1x1.gif (42 bytes)

A modellezésbe történő sikeres “visszacsábítása” után, saját írógépén írta le és adta át “önéletrajzát”. Nem beszélgettünk róla, miért, köszönettel eltettem. Lehet hogy előre gondoskodott arról, ha egyszer szükség lenne rá, a leghitelesebb történetet tudjuk írni róla.

Ez mindenkinél bekövetkezik egyszer. Reméltük, hogy ez még várat magára. Reméltem, még lesz ideje megírni – másodszor is átdolgozva – eredeti címén a “Harc a kis merülősebességért” című nagy sikerű modellezés-elméleti sorozatát. A SORS másként rendelkezett.

Utolsó elméleti munkája a CH 2. számának 20. oldalán, a Kardinal G 4 profilra vonatkozó észrevételei és számításai. Amikor betettem újságunkba, nem sejthettem, hogy ez lesz az utolsó. Eredeti levelét is megőrzöm.

A modellezés szempontjából a legjobb időben született. Szorgalmát és tehetségét - a modellezés szempontjából – a lehető legjobban használta fel. Hát még ha nem “vonták volna ki a forgalomból” oly hosszú időre?!

Annak, hogy a nyolcvanas évek közepén sikerült - sérelmeii ellenére - “visszacsábítani”, nagyon örülök. Az utolsó majdnem húsz évét ismét azzal tölthette, amit a legjobban szeretett, a modellezéssel.

Pinkert György

English version

SPORTPÁLYAFUTÁS

BENEDEK György. Született 1921. július 18-án Budapesten. Erdélyi származású, szüleit a Trianon-i békediktátum után 1920-ban a román hatóságok Kolozsvárról kiutasították. Középiskoláit a budai Mátyás Király gimnáziumban végezte, 1939-ben jelesen érettségizett, majd a Budapesti József Nádor műszaki egyetemen 1943 decemberében szerezte meg a gépészmérnöki oklevelet. Műszaki doctori értekezését 1975-ben terjesztette be a Drezda-i F. LIST Közlekedéstudományi főiskolán, a sztatikai elektromosság egyik tématerületén.

oneletrajz.gif (108547 bytes)

A repülőmodellező sportot 1937 szeptemberében kezdte a Dr. Cavalloni Ferenc fiatal fizika-tanár által alapított gimnáziumi aerokörben, melynek első ifjúsági elnöke volt. 1938-ban vett részt először országos modellversenyen Budaörsön, itt jelentős helyezéseket ért el vitorlázó és motoros modelljeivel. A zárttörzsű gumimotoros kategóriában az akkor híres Rechnitzer (Rohonci) testvérek után II. díjat nyert. Első sikerét 1939- júniusában érte el a Hármashatárhegyi lejtőversenyen, mágnestű-irányítású vitorlázó modellje (Grunau II törzs+csillapitó és Luftikus szárny összeállításban) 14 perc 05 mp-cel győzött, közben a Dunán is átrepülve Angyalföldön, a Teve utcában, a starthelytől kb. 7 km távolságban szállt le.

1940-ben HARSÁNY György kozmetikai vegyésszel együttműködve megindította hazánkban a zárttéri modellezést. 1941-ben az országos síkvidéki versenyen a gumimotoros kategória győztese lett 4 p 20 mp-cel.

Ekkor már több nemzeti rekordot is felállított. 1942-ben rendezték az I. országos zárttéri versenyt itt 1-2-3-4 helyezést ért el modelljeivel, rekorderedménye 5 p 01 mp volt. Az országos lejtőmenti vitorlázó versenyen 6 p 20 mp-cel, a magasstartos versenyen pedig 51 p 31mp el új időtartam-rekorddal győzött. Ez évben elsőként szerezte meg a modellező aranyjelvényt az FAI előírás szerint, egyben megnyerte az éves összesített pontversenyt, továbbá 2 nemzetközi és 14 nemzeti rekordot állított fel. 1943-ban ismét első lett az országos zárttéri versenyen Ez évben újabb 2 nemzetközi és 13 hazai rekordot állított fel és ismét megnyerte az éves pontversenyt. 1944-ben az augusztusi országos versenyhéten Esztergomban a gumis és mechanikus motoros kategóriában ért el első helyezést és egy újabb nemzetközi rekordot is felállított.

