|
FAI
Federation Aeronautique
Internationale
Nemzetközi Repülő Szövetség
Alakult 1905. október 5-én Párizsban. Alapítója: Henri de la Vaulx.
A FAI célja a tagszövetségek különféle törekvéseinek koordinálásával
és megfelelő csoportosításával a repülés és űrhajózás előmozdítása
az egész világon, minden eszközzel és különösképp azzal, hogy:
- meggyőzően bizonyítják az űrhajózás alapvetően nemzetközi jellegét,
mint olyan hatékony eszközt, amely közelebb hozza az embereket
egymáshoz politikai, és faji hovatartozásuktól függetlenül;
- támogatják azoknak az alapelveknek és elképzeléseknek a fejlesztését,
amelyek előmozdítják a repülés és űrrepülés fejlődését, e repülési
formák különböző ágainak űzését, és minden szükséges intézkedést
megtesznek az érintett szervekkel együttműködve a fejlődés és
gyakorlás akadályainak csökkentésére vagy megszüntetésére;
- tagszövetségeik és szakbizottságaik segítségével támogatnak
mindenfajta repülősportot a világ minden részén;
- rögzítik, meghatározzák, hitelesítik a nemzetközi csúcsokat,
ösztönzik és kidolgozzák a nemzetközi versenyszámok és események
szabályait mind a repülés, mind az űrrepülés vonatkozásában;
- összegyűjtik, elemzik és terjesztik azokat az információkat
és statisztikai adatokat amelyek elősegíthetik a repülőgépek és
berendezéseik fejlesztését, hozzájárulhatnak a nemzetközi színvonal
emelkedéséhez és fejleszthetik a kommunikációt és a repülés biztonságának
megszervezését.
A FAI
legfontosabb szervei:
- A kongresszus, amely a nemzetközi szövetség legmagasabb törvényhozó
szerve
- Az elnökség, amely a kongresszus által meghatározott kereteken
belül az egyes ülések közötti kongresszusi jogkört tölti be;
- A bizottságok, - akár állandóak, akár ideiglenesek - amelyeket
abból a célból hoztak létre hogy a kongresszus vagy az elnökség
által rájuk bízott speciális kérdésekkel foglalkozzanak. Állandó
bizottságai közé tartozik a
Nemzetközi
Repülőmodellező Bizottság
CIAM
Commission Internationale
d’Aeromodelisme
Feladatai magában foglalják a repülőmodellek építésére vonatkozó
kérdéseket, valamint a sportkódex 4. fejezetében foglalt előírások
ellenőrzését és fejlesztését.
Magyarországot
1910-ben vették fel először a FAI tagjainak sorába. (1910. február
23-án megalakult a Magyar Repülő Szövetség, 1910. október 27-én
a FAI felvette a Magyar Repülő Szövetséget - mint Magyarországot
képviselő szervezetet - tagjai sorába.) Tagságunk a II. világháború
miatt megszakadt. 1947-től Magyarország ismét rendes tagként vesz
részt a FAI munkájában.
A
repülőmodellezők kezdetben - és még nagyon sokáig - a Magyar Repülő
Szövetséghez tartoztak, ennek egyik szakágát alkották. A repülőmodellezés
csak a 60-as években bővült a hajó- és az autómodellezéssel. Többek
között ezzel vált indokolttá hogy önálló szövetség alakuljon a három
szakág művelőiből. Erre az önállóságra - az akkori körülmények miatt
- még várni kellett néhány évet. Még a Magyar Repülő Szövetség önállóságát
is megszüntette a politikai akarat. Ezek állomásai röviden:
- 1955. július 3. Bekebelezik a Magyar Szabadságharcos Szövetségbe,
új neve Magyar Önkéntes Honvédelmi Szövetség. (MÖHOSZ)
- 1956. október 30. A Repülők kilépnek a MÖHOSZ-ból
- 1956. október 31 Újra megalakul a Magyar Repülő Szövetség
- 1957. augusztus 17. Ismét egyesítés: Megalakul az MHS (Magyar
Honvédelmi Sportszövetség)
- 1967. augusztus 8. Az MHS átalakul MHSZ-é (Magyar Honvédelmi
Szövetség)
- 1968. február 8. A Magyar Testnevelési és Sporthivatal II.
kongresszusának határozatára megalakul a Magyar Repülő Szövetség
7 fős elnöksége, ugyanekkor alakul meg a Magyar Modellező Szövetség
elnöksége is. Tevékenységük csak a nemzetközi szervezetekkel tartandó
kapcsolatban merül ki. „Belföldön” az MHSZ vezetői
hallani sem akarnak róluk, mert minden működésükben az ő tekintélyük
és hatalmuk csorbítását vélik felfedezni. Az önállóságra még mindig
várni kell. A rendszerváltásnak köszönhető hogy
- 1989. december 2-án megalakul a
Magyar
Modellező Szövetség
MMSZ
|