1x1.gif (42 bytes)

CIAM KÖZGYŰLÉS 2004

A CIAM ez évi közgyűlésén (március 11-13-ig) 36 ország képviseletében kb. 85 fő vett részt, az országok száma ezúttal növekedett. A rendezvényre a FAI székhelyén, Lausanne-ban, az Olimpiai Múzeumban került sor.

A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt, ahol a szokásos napirendeken kívül az alábbi kiemelt témák szerepeltek:

  • Az sportkódex 2004-es változatának egyes fejezetei késve jelentek meg a hálózaton, az F2 és F3D kötet pedig az ülésig nem jelent meg. Ez indokolttá tette, hogy a kódex új változatainak előkészítési folyamata újra napirendre kerüljön. A késés oka ezúttal az, hogy a FAI honlapját átalakítják, és ez jelentős plusz munkát ad.
  • A sportkódex rekordokra vonatkozó fejezetének felül-vizsgálata a közelmúltban történt jelentős műszaki fejlődés miatt (pl. elektronikus mérőeszközök, műholdas navigálás, automatikus irányítás lehetősége). A feladat elvégzésére részvételemmel munkabizottság alakult.
  • A FAI és a CIAM új marketing stratégiája, különös tekintettel a FAI alapításának 2005-ben esedékes 100. évfordulójára. Leírás készült az EB és VB rendezvények egységes elnevezésére és a díjkiosztási ceremóniák lebonyolítására. Ünnepi kiállítású könyv jelenik meg a 100 évről minden szakág közreműködésével, és ünnepi rendezvényekre kerül sor, melyeknek a központja Párizs lesz, amely az alapítástól számítva több mint 90 évig adott otthont a FAI-nak.
  • A FAI évforduló kapcsán a CIAM története is előtérbe került. Rendelkezésre áll a korábbi technikai titkár, Toni Aarts által készített anyag, munkáját az új “történész”, a holland delegátus, Peter Keim folytatja.
  • A 2005-re tervezett, de a közelmúltban törölt 3. a Légi Világjátékokra kialakított kategóriák további sorsa.
  • Új ideiglenes kategóriák bevezetése, új albizottságok létrehozása.

Este 8-tól részt vettem a körrepülő albizottság két F2B-t érintő témában összehívott, közel éjfélig tartó előzetes egyeztető ülésén. Hosszú vita után sem az idei amerikai VB rendezője által erőltetett, az érvényes szabályzattól való rendezési eltérések, sem a kategória teljesen újraírt szabályzata nem kapott többségi támogatást.

Másnap, 12-én a közgyűlés megnyitása után először hat technikai bizottság ülésezett, (négy bizottság, köztük a szabadonrepülő, idén nem tartott ülést). Legtöbben (18), köztük magam is, a körrepülő albizottság ülésén vettek részt a két kritikus téma miatt. A hivatalos ülés során is hasonló helyzet alakult ki, mint előző este, a szavazás eredményeként egyik kérdés sem kapott elegendő szavazatot ahhoz, hogy azokat az albizottság vezetője támogatólag terjeszthesse a közgyűlés elé. Az új F2B szabályjavaslatot egy másik munkabizottság az év során a K-faktorok megtartásával átdolgozza.

A délutáni plenáris ülés során először Jean-Marc Badan, a FAI promóciós menedzsere adott tájékoztatást a FAI Krakkóban tartott éves konferenciájáról. A FAI tervezett új emblémáját nem fogaták el, így a jelenlegit kísérlik meg modernizálni. A FAI honlapját a jobb kezelhetőség érdekében átalakítják (ez valóban ráfér). Jóváhagyták a FAI első doppingellenes kódexét. Ugyancsak jóváhagyták a heves vitákat kiváltó új FAI tagdíjfizetési rendszert, amely a lakosság száma helyett az egyes országokban repülősportot űzők számán alapul.

