a célra készített „startdombról”
indították, és egyenes repülésre állították be, hiszen az egyenes
vonalban megtett távolság - és a közben eltelt idő - volt a verseny
értékelésénél a szempont. Ezek szerint az első vitorlázó modelleket
is lehet lejtőmenti, kézből indított modelleknek tekinteni.
Nagyobb - magasabb - dombok esetén a modellek - bármennyire is
igyekeztek készítőik egyenes repülésre beállítani - előbb-utóbb
„befordultak” és rendszerint a domb oldalának ütközve
fejezték be repülésüket. Ritka esetben - és ismerve a modell repülési
tulajdonságait - tudták a modelleket úgy beállítani és indítani,
hogy az a lejtő előterében kellő távolságra eltávolodjék, és a visszafordulás
már köröző repülés legyen. Ezzel a repülés időtartamát lehetett
meghosszabbítani. Így lehetett elérni lejtőmenti versenyen 8 -10
perces időtartamokat is.
Kezdettől fogva törekvésük volt a modellezőknek a visszafordulás
megakadályozása, amit iránytű segítségével próbáltak megoldani.
Kezdetben még nem léteztek erős mágnesek, ezért ezeket elektromágnessel
próbálták pótolni. Így készültek az első „(elektro)mágnesirányítású”
lejtőmenti vitorlázó modellek.
Winkler László: A lejtő menti vitorlázó modellezés emlékeiből.
(Részlet; megjelent a Modellezés 1984. márciusi számában)
„… A magyar vitorlázó repülés 1933-34-ben
elért kiemelkedő nemzetközi eredményei ráirányították a modellezők
figyelmét a magasabb hegyek lejtőin elérhető emelésekkel a siklógépek
fejlesztésére. Ettől kezdve a Hármashatár-hegy és a Farkashegy lejtőin
rendezett modellversenyek valóságos fővárosi látványosságoknak számítottak
ezres nézőseregekkel.
Az első ilyen versenyt 1935. május 30-án a Hármashatárhegyen tartották
a Magyar Aero Szövetség XVI. országos versenye keretében. A versenyen
külön indultak a kezdők és a haladók (vagyis akik már vettek részt
versenyen) és mindkét csoportban külön díjazták a lapos törzsű és
a zárt törzsű vitorlázó gépek versenyét.
A legjobb eredményt egy gyöngyösi versenyző, Manheim József érte
el 2 perc 25,2 másodperces repüléssel, ami már a modell jó irányításával
volt csak elérhető a lejtőn. A kezdők legjobb eredményét 2 perc
10 másodperccel Szőke József a székesfehérvári Repülőgép, - és Motorszerelő
Szakiskola versenyzője mutatta…
|
Borlai István: „Táltos”
|
… Éveken keresztül ezek élvonalában versenyzett
Borlai István, a kispesti »Ad Astra« Repülőmodellező
és Műszaki Kör tagja 4 méter fesztávolságú, gyönyörűen kidolgozott
»Táltos« modelljével. Modellje rendszeresen megnyerte
a kidolgozási díjat, de kis szárnytörése miatt csúszkált és visszafordult
a lejtőn. (A modellt a kör egykori műszaki vezetője, Weigärtner
János máig megőrizte és a Közlekedési Múzeum tervei szerint a Repülés
és Űrhajózás múzeumrészben lesz az állandó kiállításon szerepeltetve.)”
Magyarországon az első mágnesirányítású modellt Benedek György
építette 1939-ben.
...1939-ben Benedek György a budapesti Mátyás
gimnázium »dr. Cavalloni Ferenc« modellezőkörének tagja
megtervezte a CF-17 típusú lejtőmodellt, amelyben egyesítette a
lejtőn való iránytartás és a korszerű légerőtan minden eddigi modellező
tapasztalatát. Amikor azután modelljébe iránytű kormányzást épített,
sorra nyerte a kategória versenyeit...
„… Első sikerét 1939 júniusában érte el
a Hármashatárhegyi lejtőversenyen, mágnestű irányítású vitorlázó
modellje 14 perc 5 mp-cel győzött, közben a Dunán is átrepülve Angyalföldön,
a Teve utcában, a starthelytől kb. 7 km távolságban szállt le.”
(Dr. Benedek György önéletrajzából.)
