cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)

F1K
1x1.gif (42 bytes)

Eredmények

Dr. Benedek György

4-ik BALATON-kupa CO2 modellverseny
Tapolca, 2000 június 11.

E versenyt hosszas előkészületek előzték meg., pl. kétnyelvű, nagyon szép, színes versenykiírás és alapos hírverés. A rendezés osztrák-magyar együttműködés keretében történt, ahol a rendezői tevékenységet Heinz Fenz és Hársfalvi István vállalták, főbíróként pedig Tóth Mihályt kérték fel.

Az alapos és széleskörű előkészítés eredményeként 5 ország képviseletében összesen 31 fő indult, 16 magyar, 10 osztrák, 3 olasz, 1 német, 1 svájci. A versenyen külön kiértékelés is történt a junior csoportban (18 éves korig) ahol 8 magyar és 1 osztrák fiatal szerepelt. Ez mutatja, hogy e kategória egészségesnek tekinthető fejlődése csak nálunk biztosított. Külön eredménylistán szerepeltek még a női versenyzők is.

A színhely az ismert Tapolca - i repülőtér volt, amelyet még 1936-ban építettek, a II. világháborúban a magyar hadirepülés és a német Luftwaffe, 1945 után pedig a szovjet légierő használta. Mérete kb. 1,3 x 2,6 km, és közel észak-déli irányú. Az időjárás nem volt kedvezőtlen, bár ideálisnak sem lehetett mondani, mert a hőmérséklet árnyékban elérte a 33 fokot, ami a nyílt mezőn túlhaladta még a 40 fokot is, mindezt még az átlagosan 5-6 m-es szél tette még kedvezőtlenebbé. Ennek iránya kezdetben átlós volt, de ez a döntőkre szerencsére hosszirányúra változott.

A verseny fővédnökének Tapolca város polgármesterét kérték fel, aki ezt igen megértően és támogatólag vállalta, a versenyt délelőtt megnyitotta, este pedig ő adta át a fődíjakat. E repülőtér jelenleg az önkormányzat birtokában van, amelyez ezúttal díjmentesen engedtek át a modellezés használatára.

a terepen végzett verseny-adminisztráció túlzott aprólékoskodás nélkül történt, de a nevezési díj az osztrák viszonyoknak megfelelő 100,- ATS volt, ami a mi körülményeink között kissé soknak tűnő 2.000,- Ft-nak felel meg. (junioroknál a fele volt.) Meg kell azonban említeni hogy ebben a részvételi díjban szerepelt mindenki részére egy bőséges marhapörköltes vacsora is.

A repítéseket végül is 10 órakor lehetett elkezdeni, max. 2 perc repülési idővel, ezt fordulónként 45 perc alatt kellett teljesíteni. Ez kezdetben bőven elegendő volt, a később felerősödött szélben azonban már kissé szűknek bizonyult.

A rendkívül meleg időjárás során igen erős le, - és feláramlások keletkeztek, amelyek egy-két versenyző számára jelentettek egy-két rontott startot. De a kategória fejlődésre jellemző hogy a résztvevők fele elérte a 600 másodpercet, 8 osztrák, 6 magyar és az olasz Sandro Schirru.

Mivel a kötelező startok során az erős emelésekben több modell jutott igen nagy magasságra és tűnt el véglegesen, ezért a döntőkben a repült idő maximumát 90 mp-re csökkentették.

A komoly előzetes szervezési munkával rendezett versenynek egyetlen “szépséghibáját” az jelentette hogy a rendezők néhány erőszakos osztrák élversenyző (Höbinger-Schaupp) egyéni szabályfelfogását elfogadták, amely szerint a döntőben korlátlan hőtani mesterkedésekkel végezhették a tartály hőkezelését azon céllal hogy az előírt motorjáratási időket a technikai lehetőségek határáig megnyújthassák. Ennek keretében korlátlanul visszaéltek azzal hogy a motor-kezelés rohamos fejlődésével a lassú FAI szabályzat nem tudott lépést tartani.

A döntő előírásban a motor kézben való “előjáratásának” alapelve az hogy egyenletesen járó motornál a tankban lévő szénsav is egyenletesen fogyjon és így a tényleges repítésre egyre kevesebb hajtó-energia maradjon. Az említett hűtési “manipulációkkal” néhány osztrák el tudta érni a motorjárat olyan “deformálását” hogy a motorjárat első felében a motor lassan, nagyon kevés “üzemanyag-fogyasztással forogjon és közben a környezetből jelentős hőenergiát vegyen fel, ezzel a tank hőmérséklete és nyomása emelkedvén elérje a tényleges repüléshez szükséges fordulatszámot.

Ezen “trükkel” az előjáratási idő első részében lassú, majd a második felében gyors fordulatszámot lehet elérni. Mindez érdekes kihasználása a hőtechnikai lehetőségeknek, de ez nemcsak az előjáratásos rendszer alapelvével ellenkezik, hanem a jelen FAI szabály azon előírásaival is, amely szerint az előjáratás alatt a tanknak még termikus befolyásolása is tilos. Ugyanis a nagyon mélyen lehűtött tartály már jelentős hőenergiát tud felvenni a környezetéből az előjáratási idő alatt. Így az osztrákok által nagy előszeretettel alkalmazott “mélyhűtési” eljárás tulajdonképpen - finoman szólva - hőtani ügyeskedés, határozottabb kifejezéssel termikus csalás, amely repülőmodell-versenyen tisztességes, egyenlő esélyek biztosítására alkalmatlan. Ráadásul a tankhűtési módszer igen sok külső körülménytől függ, ezért a végeredmény teljesen bizonytalan. Ezt a jelen verseny is bizonyította mert pl. a módszer egyik legismertebb “atyamestere”, Höbinger sem tudta a kívánt eredményt elérni, a döntő második fordulójában kiesett, de ugyanez lett az ifjú Schaupp sorsa, akinek apja volt a rendszer kifejlesztője.