A 2003. évi VB és EB rendezvények zsűri elnökeinek beszámolóit az albizottsági jelentések, illetve a titkár és a technikai titkár jelentése követte. A beszámolókat és jelentéseket a 2004-2005-ös bírói és szakember listák jóváhagyása követte. A listák azonnal érvényesek, hogy legyen átmenet az új jelölési rendszer bevezetéséhez.

A hazai körrepülő nemzetközi versenyek zsűri és bírói problémáinak megoldására (ezek miatt a Mecsek Kupa és a Vár Kupa idén F2B és F2C-ben nem világkupa forduló) a magyar listák jelentősen bővültek. (Alács Tibor, Harmath Andor, Kasoly Attila, Meczner András, Mult József, dr. Németh Márton, Orvos Ferenc, dr. Reé András, Rusznák Miklós, Török László, illetve Ágh Attila, Havrán Sándor, Juhász András, Kalmár Sándor, Lerf Lehel, Magasházy László, Majdik Károly, Meczner András és Mult József). Korábbi kérésemnek megfelelően a román és szerb listák is jelentősen bővültek. A listákra legközelebb november 15-ig lehet javaslatot tenni. A listák ezután két évig érvényesek, de évente megújíthatók.

A CIAM diplomákra és érmekre érkezett javaslatok alapján az aranyérmet a cseh Tomas Bartovsky, a Penaud diplomát a német Michael Kröger, a Tupolev érmet a japán Mnabu Hashimoto, az Antonov diplomát a szerb Vladimir Cipcic, az Ehling diplomát pedig a magyar Sosztarich András kapta.

Késő délután a CIAM tisztségviselők jelölésére került sor a másnapi tisztújítás előkészítéseként, amit a világkupák eredményhirdetése követett.

A Világkupa sorozatok keretében (szabadonrepülő, körrepülő, elektromotoros, rakéta, valamint az F3B és J RC vitorlázó kategóriákban) megszületett a harmadik és negyedik magyar győzelem. Először került kiírásra az F1A és F1E ifjúsági kategória. A személyesen jelenlévő győztesek (Marian Popescu, Julia Petcu, Kalmár Sándor és Roland Suruge) kivételével az oklevelet és érmet az érintett országok delegátusai vették át a svéd Per Findahl (F1A), a magyar Szentpéteri István (F1A ifj.) a német Bernd LSilz (F1B), az ukrán Artem Babenko (F1C), a román Marian Popescu (F1E) és Julia Petcu (F1E ifj.) a magyar Kalmár Sándor (F2A), a cseh Jiri Vejmola (F2B), a francia Ougen-Suruge páros (F2C), az ukrán Stanislav Chorny (F2D), a belga Denis Duchesne (F3B), a német Philip Kolb (F3J), a német Wolf Fickensher (F5B) és öt rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Zsengellér Gábor (F1C, 4.), Elekes Imre (F2A, 5.), és a Mohai-Nitsche páros (F2C, 7.) szerepelt az élmezőnyben, Szentpéteri István a felnőttek között 19. helyezett.

Az F1A ifjúsági kategóriára az MMSZ vándorkupát alapít, amit a Puszta Kupa keretében kíván átadni a magyar győztesnek. A Ploesti Műszaki Egyetem (az F1E kategória román fellegvára) az F1E felnőtt és ifjúsági győztesei részére adományozott vándorkupákat.

A nap záró eseményeként levetítették a román F1E versenyzők és a Ploesti Műszaki Egyetem gondozásában készült rajzfilmet a 2003-as F1E EB-ről.

Másnap a CIAM Flyer jelenlegi helyzetének értékelésével folytatódott az ülés. A svájci Emil Giezendanner által előkészített, majd egy profi cég által a CIAM Flyer elektronikus változatára elkészített web-hely megjelenését átalakították. Az elérhető anyagok köre bővült, de még mindig hiányosak az egyes szakágakra vonatkozó információk, nagyobb aktivitásra van szükség az albizottság vezetők részéről, elsősorban az Információs és nevelési albizottság esetében.

