Cavalloni Híradó 2000/4

Cavalloni Híradó 2000. október

Előző lap CO2 hírek

TartalomjegyzékTartalomjegyzék

Lehet-e még javítani...Következő cikk


F1K

CO2
1x1.gif (42 bytes)

 

Dr. Benedek György:

NOVUM-kupa
CO2 modellverseny, Tapolca, 2000 szept. 23.

E versenyt az osztrák kívánságoknak megfelelően a legjobb technikai lehetőségeket biztosító korlátlan tankhűtéssel írták ki. Az időjárási előrejelzéssel szemben nem volt viharos szél, sem eső, csak 4-5 m-es mérsékelt légmozgás felhős égbolt mellett és 14-18 C fokos hőmérséklet.

A külföldi részvételt 8 osztrák képviselte, közöttük az előzőekben ismertetett “szabályzat-vitában” hangadó 3 versenyzővel. (Hach-Höbinger-Schaupp) Érdekesnek tűnt hogy a csoporttól távollabb telepedtek le a Graz-i csoport tagjai, Gaggl, Stadler és Fenz.

A közepes erősségű szél szerencsére a repülőtér hosszában fújt, így a tovább repülő modellek is még a sík területen értek földet, egyetlen gép sem veszett el.

A korlátlan hűtés előnye csak kb. 20 C foktól használható ki teljesen, ezért a kötelező indítások során a legtöbben csak 1 vagy 2-szeri gázkiengedéssel hűtöttek. Ha ennél lényegesebb tankhűtés történik, akkor a hűvösebb időben a tartály nem kap elég hőenergiát a környezetből, a motor nem “húz” megfelelően, és a modell nem tud a levegőben maradni.

Ezúttal is bebizonyosodott hogy az erőltetett erős hűtés értelmetlen és túlkomplikált alkalmazása csak bonyodalmat és elégedetlenséget okozhat.

A 28 indulóból 20 fő - tehát a résztvevők kb. 71%-a repülte ki a kötelező időt, amely ezúttal 510 mp. lett, mert a rendezőség az első 3 startra 90”-t, a következő kettőre pedig 120”-t írt elő.

A 11 junior versenyzőből ezt 8 fő teljesítette, ami már 73%, míg a felnőttek közül 12-en jutottak a döntőbe.

A döntősök nagy száma is azt mutatja hogy a jelenlegi versenyfeltételek már túl egyszerűvé váltak és azokat a jelentősen túlfejlődött technikai színvonalhoz kell módosítani mert az amúgy is nagyon “hézagosan” fogalmazott szabályokat egyéni és csoport-érdekek szerint lehet magyarázni.

A döntő első fordulója 2 perc motor-előjáratással kezdődött. A juniorok közül ekkor már csak Markovics Tamás, az ország legjobb ifjúsági versenyzője tudott 2 percet kirepülni, ezzel csoportja győztese is lett.

Az első döntő fordulóban meglepetések is történtek: a vitás korlátlan hűtés egyik legfőbb képviselője és “inkvizítora”, az osztrák Höbinger műanyag építésű szuper-modellje egy perc alatti repülésével kiesett. A meglepetések azonban nem értek véget. A következő, 4 perc előjáratású fordulóban a mélyhűtési tanktöltés “atyamestere”, Schaupp két hibás startjával 4 mp-el fejezte be szereplését. Ő arról volt közismert, hogy indításkor még 10 m magasságra is fel tudta dobni gépét, akár egy HLG siklómodellt, ahonnan a gép még motor nélkül is 20 -25 mp-ig képes lett volna siklani, jelentősen megnövelve ezzel a ténylegesen repült időt.

A jelen esetben valószínűleg a közepes szél hatása miatt ez a dobási taktika sikertelennek bizonyult, bár mindkét esetben jelentős magasságot ért el a feldobott modell, de utána “fejreállva” zuhant a földig.

A legkiválóbb osztrák, a doktorált fizikus-mérnök Rainer Gaggl ismét új motort tervezett és épített 85 mm3-es lökettérfogattal, amely hozzávetőlegesen megfelel a Botondnak vagy a GMW-73-nak. Nagy fesztávú, modern kialakítású modellje a 4 perc előjáratás után csak 8 mp-el maradt el a 2 perc elérésétől. A tehetséges, fiatal osztrák modellező bájos japán feleségével és gyönyörű kisfiával a verseny kedves színfoltját jelentette.

