Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület

Cavalloni Híradó 2001. július

Előző cikk TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Következő cikk

   ch2001303.gif (54751 bytes)


Erich JEDELSKY

A jelen kor krónikására szomorú feladat hárul, amikor nem csak a repülőmodellezés sportjának és légerőtani tudományának legnagyobb alakját kell búcsúztatnia, de egyben őszinte és hű barátját is.

JEDELSKY Erich 2000 nov. 7.- én 77 éves korában tragikus balesetben elhunyt. Munkásságának ismertetése könyveket tenne ki, most ebből csak szemelvények említhetők, bár jellegzetes profiljai révén neve minden repülőmodellező számára fogalommá vált.

JEDELSKY a repülőmodellezés elkötelezett híve volt és ezzel 60 éven át intenzíven foglalkozott. A ktív tevékenységén belül életeleme volt a légerőtani kutatás, amely főként a modellek merülősebességének csökkentésére vonatkozott és ebben világ-viszonylatban is úttörő szerepet játszott.

1946-ig a szárnyszelvények tervezésére csak kétféle eljárás volt ismeretes. A tiszta matematikai “Kutta-Zsukovszki” módszer, ahol henger körüli stacionárius áramlást lehetett komplex-változós függvénnyel szimmetrikus vagy ívelt szelvény-alakra transzformálni, vagy pedig egy szimmetrikus profilt kellett grafikusan, ívelt középvonalra görbíteni. De mindkét eljárás hiányossága az volt hogy a levegősúrlódás hatását nem vette figyelembe. - mintha a levegő súrlódásmentes, ideális közeg lenne.

Ez a feltétel nagy repülőgépek szárnyainál megközelíti a tényleges helyzetet, ott az így tervezett szelvények beváltak. Kezdetben a repülőmodelleknél is ilyeneket alkalmaztak, mint pl. a Gött.549, a RAF-32 vagy a NACA 6412. Rövidesen kiderült azonban hogy ezek csak nagyobb méretű modelleknél mutattak kielégítő eredményt, kisebb modelleknél túl nagy merülősebességet eredményeztek rossz siklószám mellett. A kis méretek és kis sebességek esetén kiadódó Reynolds-számnál az áramlási viszonyok leromlottak, itt a levegősúrlódás által keltett határréteg viselkedését nem lehetettt elhanyagolni. Ez a hatás azonban matematikai vagy szerkesztési módszerrel nem volt rögzíthető.

JEDELSKY volt az első profilkutató, aki új szelvénytervezési módot dolgozott ki. Zseniális meglátása az volt hogy a profil alsó és felső körvonalát külön-külön vizsgálta és optimális görbültségeiket modellmérési kísérletekkel határozta meg. Igy alakult ki a minden eddigitől eltérő “Jedelsky - profil”.

Hazánkban erről először az 1956 évi “Ifjú Sólyom”, majd a forradalom után a “Repülés” c. folyóiratokban, legutóbb pedig Híradónk 89/2-3 számaiban lehetett részletes ismertetést találni.

Bár ezen eljárás nem eredményezett teljesen pontos végeredményeket, ennél jobb kis Reynolds-számú modellprofil tervezési módszert azóta sem lehetett találni. Jedelsky profiljához a tömör balsa szárnyépítési technikát is kialakította. A jelenkori modellprofil tervezők számítógépes eljárásai sem alkalmasak a kis Reynolds számú modellekhez, legfeljebb nagyobb méretű, gyors távirányítású gépekhez, mint az Eppler-Wortmann-Quabeck-Selig-Girsberger szelvények.

JEDELSKY egyben példaképe volt a nagy tudású, művelt egyénnek, akinek széleskörű ismeretei szerénységgel párosultak. E sorok írójával való bécsi együttlét során nagy lelkesedéssel mutatta az ottani múzeumok kultúrtörténeti értékeit vagy a Központi Temető művészparcellájában az ismert mesterek, Beethoven, Brahms, Suppé, Johann Strauss csodálatos síremlékeit.

A repülőmodellezés tudománytörténeti területén is fontos szerepet játszott, ő találta meg a sziléziai légerőtani kutató, Walter STENDER tanulmányát, amely 1930-ban elsőként ismertette a modellezésnél előforduló kis Re-számú áramlási jelenségeket, ezzel jóval megelőzve az ismert F. W. SCHMITZ professzor 1941-42-ben megjelent könyvét, az “AERODINAMIK DES FLUGMODELLS”-t Jedelsky egyébként Schmitz professzorral is szoros kapcsolatot tartott.

Jedelsky élete nem volt felhőtlen. Első feleségét korai betegségben vesztette el és fia is sok gondot okozott neki. Második, szlovén felesége meghozta a családi megértést és békét. Az ő öröksége révén jutott az akkori Jugoszláviában, Boszniában, KLADANJ mellett egy családi házas ingatlanhoz, amelynek kertkapuja előtt modellezésre kiválóan alkalmas lejtő terült el, itt rendszeresen repített távirányításos gépeket. A kellemes környezetben is foglalkozott szakcikkek írásával és ehhez minden modellező anyagát is ide szállította.

A 90-es években a szerb nacionalizmus által kiprovokált új balkáni háború hamar elérte a Jedelsky-birtokot is, hirtelen kellett menekülniük és a harcoló alakulatok otthonát földig rombolták, minden tudományos értékét is elpusztítva. Ez a tragédia a mindenkivel szemben jó szándékú egyénnek gyógyíthatatlan lelki sérülést okozott, és szeretett feleségét is beteggé tette. Mindennek ellenére hűséges maradt a modellezéshez és cikkei haláláig megjelentek szakfolyóiratokban.

Távozása pótolhatatlan veszteség modellezésünk számára, annak tudományos vonatkozásában is.

E szerény nekrológgal fejezi ki magyar tisztelői őszinte részvétét hálás barátja

dr. Benedek György

Előző cikkTartalomjegyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő cikk