A FAI repülőmodellező pénzalapját képező regisztrációs díjak nem változtak. A 2005-re elfogadott költségvetés hagyományos tételei mellett (a CIAM Flyer elektronikus kiadása, a világkupa diplomák és érmek költsége, a CIAM elnök és az elnökségi tagok hivatalos utazási költségeinek egy része, valamint a CIAM működési költségei) új elemként a pontozásos kategóriákban a bírók által adott pontok matematikai statisztikai kiértékelésére alkalmas szoftver kifejlesztésére beállított összeg szerepel.

A plenáris ülés jóváhagyta, hogy 2005-től a svájci frank helyett a CIAM is az EURO-t alkalmazza. A konverzióra ez év végén kerül sor, így idén a regisztrációs díjakat még svájci frankban kell befizetni, de a 2005-ös rendezvények költségeit már euroban kell megadni. Az albizottságok feladatul kapták a kategóriáikra alkalmazható nevezési díj maximumok kialakítását.

A légisportok népszerűsítésére kialakított új kategóriák F6-al kezdődő jelzést kapnak, a levegőnél könnyebb modellek kategória jelzése pedig F7-el kezdődik. Az előbbieket a francia Guy Revel gondozza, az utóbbiak gazdájának kiválasztása még folyamatban van. Mindkét esetben albizottság kialakítására kerül sor.

Ezt követően a Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok vitájára került sor, a szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések születtek. A változások hatálybalépésének időpontja 2005, külön jelzem az ettől eltérő időpontot. (A változások teljes szövegét a hivatalos jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk):

  • Az elektromotoros modellekre vonatkozóan az általános maximális terheletlen telepfeszültség 72 V-ra változott. Egyes kategóriák szabályzata ennél kisebb értéket is megállapíthat. (Pl. F5B-ben csak 16 cella használható.)
  • F1K-ban a benyújtott magyar-olasz javaslatok közül a modellekre vonatkozó ugyan többséget kapott, de egy szavazat hiányzott az 50 %-hoz. A döntők lebonyolítására vonatkozó javaslat többséget sem kapott.
  • Az F1L zárttéri kategóriánál a szárny 76 mm maximális mélysége mellől az inch-ben megadott érték törölve.
  • F2C-ben a modell maximális súlya 500 g-ra csökkent.
    A huzalátmérő 0,38-0,011 mm-re nőtt egyszálasra és sodrottra egyaránt, az egyszálas lehet rozsdamentes, a sodrott 1x7-es szerkezetű bevonat nélküli rozsdamentes huzal kell legyen.
    A 0,5 m-es benyúlási szabály ellenőrizhetősége miatt egy új, ún. biztonsági kört kell szaggatott vonallal felfesteni a TR pályára, melynek külső sugara 19,1 m, szélessége 2,5 cm, a szaggatás 25 cm / 25 cm.
    A döntőben (200 körön) csak a 4. figyelmeztetésnél lesz kizárás, ennek jelzésére három plusz lámpa szükséges a csapatok színével.
    Ha nincs döntő, 4 előfutam lehet.
    Az elődöntős párosok számát tartalmazó 4.3.10 b) táblázat a következők szerint változik:

2 – 8 0 12 – 39 9
9 – 11 9 40 - 12

Ha nincs kizárás és nincs hivatalos idő, a körszám dönt.
Legfeljebb 0,18 mp eltérés lehet az órák között, az ennél többel eltérő órát nem veszik figyelembe.