A háború után 1945-46-ban tevékeny szerepet játszott a modellezés újjászervezésében, részt vett az 1946-ban tartott első versenyen, melyet a Budafoki MADISZ támogatásával szerveztek.

1947-ben az országos versenyen gumimotoros kategóriában első helyezett lett, modellje ez alkalommal Hort községig 50 km-t repült, mely ugyancsak nemzetközi rekord lett. További modellező eredményeivel ez évben elsőként szerezte meg az aranykoszorús modellező jelvényt.

1948-ban részt vett a háború utáni első repülő szervezet, az Országos Magyar Repülő Egyesület megalakításában, ahol a modellezési osztály vezetésével bízták meg. A repülőmodellezés ekkori ugrásszerű fejlődésében az is szerepet játszott, hogy az OKRE főtitkára Rédei György lett, aki ugyancsak modellezőként kezdte pályafutását a Mátyás gimnázium aerokörében és az országos szervezésbe már a háborús években bekapcsolódott. Benedek György 1948-ban csak az országos zárttéri versenyen vett részt, itt 8 p 23 mp-cel győzött.

Az OMRE ez évben a Magyar Szabadságharc 100 éves évfordulóján nagyméretű u. n. "centenáriumi" országos modellversenyt rendezett, melynek színhelye az akkor még be nem fejezett Ferihegyi repülőtér volt. Benedek itt rendezői feladatokat látott el, de a versenyeken kívüli repítések során 4 nemzetközi és 12 nemzeti rekordot állított fel, ezzel az évi egyéni pontversenyben ismét első helyen végzett. BV-1 vitorlázó modelljével elért 2.364 méteres nemzetközi magassági rekordja 43 év múltán még ma is fennáll. Ez évben rekordrepítésen zárttéri modellel elsőként haladta túl a 10 percet, ez ismét hazai rekord lett. 1948-ban az akkori "Népi repülésért" érdemérem arany fokozatát kapta és 3 nemzetközi rekordjáért a közlekedésügyi miniszter írásbeli elismerését fejezte ki.

1949-ben kezdeményezője és kikísérletezője volt a körrepülő (U-control) modellek bevezetésének és ezen belül is a hőlégsugaras kategóriának. Ezen modern hajtóművel az első sikeres repítéseket a Csepel-i modellezők végezték Hatos Géza vezetésével. Benedek ez évben 1 nemzetközi és 7 nemzeti rekordot állított fel.

A repülőmodellezésnek az OMRE keretében megindult ugrásszerű fejlődése sajnos nem tartott sokáig. Az akkori kommunista párt erőszakos hatalomátvétele után a repülősport területén is megkezdődött az esztelen tisztogatás. Az év vége felé letartóztatták Rédei György főtitkárt is, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy édesapja az 1919 évi Tanácsköztársaság idején idealista meggyőződésből komoly szerepet játszott és ezért a Horthy-rendszernek, majd különösen az azt követő nyilas rendszernek veszélyesként nyilvántartott üldözöttje volt. Rédei Györgyöt is az akkori szokásnak megfelelően minden kivizsgálás és bírói ítélet nélkül Kistarcsára, koncentrációs táborba hurcolták, ahonnan négyévi fogság után ártatlanságának megállapításával szabadult ugyan, de "elfelejtették" rehabilitálni és többé nem vehetett részt a repülősportban. A főtitkár letartóztatása után az OMRE vezetését Rágyánszki András és Rónai Rudolf, pártközpontból delegált "káderek" vették át, akik a volt főtitkár munkatársait rövid néhány hónap leforgása alatt a legkülönfélébb politikai ürügyekkel távolították el. Benedek Györgyre 1950. márciusban került sor. Ezt megelőzőleg az OMRE akkori újdonsült politikai tisztjei, Túrós József és Vágó Pál több hónapos vizsgálatot folytattak, a modellezési osztály helységeiben több alkalommal éjszakai kutatásokat is tartottak. Mivel mindez nem vezetett a kívánt eredményre és sem politikai sem anyagi visszaélést nem sikerült felderíteniük, Benedeket a hírhedt 6660/1948 számú rendelet alapján távolították el azonnali hatállyal. Ez a rendelet a "népköztársaság-ellenes magatartásra." vonatkozott, melyet Benedek politikai megbízhatatlansága és értelmiségi származása miatt érdemelt ki (1. melléklet)