Ez az irányító mágnes is elektromágnes volt, az áramot zseblámpa-elem
biztosította. A berendezés nagy áram-fogyasztása miatt startonként
kellett zseblámpa-elemet cserélni.
A II. világháború után az első hír - lejtőmenti modellversenyről
- a Magyar Repülés 1948. évi 10. szeptemberi számában a 148. oldalán
jelent meg:
„…Beck Rezső biztosan dolgozó iránytűs
gépe mindig szembe fordult a széllel és 50 méteres starthely feletti
magasságot ért el. A gép oly biztosan repült, hogy egyesek már a
régi 22 perc 40 mp-es rekord megjavítását is remélték. Sajnos azonban
az elektromágneseket tápláló zsebelem kimerült, a gép oldalkormánya
már nem tudott dolgozni és hátszélbe fordulva 9 és fél perces repülés
után az indítási helytől néhány méterre ért földet.”
|
Jan Bury indít
|
1949-ben nemzetközi modellversenyt rendeztek, amelyen szerepelt
a lejtővitorlázó versenyszám is. A képek szerint a versenyt a Hármashatár
hegy ÉK-i lejtőjén rendezték, a győztes Jan Bury 33 perc 19 mp-es
repüléssel. Mágnesirányításról nincs szó a beszámolóban, valószínű,
hogy szélcsendben, vagy igen gyenge ÉK-i szélben a nagy méretű modell
el tudott távolodni a lejtőtől és az Óbuda felé eső terület felett
repülte ki a több mint fél órát. Ezzel az eredménnyel Jan Bury Lengyel
rekordot állított fel.
Lejtőmenti vitorlázó modellek részére nem rendeztek rendszeresen
versenyeket, ezért egy-egy ilyen alkalom rendkívüli eseménynek számított.
Ennek ellenére voltak, akik ebben a versenyszámban is megpróbáltak
rekordot felállítani.
1952 április 22-én a Farkashegyi repülőtéren Lengyel Lajos új rekordot
állított fel kézi indítású lejtőmenti vitorlázó modelljével. (Ezekben
az években még lehetett ebben a kategóriában is rekordot felállítani.)
Eredménye 43 perc 20 mp. A modell a Farkashegyi repülőtér "szekrényes"
nevű magaslatáról D-i irányban indítva először a gyenge lejtőszélben
emelkedett, azután körözve-termikelve a magasban tűnt el a távcsővel
figyelő sportbíró szeme elől. A modell a Balázs József által tervezett
"Csóri II." volt.
1953. augusztus 23.-ra ismét lejtőmenti versenyt hirdettek a Hármashatárhegyre.
Ez alkalommal normál és csupaszárny modellekkel lehetett nevezni.
A versenyen - emlékezetem szerint - 15-20 induló volt. A modellek
között csak egy mágnesirányítású szerepelt, és - természetesen -
győzött is. A versenyről képriport jelent meg az "Ifjú Sólyom"-ban,
eredményeket azonban nem közöltek.
Ezután hosszú szünet következett. Lejtőversenyt - Magyarországon
- évekig nem rendezett senki.
Az Ifjú Sólyom 1956 márciusi számában leírás és egy háromnézeti
rajz jelent meg mágnesirányítású modellről,
augusztusi számában tudósítás jelent meg külföldön rendezett versenyről:
"Lejtőmenti vitorlázóverseny a Wasserkuppe-n" címmel.
Ebből megtudjuk, hogy a modellek repülési idejét addig mérték, amíg
a modellt látták. Így repülhettek 27 percet, 16 percet, és a felhőkben
tűntek el.
|
Mlitky modellje
|
Németországban ebben az évben külön kategóriaként jelentek meg
a mágnesirányítású vitorlázó modellek, ezért ezt az évet (1956)
tekinthetjük a kategória (F1E) születési évének.
1965. A CIAM ülésén - Frankfurtban - elfogadták az osztrák Repülő
Klub javaslatára a mágnesirányítású vitorlázó modellek versenyeire
vonatkozó szabályzatot.
1972. június. Egy lelkes modellező-postafelügyelő - Habány Mihály
- a "Modellezés" ötletpályázatára beküldte egy mágneses
irányító-fej részletes rajzát. Ötletdíja 100,- Ft volt.
