cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)

zaszlok.jpg (5624 bytes)
1x1.gif (42 bytes)

Eredmények

Meczner András

XVI. PUSZTA KUPA
DÖMSÖD, 2000. JÚNIUS 2-5

Az előzetes nevezések összegzése már előre jelezték, hogy az idei Puszta Kupán ismét egy igazi világkupához méltó részvétel lesz. Egy kis statisztikával kezdve: F1A vitorlázó kategóriában 110 nevezés 18 országból, F1B gumimotoros kategóriában 84 nevezés 17 országból és az F1C mechanikai motoros kategóriában 30 versenyző 9 országból.

A külföldi versenyzők közül többen már pár nappal a verseny előtt érkeztek, hogy megismerhessék a puszta időjárását és a terepet.

A hivatalos regisztrálás - bejelentkezés június 2-án pénteken délután volt a dömsödi Művelődési Központban.

image11.jpg (12930 bytes)Szombaton a versenykiírásnak megfelelően 10 órakor kezdődött a verseny F1A vitorlázó kategóriában 99 résztvevővel. Az időjárás mindvégig igen jó volt. Gyenge szél, kevés felhő termikkel és persze leáramlásokkal, déltájban már igen meleg 30 - 40 C0-kal.

A startidő 55 perc volt melyet 5 perc szünet követett amikor a versenyzők 3 starthellyel mentek tovább. A 4 start után 14-15 óráig ebédszünet volt, amely után kicsit elcsigázottan indult az 5. start.

A sok maximumot elért versenyző előre jelezte, hogy nagy feladat lesz a versenyt eldöntő “FLY-OFF” lebonyolítása a rendezőknek és bíróknak. A 7. startban 210 mp-t kellett repülni a modelleknek a maximum eléréséhez. Ez a start is gördülékenyen zajlott le és estére 35 versenyző modellje repülte ki az 1290 mp-t és került a döntőbe. A sorsolás után 1845-kor volt az első döntő az elérhető 300 mp-ért. 6 versenyzőnek sikerült ezt teljesíteni köztük Vörös Jenőnek is. A következő döntő 1950-kor volt az elérhető maximum 420 mp. A döntőben a startidő 10 perc, így sok taktikázásra nincs lehetőség. Szinte mindenki a start kezdetét jelző kolomp hangja után felhúzta modelljét, “köröztetett” ill. figyelte az ellenfeleket, hogy ott van-e az emelés. A modell és gazdája összeszokottságán most is igen sok múlott, ki hogyan tudta kilőni, fellőni modelljét természetesen amit mindig szoktam mondani, hogy “jól és jókor kell startolni”, most is bebizonyosodott.

Vörös Jenő a család nevéhez méltóan győzött (288 mp-el ), a Cseh Krucky Andrej (258 mp) és német Stefan Rumpp (252 mp) versenyzők előtt.

Június 4-én az F1B gumimotoros és az F1C mechanikus modellek versenyére került sor. A két kategória biztonsági okok miatt egymástól távol, de egyidőben zajlott le. A verseny 10 órakor kezdődött az előző napi programok illetve a FAI Szabálynak megfelelően. F1B-ben 57, F1C-ben 24-en kezdték el a versenyt. Az időjárás hasonló volt mint az előző nap, a szél iránya is volt. A befuvások idején volt 4-5 m/mp erősségű. Sajnos a gyenge szél esetén is messzire repültek el a modellek. 3 percig a termikben több 100 méter magasság elérése után az esetleges pontos időzítés ellenére további 2-3 perc amíg földet ér a modell és közben igen messze sodródik (2-3 km!). Az első 4 startban igen sokan repítették ki a 180 mp-es maximumot. Sajnos F1B-ben ez Kocsis Istvánnak, Merkel Gézának, Tóth Károlynak és Váradi Mihálynak nem sikerült. Az ebédidő után 15 órakor kezdődött az 5. start.

Krasznai József és Somogyi Ottó repített maximumot. Az ebédszünet nem segített Somogyi Ottónak, csak 95 mp-t repített. A verseny végére 17 versenyző érte el az 1290 mp-es maximumot, köztük Krasznai József is. A “FLY-OFF” az F1C-vel együtt volt, de előbb röviden a mechanikusokról.

Az F1C érdekessége a rangos részvétel volt. Jelenvolt a többszörös világbajnok Verbitzky Evgeny, az 1999 évi világbajnok Jusufbasic Kenan, Maczkó Oszkár Európabajnok.

Az első startban 2., a másodikban 19, a harmadikban 15, a negyedikben 17 versenyző modellje repült maximumot. A FAI 5 mp-es motorjárati maximuma igen nehéz helyzetbe hozta az F1C kategóriát. Mindenki igyekszik ezt az időt kihasználni, de egy pici műszaki hiba és érvénytelen lesz a start. Így járt Jusufbasic Kenan, akinek az ismétlés során is hosszú lett a motorjárat, így ez a start nulla lett. A rövid motorjárat miatt egyre speciálisabb szerkezetekre van szükség, még nagyobb a modellek lezuhanásának esélye. A fő baj az, hogy emiatt nincs utánpótlás. Jó lenne ha a FAI más megoldást találna, mert így egy szép és fontos kategória halálát láthatjuk rövidesen.

Ebéd után a 5. startban 15, 6.-ban 18 versenyző modellje repülte ki a maximumot. A 7.-ben az elérhető 240 mp-es maximumot 16 versenyző modellje repülte ki. Végeredményben 7 versenyző került a döntőbe.

Az F1B és F1C döntői egyidőben 18,50-kor kezdődtek. A 300 mp-t 12 gumis és 4 mechanikus versenyző modellje repülte ki. Krasznai Józsefnek sikerült, Maczkó Oszkárnak nem.

A következő döntő 19,45-kor kezdődött 420 mp-ért.

Ebben a fordulóban az F1C kategóriában megszületett a végeredmény.

Győzött Clauspeter Artyon GER 410 mp-el
2. lett Szablewskin Zbigniew POL 326 mp-el
3. lett Verbitzky Eugeny UKR 143 mp-el

Az F1B döntőben két ukrán versenyző ért el 420 mp-t. Újbóli sorsolás után, napnyugta előtt indult a start 540 mp-ért. A modellek közel egyidőben startoltak és egy óriási kör megtétele után ott szálltak le ahonnan startoltak 4 mp különbséggel.

Győzött Kovalovszky Oleg UKR 432 mp-el
2. lett Gorban Evgeni UKR 428 mp-el
3. lett Buchin Alexej UKR

A 16. “PUSZTA KUPA”, mint a döntők is mutatják igen nívós világkupa volt, beillett volna egy Európa-bajnokságnak is.

Végezetül szeretnék köszönetet mondani a rendezőknek, bíróknak, nem volt hiába a sok munka.

Köszönjük Dömsöd város vezetőinek, a “Puszta” tulajdonosa-inak, művelőinek és a büfés Penczné Jutkának szolgáltatásait.

A Magyar Modellező Szövetség reméli, hogy 2002-ben itt rendezheti meg a következő Európa-bajnokságot.

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 211-4071