Ezen események bekövetkezését már jóval előbb világosan lehetett látni, Benedek ennek ellenére sem hagyta abba a modellező munkát és 1950 évben márciusban történt elbocsátásáig még két hazai zárttéri rekordot állított fel, majd június 4-én, közvetlenül a sportéletből való eltávolítása előtt hőlégsugaras modellel 180 km/ó-ás FAI nemzet közi rekordot állított fel. Ezen eredmény hatására az átkeresztelt, immár Magyar Repülő Szövetség levélben szólította fel Benedeket, hogy bármilyen modellező tevékenységet, repítést "csak a mi beleegyezésünkkel végezhet". A mai szemmel hihetetlennek tűnő és az "illetékesek" által feledésre ítélt levél eredetije szerencsére megmaradt. (Másolata 2. számon itt van mellékelve.)

Benedek a tilalom ellenére most már titokban dolgozott tovább és 1952-ben Székesfehérvárott Horváth József mérnök-modellezővel közösen saját kezűleg 10 db; amerikai tervezésű Dyna-jet típusú hőlégsugármotort készítettek. Ilyen motorral sikerült ez év augusztusában 220 km/ó sebességet elérni, mely az akkori magyar rekordnál jobb volt. Ugyanezen időben "Modellrepülés" címmel 10 pld-ban "szamizdat" modellező havi kiadványt szerkesztettek, melyben a sport újdonságait igyekeztek ismertetni. Ez időben ugyanis a hivatalos lap kizárólag csak a Szovjetunióból származó anyagokat közölt. Benedek vezetésével ugyancsak minden évben -1950-től kezdve csak titokban- megrendezték a "Cavalloni-kupa" FAI gumimotoros versenyeket. A kupát 1948-ban Rédei György és Benedek György tanítómesterük iránti tiszteletből alapították, az első és második ilyen versenyt annakidején ünnepélyes keretek között külföldi részvétellel tartották meg. A kommunista hatalomátvétel után a két világháború közötti idők kimagasló modellező oktatóit "népellenségnek" minősítették, Nagy Julián és Cavalloni Ferenc neve is tilalmi listára került, így hivatalosan a Cavalloni-kupa versenyek is megszűntek.

Az 1953 évi Nagy Imre-féle általános politikai enyhülés hulláma szerencsére a repülősportot is elérte és a politikai utasításokat hűségesen végrehajtó Rágyánszki Andrást menesztették, sajnos azonban már későn, ugyanis Rágyánszki nevéhez fűződik az egykori Magyar Aero Szövetség teljes irat-és könyvtárának megsemmisítése, melynek során pótolhatatlan repülésügyi és modellezés-történeti dokumentumok pusztultak el, köztük pl. az Endresz-Magyar féle óceánrepülés eredeti dokumentumai.

Ez az enyhülés lehetővé tette Benedek számára a repülőmodellező sportba való ismételt bekapcsolódást, 1954 évi országos bajnokságon a gumimotoros kategóriában ismét első helyezett lett. Szereplését azonban a változott vezetés sem nézte jó szemmel és a főtitkárságon állítólag a következő is elhangzott: "Azt ugyan megengedtük, hogy Benedek ismét szerepeljen, de azt már nem, hogy első legyen",

1955-ben új és nagyobb teljesítményű hőlégsugár-motort tervezett és készített, ezzel az országos bajnokságon 248 km/ó-val első lett. Ez meglepetés volt, mivel 1950 óta egy Husicka tervezésű és csehszlovák készítésű hajtóművel Horváth Ernő e versenyeket fölényesen nyerte.