Benedek István: Az F1E modellek Magyarországi elfelejtett úttörője
címen emlékezést írt - a Cavalloni Híradó 1998. évi 2. számában
Habány Lászlóról.
|
Habány László
|
1971 Benedek István: Megemlékezés
Habány Lászlóról
„…Megboldogult, kedves, kiváló barátunk,
Habány László, az "óbudai remete" a teljes ismeretlenségben
és elszigeteltségben tevékenykedő önzetlen és segítőkész modellező
a hatvanas évek derekán ezt a modellkategóriát karolta fel egyes-egyedül,
senki által nem támogatva…
…Elszigeteltségét még az sem tudta enyhíteni, hogy fia, Habány Mihály
azokban az években már neves versenyző volt…
…Habány László tudtommal kapcsolatban állt a mágnesirányítású modellek
német apostolával, Hans Gremmerrel, s feltételezem, hogy az irányító
szerkezethez szükséges erős mágnes-rudacskákat Tőle szerezte be…
…A hetvenes évek elején a vezetésem alatt Kolozsváron működő Technofrig
Sportegyesület repülőmodellező szakosztályának egyik nagy tudású
és az újdonságok iránt nagyon fogékony vezetője, George Arghir gépészmérnök
kapcsolatot teremtett Habány Lászlóval az F1E modellek megismerése
céljából. Arghir egyidejűleg Hans Gremmer támogatását is igénybe
vette az új modellkategória romániai népszerűsítése érdekében.
Habány László még 1974-ben is ellátogatott Erdélybe s a meglehetősen
bátortalanul induló romániai F1E versenyeknek lett első külföldi
résztvevője…”
A mágnesirányítású lejtőmenti vitorlázó modellek szabályzata nagyon
egyszerű, alig van megkötés. (Lásd a rövidített szabályzatot.) Ez
az évek során nem változott, A változás csak a repült időtartamban
volt, amikor az első Európa-bajnokságot megrendezték, már nem engedték
„akármeddig” repülni a modelleket, bevezették a 2-5 percig
előírható repülendő időt.
1974. május 10-12-én Németországban - Himmilbergben - megrendezték
az első Európa-bajnokságot. Ezen még csak négy ország - Ausztria,
Németország (NSZK), Anglia és Svájc modellezői vettek részt.
A következőre csak öt év múlva került sor, 1979. október 12-14-én
ismét Németországban (az NSZK-ban) rendezték meg a második Európa-bajnokságot.
Ezen Csehszlovákia, Svájc, Ausztria, Németország (NSZK) és Olaszország
versenyzői indultak.
Ezután EB volt három évben egymás után: 1980 aug. 22-24-én Svájcban,
Melchsee-ben, 1981. július 24-én Salzburgban, 1982. július 16-án
Németországban a Wasserkuppe-n. Ezen már hat ország modellezői vettek
részt. Ezek: Németország (NSZK),Csehszlovákia, Ausztria, Svájc,
Anglia, Olaszország.
A továbbiakban betartották a kétévenkénti EB rendezést. A 6. EB
Ausztriában, Holkerhogel-ben volt 1984. július 26-29. között, a
7. EB 1986 júl. 30 - aug. 3. között ismét a Wasserkuppe-n, a 8.
EB 1988.-ban Csehszlovákiában, Brezno-ban szept. 21-24-én. A már
felsorolt országokhoz az utóbbi két évben csatlakoztak a Lengyelek
is.
A mágnesirányítású modellek első világbajnokságát 1989 szeptember
19-24-ig rendezték meg Lengyelországban, Nowi Targ mellett. Ezen
hét ország vett részt.
|
Harmath Andor EB 3. helyezett
Hegedűs Péter ifi világbajnok
Hegedűs Péter EB második
Sarusi Kiss Balázs Európa-bajnok
|
Magyarországon - bár ezekben az években több száz modellező klub,
szakkör működött - sehol sem foglalkoztak ezzel a kategóriával.
Egyesületünkben (Cavalloni SE) 1989-ben határoztuk el, hogy elkezdünk
foglalkozni a mágnesirányítású modellekkel. Heinz Eder összeállítását
- a mágnesirányítású modellekről - Poich Lóránd fordította le, ezt
1989-től több részletben közöltük egyesületünk újságában (a Cavalloni
Híradóban).
