Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület

Cavalloni Híradó 2001. július

Előző cikk TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Következő cikk

Dr. Benedek György:

CO2 Mátra kupa modellverseny,
Pöstyénpuszta, 2001 augusztus 4.

Előző számunkban ismertettük hogy az idei, 6-ik Mátra-kupa modellversenyt a lelkes Nógrád megyei vezetők két fordulóban rendezik meg, és magát a serleget a két verseny összesített eredményei alapján adják ki. Ezúttal a második verseny helyezési sorrendjét közöljük.

A színhely ismét az eddig jól bevált Pöstyénpuszta-i legelő volt az Ipoly folyó árterületén. Ezt kettéosztja az Ipoly egyik mellékága és e csatornán átvezető betonhíd egyik íve le is van szakadva, az áthaladás csak balesetveszélyes átugrásokkal lehetséges.

Már enyhe szél esetén is előfordult hogy a modellek a csatorna túlsó oldalán szálltak le. Minderre való tekintettel esetleges bajok elkerülése érdekében a rendezőség a repülési idő maximumát 90 mp-re csökkentette, jóllehet kedvező időjárás uralkodott, napsütéssel, 30-35 fokos hőmérséklettel és mérsékelt szélmozgással.

Az első versenynaphoz képest a résztvevői létszám újabb két fővel gyarapodott. Sportunk iránti lelkesedésre jellemző eset is történt, a miskolci Bolla Viktor és kísérői a vasútállomásról hosszas gyaloglással érkeztek meg a már javában folyó verseny színhelyére. A rendezők - a résztvevők teljes egyetértésével - hozzájárultak hogy a későn érkezettek az eddigi startokat pótolják, mert az igazi sportszellemmel ellentétes lett volna hogy a résztvenni szándékozók a rossz közlekedési viszonyok miatt szenvedjenek hátrányt.

Eddig is tapasztalni lehetett hogy a nyári kánikulai melegben az emelő áramlatok hamar kimerülnek, a leáramlások pedig gyakrabban jelentkeznek. Ismert fizikai jelenség, hogy erős napsütéses időben a talaj-menti levegő gyorsan felmelegszik és ez kisebb fajsúlya következtében felszáll, feláramlásokat idéz elő.

Ez azonban a túl erős nyári melegben nem így történik. Kánikulában az intenzív napsugárzás hiába melegíti fel a talaj menti levegőréteget, magassági irányban olyan kedvezőtlen hőmérsékleti eloszlás alakul ki, amely nem segíti elő a tartós termikeket, szakszerűtlen kifejezéssel “döglött” légköri állapot alakul ki. Ekkor a feláramlások ritkák, gyengék, a leáramlások pedig gyakrabban, nagyobb kiterjedésben jelentkeznek. Ilyenkor még a gyakorlott modellezők is nehezen találnak megfelelő termiket. Ezzel magyarázható hogy a kötelező startok során még a viszonylag nyugodt időben is csak 3 fő tudta a maximális időt kirepülni, amely a jelen magyar előírás szerint 2 cm3-es tartállyal történt.

A döntő startban a tartály mérete 1 cm3-re csökkent, így itt a legjobb időt Jász József repülte 69”-el, a második helyezett mindössze 1 mp-el ért el kevesebbet, míg a harmadik Szilágyi György gépe 48 mp-nél ért földet. Tapasztalat szerint a mostani CO2 versenymotorok 1 cm3-es tartállyal átlagosan 1 - 2 percig tudnak járni, a legjobb GMW-73-mal pedig már sikerült 2 - 2,5 perces repülést is elérni.

Ezúttal azonban az eredmények észrevehetően gyengébbre sikerültek. Ezt valószínűleg a hajtó széndioxid-gőz fizikai tulajdonságai okozhatták, ugyanis ha a levegő hőmérséklete eléri a 31 fokot, a szénsav “kritikus” hőmérsékletét, akkor a tartályban lévő összes széndioxid légnemű állapotba megy át. Ilyenkor a tartály töltése nehézségekbe ütközik, mert csak folyékony állapotban lehet kellő mennyiségű hajtóanyagot tárolni. De ismét bebizonyosodott hogy az új magyar szabályzat jobban beválik mint az előző, többször módosított, “foltozott” és még gyakrabban félremagyarázott nemzetközi F1K előírás, ahol a döntő repítése előtt a motort bizonyos ideig kézben még “elő kellett járatni”

A jelen verseny résztvevőinek egységes véleménye szerint a megreformált magyar CO2-es szabályzat kiegyensúlyozottabb esélyeket biztosít a résztvevők számára és ismét élvezni lehet a szénsavmotoros modellek nyugodt, szép repülését.

A verseny alkalmával vitorlázó modellek eredményeit is értékelték az F1A, valamint a serdülő és junior F1H osztályokban, ahol tömeges sikert a mátraverebélyi modellezők értek el.

A jól sikerült rendezvény példamutató lebonyolítása a lelkes nógrádi vezetők, Havrán Sándor és Ludányi István érdeme, amelyért a beszámoló összeállítója a résztvevők nevében is hálás köszönetét fejezi ki.

Eredmények:

1.

Jász József

Cavalloni SE

90

90

90

90

90

450+69

2.

dr.Benedek György

Bp. MSE

90

90

90

90

90

450+68

3.

Szilágyi György

Mende SK.

90

90

90

90

90

450+48

4.

Bádovszki László

Bp. MSE

90

70

90

90

90

430

 

Izsai Ferenc

Bp. MSE

90

90

90

70

90

430

6.

Vasas Zoltán

Berva, Eger

90

58

90

90

90

418

7.

Krakóczki Ferenc

Bp. MSE

55

90

90

90

77

402

8.

Kanyik József

Mende SK.

61

90

90

90

47

378

9.

Bolla Viktor

Borsodi RK.

30

67

32

23

44

196

A 6. Mátra-kupa összesített végeredménye:

     

I. forduló

II. forduló

Összesen

1.

Jász József

Cavalloni SE

600”

450”

1050”

2.

Bádovszki László

Bp. MSE

574”

430”

1004”

3.

Vasas Zoltán

Berva, Eger

504”

418”

922”

4.

dr. Benedek György

Bp. MSE

461”

450”

911”

5.

Kanyik József

Mende SK.

482”

378”

860”

6.

Krakóczki Ferenc

Bp. MSE

405”

402”

807”

7.

Szilágyi György

Mende SK.

353”

450”

803”

8.

Izsai Ferenc

Bp. MSE

-

430”

430”

9.

Bolla Viktor

Borsodi RK.

-

196”

196”

 

Előző cikkTartalomjegyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő cikk