A döntőt 2 perces előjáratással kezdték, Itt már jól észlelhető volt a légáramlások kedvezőtlen hatása. Hársfalvi István, Németh Ferenc és Tóth Péter gépei leáramlásokban 13 -18 mp - el lettek “rövidebbek”, mint az előírt 90 mp, míg Horváth Attila, a Gaggl és Fenz házaspárok, az olasz Schirru és a Schaupp-gyerek gépeit a talaj menti örvények jóval rövidebb idő alatt kényszerítették a földre.

A max. 90 másodpercet csak öt versenyző érte el, Bádovszki Laci, és fiatalunk, Markovics Tamás, továbbá három osztrák, Stadler, Schaupp és Höbinger. A következő előjáratás már 4 perc lett, itt esett ki a versenyből 68 mp-el Höbinger is és a 90 mp. már csak Bádovszkinak és Schaupp-nak sikerült.

A következő, 6 perces előjáratás már olyan hosszú hogy itt már csak a szerencse segíthet, ez az osztráknak kedvezett, aki kb. 10 méter magasra dobva fel gépét és némi további termik-segítséggel elérte a 90 mp-t.

Ez azt jelentette hogy motorja összesen legalább 7,5 percig járt és ebből a 6 perc, a teljes futási időnek 80%-a volt “passzív”, azaz kézben történő üzem és mindössze a maradék 20% szolgálta a repülést. Megint azon anomáliát lehetett tapasztalni hogy a győzelmet a földi motorjáratás döntötte el, nem a tényleges repülés.

Ez a verseny-helyzet és az osztrákok minősíthetelenül erőszakos egyéni szabályzat-magyarázása már tűrhetetlen és remélni lehet hogy e mostani döntő volt az utolsó ilyen abnormális versenydöntő.

A többségben lévő magyar versenyzők, időmérők és rendezők fegyelmezett magatartása következtében a befejezés nyugodt körülmények között történt. A díjkiosztás a Tapolca-i malomtavi Gabriella vendéglőben némi késedelemmel zajlott le, mert az eredménylista valamint a minden versenyzőnek adott emléklap helyszíni. színes kivitelben elkészítése a rendelkezésre álló, kisebb teljesítményű számítógépen hosszabb időt vett igénybe. Mindennek ellenére megállapítható volt hogy a rendezők igen gondos, alapos és sikeres munkát végeztek, amiért jár nekik a dicséret és elismerés.

Eredmények:

1.

Schaupp Verner

aut

600

090

090

090

 

870

2.

Bádovszki László

hun

600

090

090

036

 

816

3.

Höbinger Rudolf

aut

600

090

068

   

785

4.

Stadler Ulrich

aut

600

090

029

   

719

5.

Markovics Tamás

hun

600

090

026

   

716

6.

Tóth Péter

hun

600

077

     

677

7.

Németh Ferenc

hun

600

076

     

676

8.

Hársfalvi István

hun

600

072

     

672

9.

Horváth Attila

hun

600

037

     

637

 

Nakamoto-Gaggl Miyuki

aut

600

037

     

637

11.

Gaggl Rainer

aut

600

027

     

627

12.

Schaupp Bernhard

aut

600

024

     

624

13.

Schirru Sandro

ita

600

008

     

608

14.

Fenz, Heinz

aut

600

005

     

605

15.

Fenz, Hilda

aut

600

003

     

603

16.

Huber, Edmund

aut

120

120

107

120

120

587

17.

Pointner, Manfred

aut

120

120

100

120

120

580

18.

dr.Benedek György

hun

120

095

120

120

120

575

19.

Pete Gábor

Hun

110

101

104

120

120

555

20.

Vörös Kálmán

hun

120

074

120

117

120

551

21.

Kanyik József

hun

120

120

064

120

120

544

 

Szilágyi György

hun

120

120

120

064

120

544

23.

Vörös Andrea

hun

120

120

120

005

120

485

24.

Weist, Martin

ger

001

120

120

120

120

481

25.

Sümegi Szabolcs

hun

058

061

120

095

120

454

26.

Pete Balázs

hun

120

072

120

065

058

435

27.

Heise, Werner

sui

120

042

120

120

032

434

28.

Szander Zsolt

hun

004

120

060

120

120

424

29.

Michelone, Mauro

ita

120

120

120

0

0

360

 

Schirru Ivana

ita

120

120

120

0

0

360

31.

Gitye Gábor

hun

29

120

42

45

67

303

Külön értékelések

Junior csoport:

1.

Markovics Tamás

hun

600

090

026

 

716

2.

Horváth Attila

hun

600

037

 

637

3.

Schaupp Bernhard

aut

600

024

 

624

4.

Pete Gábor

Hun

110

101

104

120

120

555

5.

Vörös Andrea

hun

120

120

120

005

120

485

6.

Sümegi Szabolcs

hun

058

061

120

095

120

454

7.

Pete Balázs

hun

120

072

120

065

058

435

8.

Szander Zsolt

hun

004

120

060

120

120

424

9.

Gitye Gábor

hun

29

120

42

45

67

303

Női csoport

1.

Nakamoto-Gaggl Miyuki

aut

600

037

 

637

2.

Fenz, Hilda

aut

600

003

 

603

3.

Vörös Andrea

hun

120

120

120

005

120

485

4.

Schirru Ivana

ita

120

120

120

0

0

360

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 211-4071