CIAM KÖZGYŰLÉS 2003

A CIAM ez évi közgyűlésén (március 14-15-ig) 39 ország képviseletében kb. 90 fő vett részt. Az országok száma nőtt 2002-höz képest annak ellenére, hogy a sportkódexre vonatkozó érdemi változtatások száma a szokásosnál kisebb volt. A rendezvényre ezúttal is a FAI székhelyén, Lausanne-ban, az Olimpiai Múzeumban került sor.

A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt, ahol a szokásos napirendeken kívül az alábbi kiemelt témák szerepeltek:

  • A CIAM titkár jelentősen megnövekedett munkájának könnyítésére, angol javaslatra, az ülések jegyzőkönyvét, segédtitkár vezeti. Ezt a feladatot Jo Halman látja el, aki nem csak titkárnői gyakorlattal, hanem modellező ismeretekkel is rendelkezik. (Peter Halman sebességi versenyző felesége, gyakorlott angol csapatkapitány.)

  • A jövőben már csak elektronikus formában létező CIAM Flyer webhely megnyílt a FAI szerverén az eddig rendelkezésre álló anyagokkal. A webhely szerkesztője, Emil Giezendanner várja az olyan jellegű szöveges és képi tartalmat, ami nem a profiknak, hanem főleg a webhely széleskörű olvasótáborának szól. A szerkesztő e-mail címe: emil.giezendanner@modellflugsport.ch
    a webhely címe: www.fai.org/aeromodelling/ciamflyer

  • A sportkódex 2003-as kiadása időben elkészült, az új kötetek még decemberben felkerültek a FAI szerverére.

  • A 2005-ben esedékes harmadik Légi Világjátékokra három repülőmodellező rendezvényre tett javaslatot Guy Revel, a CIAM média referense. Az “Artistic Aerobatics” szabályai szerint (zenére végrehajtandó feladatok F3A műrepülő és F3C helikopter szabályzat szerint épült modellek számára) az elmúlt évben már rendeztek versenyeket Japánban és Csehországban. A második javasolt versenyszám az F3K kézi indítású RC vitorlázó kategória két-három egyszerűbb feladatán alapul. A harmadik javasolt szám (“AeroMusicals”) könnyű, kb. 250 g-os elektromos hajtású zárttéri modellek zenére történő műrepülése, amit az esti órákban rendeznének.

  • A FAI szabályok szerint rendezett, de a FAI naptárban korábban nem szereplő EuroTour nemzetközi versenyek első “közös” szezonja eredményesen zárult, így az együttműködés folytatódik.

  • A FAI sportbizottságának (CASI) döntése alapján a CIAM hatásköre a jövőben a levegőnél könnyebb modellekre is kiterjed, elsőként a franciák által javasolt hőlégballon modell kategóriára.

  • A CIAM választott tisztségviselőinek “hivatali” ideje egy év, így évenkénti választásra van szükség. A folyamatos és hatékonyabb munka érdekében felvetődött, hogy két évre növekedjen ez az idő. A szükséges módosítások kidolgozására részvételemmel munkabizottság alakult.

  • A világbajnokságokon dobogós csapatok tagjainak és csapatkapitányának díjazására a FAI kisebb méretű csapatérmeket vezetett be. Az elnökség javasolta ezek adományozásának bevezetését a CIAM keretében is, a csapatonkénti egyetlen nagyobb érem helyett.

Másnap, 14-én a közgyűlés megnyitása után először a technikai bizottságok üléseztek. A tavalyi döntés alapján (a technikai bizottságok rendesen kétévente üléseznek) ezúttal csak négy technikai bizottság ülésezett. Az RC vitorlázók ülésén 20, a szabadonrepülőkén 14, az RC helikopterekén 5, az információs és nevelési bizottságén pedig 14 szakember vett részt.

Albizottsági tagként a szabadonrepülő bizottság ülésén vettem részt. Az F1P jelzéssel kialakított új ifjúsági kategóriára történő átállás megkönnyítésére a novemberi elnökségi ülés átmeneti jelleggel javasolta, hogy a 2003-as ifjúsági EB-n a korábbi F1J és az új F1P modellek egyaránt szerepelhessenek. Ennek megfelelően az F1J modelleknek is három percet kell repülni, és hét startot kell végrehajtani. Azok a csapatok, amelyekben legalább egy versenyző csak F1P modellt használ, négy versenyzőt nevezhetnek, közülük a három legjobb eredménye számít a csapatversenybe. Az albizottság javasolta ezen átmeneti rendelkezések kiterjesztését a 2004-es ifjúsági VB-re is.

A bizottság pontosította az F1P-ben a szárny vagy a csillapító állásszögének összesen egyszeri változtatására vonatkozó előírást, amely szerint az oldalkormány beállításának változtatása nincs korlátozva.