Mi, magyarok, első alkalommal 1992-ben vettünk részt az Európa-bajnokságon
Raná-ban, ahol már 9 ország képviseltette magát. Meglepetést okoztunk
mindenkinek azzal, hogy - első szereplésünk alkalmával - Harmath
Andor az egyéni versenyben a 3. helyet szerezte meg.
1993-ban világbajnokság Krynicában. (Lengyelország) Ismét mi okoztuk
a meglepetést: Hegedűs Péter ifjúsági világbajnok lett, és a csapat
is ezüstérmes!
1994-ben Hegedűs Péter Olaszországban, az EB-n és a Világ-kupán
is második.
1996 - ban Tordán rendezték az Európa-bajnokságot. Nehéz időjárási
körülmények között - és egy kicsit annak is köszönhetően - Európa-bajnok
lett Sarusi Kiss Balázs (Kép 1-2-3-4-5)
1998-ban Teller Péter EB- második
2005-ben Barna Péter bronzérmes (III. helyezett) az ifjúsági világbajnokságon.
Azóta is rendszeresen veszünk részt a szlovák bajnokság fordulóin.
Ezeket Liptószentmilóson és Túrócszentmártonban rendezik.
Az ismert területek közül ezeket tartjuk a legjobbaknak, mert a
dombok teteje legelő, az oldala szántó, fák, bokrok nincsenek rajta.
Az érkező szél irányában hosszú kifutásuk van, ahová a modellek
leszállhatnak úgy, hogy a repülésüket és leszállásukat fentről -
általában távcsővel - figyelemmel lehet kísérni.
A terület művelésétől függ, hogy mikor lehet ezeken versenyt rendezni.
Tavasszal, amikor a szántóföldön még nincs növényzet, vagy az elvetett
magok még nem keltek ki, és ősszel, betakarítás után, amikor már
nem tehetünk kárt a termésben. Ezért rendezik - általában - ezeket
a versenyeket március-május és szeptember-október hónapokban.
Kivételesek azok a területek, amelyeken egész éven át legelő van.
Itt bármikor lehet versenyeket rendezni. Pl. Erdélyben a Tordától
D-re lévő dombokon, vagy itthon Fedémes község mellett. (A hazai
siklóernyősöktől szereztünk tudomást róla.) Ez utóbbi előnye - hogy
egész évben legelőként használják - mellette hátránya, hogy a dombok
nagyon meredekek, - a modellek nem tudnak elég időt tölteni az emelkedő
levegőben, a dombok előterében - az egymás melletti dombok közel
vannak egymáshoz, nincs igazán jó előterük a modellek leszállásához.
- Ábra: A jó lejtő. Egyenletes,
nem túl meredek, van "előtere".
- Kép: A jó lejtő. Hossza a jobb
szélen látható faluig kb. 2,5 km.
- Ábra: A nem jó lejtő. Meredek,
nem egyenletes, szélörvények keletkezhetnek.
A területek eltérő adottságai miatt határozták meg úgy a szabályzatot,
hogy a repülendő maximális idő legalább 2 perc, legfeljebb 5 perc
lehet. Ezt a rendező határozza meg tapasztalatai alapján. Általános
"elv" az, hogy egy közepes időtartammal kezdik a versenyt
- első start 3 vagy 4 perc - és ha az induló versenyzőknek több
mint a fele tudja ezt teljesíteni, a következő startra már hosszabb
repülési időt tűznek ki.
Az igazán jó terület az, ahol a legnagyobb időt is szinte mindenki
tudja teljesíteni. Ekkor a rendező a domb oldalában lelőbbre (lejjebb)
viszi a startvonalat, ezzel nehezítve a kitűzött időtartam elérését.
A modellek beállítása a szél erősségétől függ. Erősebb szélben súlyt
kell a modellre szerelni annak érdekében, hogy a széllel szemben
is előre haladjon. Vannak, akik erős szél esetére külön modellt
készítenek.
A versenyeken "szélcsend"-nek számít, ha sebessége 0-2
m/mp, gyenge szélnek a 2-4 m/mp, közepes erősségűnek nevezzük a
4-6 m/mp sebességet, erős a szél, ha 6-10 m/mp a sebessége és "viharos"
erősségű, ha a sebessége 10 m/mp feletti. A legerősebb szél, amiben
még láttam versenyt rendezni állandóan 16 m/mp feletti volt.
Képek mágnesirányítású modellekről - versenyekről 1 2 3 4 5 6 7
|
|
|
|