A verseny lebonyolítása nem volt teljesen zavartalan. E fordulóban Hach Walter gépének repülését figyelő, gyakorlott időmérő a leszállást 82 mp-nél észlelte. Hach ezt azonnal reklamálta, hogy szerinte a gép kirepülte a 2 percet. Ezt felesége is állította, bár ő más irányt mutatott, ahol a gépét állítólag repülni látta. E kifogást a rendezőség azonnal elfogadta és hivatalosan már a teljesített 2 perc került a startlapra.

A NOVUM - versenyek történetében először fordult elő hogy egy versenyző időmérési kifogása meggyőző bizonyítás nélkül azonnal elfogadást nyert.

A 2 percet e fordulóban még Hársfalvi István is elérte, így ők ketten a vetélkedést már 6 perc előjáratással folytatták. Ekkor Hársfalvinak 24 mp., Hach-nak 15 mp. sikerült, ez utóbbit a szabály értelmében meg lehetett ismételni, de mindezt szabály szerint a 20 perces startidőn belül kellett elvégezni.

Hach a tankhűtést ezúttal igen lassú, hosszadalmas gázkiengedéssel végezte, sokszori ismétléssel. Mivel azonban a 18 foknál nagyon erős lehűtéssel már jelentős hőmérséklet-különbség valósítható meg, (+18 - 45 = 63 fok) ez elegendő lehet ahhoz hogy a hosszú motor-előjáratás alatt kellő mennyiségű hőenergia juthasson a tankba. A hosszúra nyúlt előkészület alatt azonban sok idő telt el, és amikor a motor előjáratása megkezdődött, kiderült hogy a 20 perc startidő leteltéig az előjáratást nem lehet befejezni és a gépet elindítani. A rendezőség azonban igen előzékeny volt a külföldi versenyzővel szemben, mert megvárták amíg a gépét eldobja és ebben a pillanatban - némi késéssel - “dudálták le” a startidőt.

A szerencse most Hach-nak kedvezett, a talajközeli “fűkaszáló” repüléssel 84 mp-t ért el, amivel megnyerte a versenyt.

A hazai versenyzők a meglepő intézkedéseket fegyelmezetten vették tudomásul, így a lebonyolítást zavarmentesnek lehet minősíteni.

Ami a technikai helyzetet illeti, egyértelmű volt hogy ez a jelen előírást messze túlhaladta és egy gyökeres szabálymódosítás elkerülhetetlen. Megint bebizonyosodott hogy a sokszori gázkiengedés indokolatlan mert ezzel most is csak 6 perc előjáratásig lehetett eljutni, míg az általunk szorgalmazott kétszeressel idáig többször is elértük a 4 perces előjáratást. A kettő közötti különbség az elért eredmények tekintetében elenyésző volt.

Ha egy verseny eredménylistáját 4 perces előjáratás helyett 6 percessel lehet megállapítani, ez semmivel sem lesz pontosabb vagy igazságosabb, legfeljebb az előjáratási “bűvészmutatvány” tart hosszabb ideig. Eredmények:

1

Walter Hach

aut

510

324

2

Hársfalvi István

hun

510

264

3

Rainer Gaggl

aut

510

232

4

Tóth Péter

hun

510

181

5

Bádovszki László

hun

510

134

6

Werner Schaupp

aut

510

124

7

Markovics Tamás (jun.)

hun

510

120

8

Németh Ferenc

hun

510

120

9

Marton Szabolcs

hun

510

108

10

Vörös Andrea

hun

510

098

11

Sümegi Szabolcs (jun.)

hun

510

070

12

Pete Balázs (jun.)

hun

510

061

13

Höbinger Rudolf

aut

510

047

14

Hilda Fenz

aut

510

037

15

Pete Gábor (jun.)

hun

510

035

16

Ulrich Stadler

aut

510

024

17

Tóth Tamás (jun.)

hun

510

008

18

Vörös Kálmán

hun

510

008

19

Lenz László (jun.)

hun

510

004

20

Szander Zsolt (jun.)

hun

510

004

21

Horváth Attila (jun.)

hun

461

 
22

Jász József

hun

427

 
23

Fenz Heinz

aut

415

 
24

Komlósi Péter (jun.)

hun

394

 
25

Erdei Sándor

hun

379

 
26

Őrffy Tamás (jun.)

hun

311

 
27

Hach Renate

aut

280

 
28

Manfred Pointner

aut

275

 

Csapatverseny:

1. Zalaegerszeg I.
2. Zalaegerszeg II.
3. Budapest

Előző lapTartalomejgyzékCavalloni Honlap

1165 Budapest Veres Péter u. 157.   Tel/fax: +36 1 211-4071
1625 Budapest, Pf. 16   info@cavalloni.hu

Következő lap