A német küldött új hazai kategória bevezetéséről számolt be kezdők számára. Az “Easy Fly” néven forgalmazott kb. 500 mm fesztávolságú, 45 g tömegű elektromos hajtású modellel kívánják kiváltani a több évtized óta használt “Kleine Uhu” kis vitorlázó modellt, amelynek felhúzása mindig nagy gondot okoz a kezdőknek. A kínaiak hasonló úton járnak, tavaly 200 ezer gyerek vett részt hasonló modellekkel rendezett versenyeken.

A módosított ülésezési rendnek megfelelően a plenáris ülés már az ebédszünet után megkezdte az érdemi munkát. Először fordult elő, hogy a FAI elnöke (jelenleg Wolfgang Weinreich) is részt vett az ülésen.

A napirend megkezdése előtt a közgyűlés néma felállással tisztelgett a CIAM tiszteletbeli elnöke, dr. Beck Rezső, és előző titkára, az ausztrál Chris Greenwood emlékének, akik a tavalyi ülés óta elhunytak.

Először a FAI elnöke köszöntötte a CIAM közgyűlést, majd Max Bishop, a FAI főtitkára adott tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról (ahol a FAI felső vezetőit újabb két évre megerősítették tisztségükben), és a 2005-ben esedékes 3. Légi Világjátékok szervezésének állásáról. Új tagokkal gyarapodott a FAI, ezek Nepál, a Fülöp-szigetek, Szaud-Arábia, és több mint tíz év kihagyás után Bulgária.

A 2002. évi VB és EB rendezvények zsűri elnökeinek beszámolóit az albizottsági jelentések, illetve a titkár és a technikai titkár jelentése követte. Az utóbbi szerint sikerült teljessé tenni a CIAM vándorkupák nyilvántartását. A beszámolókat és jelentéseket a 2003-2004-es bírói és szakember listák jóváhagyása követte.

A CIAM diplomákra és érmekre érkezett javaslatok alapján az aranyérmet az amerikai Franc Zaic, az Antonov diplomát a német Helmut Quebeck, az Ehling diplomát pedig Pinkert György kapta.

Graham Lynn beszámolt a repülőmodellek irányítására használható rádiófrekvenciákat is érintő, évek óta folytatott európai tárgyalásokon elért újabb haladásról. A 22 CEPT tagország tavalyi megállapodása után döntés született arról is, hogy a 35,000-tól 35,220 MHz-ig terjedő 23 csatornát kizárólag repülőmodellek irányítására az EU is ajánlja a jelenlegi és a leendő tagországoknak.

A FAI repülőmodellező pénzalapját képező regisztrációs díjak nem változtak. A 2004-re elfogadott költségvetés szerint a pénzalap az CIAM Flyer elektronikus kiadására, a világkupa díjazások költségeire, a CIAM tisztségviselők hivatalos utazási költségeinek egy részére, valamint a CIAM működési költségeire jelent fedezetet.

Ezután a CIAM tisztségviselők jelölésére került sor, majd a napot a Világkupa sorozatok díjkiosztása zárta.

A Világkupa sorozatokban (az F1, F2, rakéta, és az F3J kategóriákban) 2002-ben egy magyar dobogós helyezés volt. A két jelenlévő győztes kivételével az oklevelet és érmet az érintett országok delegátusai vették át a finn Jari Valo (F1A), a jugoszláv Ivan Kolic (F1B), az osztrák Gerhard Aringer (F1C), az ismétlő román Daniel Petcu (F1E), a francia Jean-Marc Aube (F2A), Gilbert Beringer (F2B) és a szintén ismétlő francia Ougen-Suruge páros (F2C), a német Johann Schwarz (F2D), a cseh Lubos Pazderka (F3J), és öt rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A, 11.), Zsengellér Gábor (F1C, 15.), Kalmár Sándor (F2A, 2.), Elekes Imre (F2A, 5.), az Orvos-Nagy (F2C, 10.), Mohai-Nitsche (F2C, 15.), Mohai-Szvacsek (F2C, 17.) és a Baglyas-Baglyas (F2C, 19.) páros szerepelt az első húszban.

A közgyűlés másnap reggel folytatta a munkáját. Emil Giezendanner bemutatta a CIAM Flyer elektronikus változatának jelenlegi tartalmát, és felkérte az illetékes albizottság vezetőket az egyes szakágakra vonatkozó alapvető információk összeállítására, az egyéb vonatkozó anyagok gyűjtésére és ezen munka koordinálására.

A 2005-ben esedékes harmadik Légi Világjátékok sorsa még nem dőlt el, ezzel együtt az sem, hogy azon lesz-e modellező esemény. A közgyűlés elfogadta az elnökség által javasolt három modellező eseményt. A döntés az év első felében kijelölésre kerülő rendező ország hatásköre.

A Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok vitáját követő szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések születtek. A hatálybalépés időpontja 2004. január 1. (Az ettől való eltérést jelzem.) A változások teljes szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk:

  • A “kiöregedett” ifjúsági világbajnokok részt vehetnek a következő felnőtt VB-n vagy EB-n, függetlenül attól, hogy tagjai a nemzeti csapatnak vagy sem.

  • Világ- és kontinensbajnokságok rendezői az előző év augusztusának végéig nyilvánosságra kell hozzák az esemény időpontját és helyét.

  • Az F1H kategóriában tilos a fém felhúzózsinór.

  • Az F1P ideiglenes ifjúsági motoros kategória pontosított szabályzata szerint:

  • Minimális szárnyfelület 26 dm2.

  • A repülés során, az időzítést megelőzően, a szárny és a vízszintes csillapító állásszöge és íveltsége összesen egyszer változhat. A függőleges vezérsík és az oldalkormány helyzetének változtatása nincs korlátozva.

  • (Egyebekben a szabályzat változatlan.)

  • Az F1P és F1J modellek együttes alkalmazását 2003-ra és 2004-re a közgyűlés jóváhagyta.

  • F2C-ben 2 m sugarú, szaggatott vonallal jelölt új “belső” kört is fel kell festeni (helyi szabályzat is az idei EB-n).

  • A körrepülő “Rendezői Útmutató”-ba részletes leírás került a műszaki ellenőrzéshez minimálisan szükséges mérőeszközökről és azok használatáról.

  • A körrepülő Világkupában csak akkor adnak pontot egy adott kategóriában, ha a legalább egy startot befejezett versenyzők legalább két országból valók.

  • F3A/L jelzéssel új ideiglenes kategória kerül bevezetésre nagyméretű modellek részére. (Főbb adatok: fesztáv 2,4-3 m, max. tömeg 20 kg, max. 250 cm3 motor.)

  • F3B-ben a versenyterületen feladat teljesítése közben versenyző, segítő és csapatkapitány nem használhat telekommunikációs eszközöket (beleértve adóvevőket és telefonokat).

  • Az csörlő akkumulátorok kapacitását leíró szabványok között szereplő EN szabvány szerinti maximális áram 495-ről 510 amperre változott.

  • F3C-ben az “A” manővertáblázat repülésére megadott munkaidő 9-ről 10 percre módosul.

  • F3J-ben a más modellel illetve felhúzózsinórral történt ütközés miatti ismétlés szabályozását pontosította a közgyűlés. A versenyzőnek meg kell győződnie arról, hogy a hivatalos időmérők észlelték az eseményt, és azonnal le kell szállnia. Ha folytatja a startolást illetve repítést, ezzel lemond az új munkaidőről.

  • F3F-ben (RC lejtővitorlázás) módosítások történtek a kísérletre és a start törlésére vonatkozó paragrafusokon.

  • F4A jelzéssel új ideiglenes szabadonrepülő motoros makett kategória kerül bevezetésre.

  • Hőlégballon modellekre vonatkozó ideiglenes szabályzatot fogadott el a közgyűlés.

A sportkódex 2004-es kiadásának előkészítése során a CIAM delegátusoknak lehetősége lesz arra, hogy azt a publikálás előtt átnézzék.

A CIAM tisztségviselők megválasztása során nem történt változás egy tisztségben sem. Alelnöki funkciómban nagy többséggel újraválasztottak.

Az EB-VB rendezvények odaítélésére vonatkozó szavazások alapján a következő két év rendezvényei alább láthatók. Több eseménynek sajnos eddig nincs rendezője.

A CIAM következő üléseinek időpontja:

Elnökség 2003. november 28-29.
Közgyűlés 2004. március 12-14.

Dr. Reé András

A következő évek odaítélt VB és EB rendezvényei:

2004 F1A, B, C EB Románia
F1A, B, J ifj. VB Franciaország
F1D (ifj. is) VB Románia
F1E (ifj. is) EB nincs rendező
F2A, B, C, D VB USA
F3A EB Portugália
F3B EB nincs rendező
F3C EB Görögország visszalépett
F3J (ifj. is) VB Kanada
F4B, C VB Lengyelország
F5B, D VB Anglia
Rakéta VB Lengyelország

2005 F1A, B, C VB Argentína
F1A, B, J ifj. EB Románia
F1D (ifj. is) EB nincs rendező
F1E (ifj. is) VB Szlovákia
F2A, B, C, D EB Csehország
F3A VB Kanada
F3B VB nincs rendező
F3C VB Spanyolország
F3D VB Franciaország
F3J EB Horvátország
F4B, C EB Portugália
F5B, D EB nincs rendező
Rakéta EB Románia