1956-ban részt vett a szabadonrepülő modellek válogató versenyén és a gumis kategóriában 900+896+900 mp-cel ismét első helyen végzett. Ez évben hazánkban a "szocialista" országok részére nemzetközi versenyt rendeztek, itt Benedek a magyar csapat tagjaként a gumimotoros kategóriában III. díjat nyert, az országos versenyen ugyanezen modelljével viszont győzött. A nemzetközi versenyen elért eredményéért kormánykitüntetésben részesült. Az év utolsó versenyén, közvetlenül a forradalom-szabadságharc kitörése előtt, okt. 21-én a Városligeti tó betonján tartott országos körrepülő versenyen jet-modelljével 248 km/ó-val ismét győzött, majd a verseny után 257 km-rel új országos rekordot állított fel.

1957-ben a Budapesti szabadonrepülő versenyen gumimotoros modellel első, majd az országos versenyen 4-ik helyezett lett, az országos U-control bajnokságon a hőlégsugaras kategóriában ismét első. Ez évben megbízták a Modellkísérleti Intézet (MOKI) megszervezésével és vezetésével. Októberben hőlégsugaras modellel 281 km/ó-val új FAI sebességi világrekordot állított fel. (3. mell.) Politikai múltja miatt azonban változatlanul bizalmatlansággal kezelik és világrekordjától függetlenül a Brüsszel-i U-control világbajnokságra nem engedik ki, jóllehet az akkor még VB-szám jet-kategóriában a győztes nála gyengébb eredményt ért el. Az akkori sportpolitikai vezetés úgy gondolta, hogy Benedek a "baráti szocialista országokban" már nem jelenthet veszélyt, ezért az ezévi Mlada Boleslav-i (Csehszlovákia) A/2 világbajnokságra csapatedzőként kiengedik. Érdemes megjegyezni, hogy az akkori magyar csapat egyik eredményes tagja volt Reé András, aki mai modellező sportunk egyik fontos vezetője.

1958-ban a szabadonrepülő modellek válogató versenyén gumimotorossal II-ik, az országos zárttéri bajnokságon viszont 15 perccel első. Gumimotoros modelljével a Budapesti bajnokságon 2-ik, az országoson 3-ik helyezett. A szabadonrepülő modellek Cranfield-i (Anglia) világbajnokságon gumimotoros gépével az első 4 start után első helyen áll, de a balszerencsés ötödik start ellenére i s végül 5-ik helyezettként a legjobb magyar eredményt éri el, ezzel a magyar csapat első lett.

Az országos körrepülő bajnokságon hőlégsugaras modellel 255 km-rel győz. 1959-ben a Budapesti bajnokságon gumimotoros kategóriában maximális idővel első, a MÁV kupán ugyanezen csoportban is első és a körrepülő jet-kategóriában is győz, jóllehet 248 km-es gyengébb eredménnyel.

1960-ban az országos bajnokságon távirányításos vitorlázó modellel az első helyet, a budapesti körrepülő versenyen jet-modellel 257 km-rel első helyet, az országoson 248 km-rel ugyancsak első helyet ér el. A MÁV-kupa versenyen gumimotorossal 859 mp-cel ismét győz. 1961-ben a Budapesti modellező klub rádiós versenyén vitorlázó modellel első helyezett. Júniusban az országos zárttéri bajnokságon első lett 20 p 09 mp-cel, ezzel versenyen elsőként haladta túl a 20 perces határt. Az országos bajnokságon gumissal első helyezett maximális idővel, rádiós vitorlázóval viszont ezúttal második. A körrepülő országos bajnokságon jet-modellel ismét 257 km-rel első.

Modellező sporttevékenysége 1962 márciusában a sportéletből való végleges kizárás miatt megszakad és megszűnik.

Modellezési pályafutása során aktív szakirodalmi tevékenységet és a repülőmodellezés légerőtanának megismertetésében elméleti-tudományos munkásságot fejt ki.