  • F3J-ben a jövőben nincs korlát a döntőbeli fordulók számára vonatkozóan, de azok számát előre be kell jelenteni. A döntőben akkor esik ki a leggyengébb start, ha legalább 6 fordulót repülnek.
  • Az F4 makett kategóriákban nagyon sok változás történt.
  • Az F5 elektromotoros kategóriákban az általános előírás szerint bármilyen újratölthető telep használható, a terheletlen telepfeszültség max. 42 V lehet. (Kivéve, ha a kategória előírásai ettől eltérnek.)
  • F5A-ban a tapasztalatok alapján változott a pontozás és a manővertábla.
  • F5B-ben a fordulók maximális száma 8-ra változott, legalább 4 forduló esetén esik ki a leggyengébb start.
    A telep súlyára ezentúl nincs előírás. Legfeljebb 16 db ?24x45 mm méretű (a pozitív pólussal együtt) NiCd vagy NiMH cella használható.
    A modell minimális súlya telep nélkül 900 g lehet. A legkisebb hordfelület 26,66 dm2. A maximális felületi terhelés maradt 75 g/dm2.
  • Az F5F 10 cellás modellekre a maximális telepméret azonos az F5B-re megadott értékekkel. A kategória az ifjúságiak részére világbajnoki versenyszám lesz.
  • Új ideiglenes kategóriák:
  • F5M – Nagyméretű műrepülő modellek. A minimális fesztáv 2,1 m (kétfedelűre 1,8 m).
    F5N – Szabadstílusú helikopterek, melyekkel kötelező és szabadon választott műsort repülnek.
    F5G – Nagyméretű elektromotoros vitorlázó modellek. A minimális fesztáv 3,75 m, a maximális súly 7,5 kg.
    F6A – “Airplane Artistic Aerobatics”. Művészi műrepülő kategória zenére F3A szabályzat szerinti modellekkel.
    F6B – “Aeromusicals”. Elektromos műrepülő kategória zenére zárttéri és szabadtéri változatban.
    F6C – “Helicopter Artistic Aerobatics”. Művészi műrepülő kategória zenére F3C-hez hasonló modellekkel.
    F6D – “Hand Thrown Gliders”. Kézi indítású vitorlázó kategória az F3K szabályzat szerinti modellekkel.
    F7 – Levegőnél könnyebb modellek: gáztöltésű és hőlégballon modellek, meghajtással vagy anélkül.

Az EB-VB rendezvények odaítélésére vonatkozó szavazások alapján Franciaország rendezi a 2005-ös zárttéri EB-t. A 2006-os szabadonrepülő EB-t Ukrajna, az ifjúsági VB-t pedig Németország, a zárttéri VB-t, az F1D EB-t és az elektromotoros VB-t Románia, a körrepülő VB-t Spanyolország, az F3A EB-t Svájc, az F3J VB-t Szlovákia, a makett VB-t Svédország, a rakéta VB-t pedig Oroszország rendezi. Csehország visszalépése után nincs rendezője a 2005-ös körrepülő EB-nek, továbbá gazdátlan a 2006-os F3B és F3D EB.

A közgyűlés befejezéseként a CIAM tisztségviselők megválasztására került sor, melynek során egy tisztségben történt változás, az információs és nevelési albizottságot a német Gerhard Wöbbeking vezeti. Alelnöki funkciómban nagy többséggel újraválasztottak.

A CIAM következő üléseinek időpontja:

Elnökség 2004. december 3-4.
Közgyűlés 2005. március 17-19.

Dr. Reé András

A következő évek odaítélt VB és EB rendezvényei:

2005:

F1A, B, C VB Argentína
F1A, B, J ifj. EB Románia
F1D (ifj. is) EB Franciaország
F1E (ifj. is) VB Szlovákia
F2A, B, C, D EB Csehország visszalépett
F3A VB Franciaország
F3B VB Finnország
F3C VB Spanyolország
F3D VB Franciaország
F3J EB Horvátország
F4B, C EB Portugália
F5B, D EB nincs rendező
Rakéta EB Románia

2006:

F1A, B, C EB Ukrajna
F1A, B, J ifj. VB Németország
F1D (ifj. is) VB Románia
F1E (ifj. is) EB Románia
F2A, B, C, D VB Spanyolország
F3A EB Svájc
F3B EB nincs rendezo
F3C EB Anglia (feltételes)
F3D EB nincs rendezo
F3J (ifj. is) VB Szlovákia
F4B, C VB Svédország
F5B, D VB Románia
Rakéta VB Oroszország