Első szakcikkei-modelltervrajzai a Magyar Szárnyak folyóiratban 1939-40-ben jelentek meg, majd az akkori Ifjú Repülőben, Magyar Repülőben, Magyar Repülésben, Repülésben és a Modellezésben sorra közölték terveit, rajzait, cikkeit. 1950 évi első letiltásáig megjelent legismertebb modelltervei a CF-17 lejtővitorlázó, az Uborka és a BV-1 magasstartos vitorlázó, a CF-11 gumimotoros és Pajtás benzinmotoros modelljei, modellrajz-átdolgozása a Meszetler György által tervezett és Svachulay Sándor részéről kidolgozott "CINEGE III" gyakorló vitorlázó modell. Szakcikkeiben elméleti kérdések, gyakorlati műhelyfogások modellező labormérések egyaránt szerepeltek. 1943-44-ben kis sebességű légerőtani elvek alakján modern szárnyszelvény-sorozatot tervezett kifejezetten szabadonrepülő modellek részére. Ezt a hozzátartozó elméleti számításokkal együtt 1957-ben ismertette először a Koppány György-féle Magyar Repülő folyóirat.

A modellezésbe való 1954 évi visszatérése után elméleti munkáját is tovább folytatta és újabb profilsorozatot is tervezett. Profiljai közül az 1944 évi sorozatból a B-8356-b és a B-6356-b váltak be a legjobban, az 1955 évi sorozatokból pedig a B-7406-f és B-6456-f, melyek a Stuttgart-i műegyetemen a 80-as évek végén végzett szélcsatorna-kísérletek szerint jobbak, mint bármely más azóta tervezett profil. "Harc a kis merülősebességért" cikksorozata a Modellezés c. folyóirat 1956 jan-okt.-i és a"Repülés" 1957-es számaiban jelent meg. Benedek 1957-ben a Dózsa modellező klub vezetője lett.

1957 elejétől a Modellkísérleti Intézet vezetőjeként rendszeres cikkekben számolt be az intézeti munkáról, új modellekről-motorokról, távirányító készülékekről, gumimotoros modellekről-légcsavarakról robbanómotor- mérésekről, modern légerőtani újdonságokról stb.

1960 okt-ben a körrepülő VB-n felmerült belső ellentétek következtében kilépett a MOKI-ból és az iparban tervező mérnökként dolgozott tovább. Sporttevékenységét azonban a Dózsa klubban 1962 márciusig folytatta. Ekkor a modellező életből koncepciós per során véglegesen kizárták, mivel hangot adott a vezetők visszaélései miatti ellenkezésének. (4.mell.) 1984-ben a magyar modellező sport fennállásának 75 éves évfordulóján valamint 1987-ben a MOKI 30 éves jubileumán munkája elismeréseként MHSZ kitüntetést kapott. A visszás helyzetre azonban jellemző, hogy az MHSz az 1962 évben közzétett megbélyegző határozatát visszavonni nem volt. hajlandó. (5.mell.)

A repülőmodellező sportba közel 25 évi kényszerszünet után Pinkert György klubvezető felkérésére 1986-ban tért vissza, a CO2 modellezés kifejlesztésének céljával. 1986-ban az első hazai C02 versenyen valamint a Bp.-i bajnokságon I. helyezett lett. 1987-ben a csehszlovákiai Kladnoban - a világ legnagyobb ilyen versenyén - győzött, majd 1988-ban második helyezett lett. Ugyanezen Smola emlékversenyen 1989-ben első, 1990-ben pedig ismét 2-ik helyezést ért el. 1989-ben Spitzerberg-ben (Ausztria) első. 1991 júliusig a jelentős versenyeken indult, sikeres eredményekkel

A C02 hajtóművekről és modellekről rendszeresen jelentek meg cikkei hazai és külföldi szaklapokban.

Legjelentősebb munkájának, a modell-szárnyprofilok tervezésének elismeréseként a legnagyobb elismerést 1981-ben kapta, mikor az USA National Free Flight Society a "Model of the Year Award" oklevéllel tüntette ki. Ennek legnagyobb értéke abban van, hogy ezt a tényleges munkásság alapján adták, nem belföldi sportfelügyeleti vagy politikai szerv javaslata szerint, mint az pl. a FAI Paul Tissandier diplomák esetében szokásos volt. (6.mell.)